Brännaren går ofta, start 80° stopp 82°

Skriv svar
Nordin
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 10 dec, 2015 15:40
Ort: Sollefteå, Västernorrland

Brännaren går ofta, start 80° stopp 82°

Inlägg av Nordin »

Hej, igen..

Det känns som att "problemen" hopar sig nu..

Nu under kvällen när jag donade med expansionskärlet (som jag tror jag fick till) så märkte jag till min förvåning att brännaren startar när panntempen är bra precis 80° kanske någon grad under brännaren går sedan till strax över 80°, 82° kanske? Och stannar sedan där.

Tidigare så har brännaren startat kring 60-65° nånting och gått till strax över 80°. Jag själv har inte rört något eftersom jag känner att kunskapen inte finns just nu. Vad kan ha hänt? Så korta gångtider känns onödigt och oekonomiskt? Hur justerar jag detta, läst manualen men törs inte riktigt göra något innan jag kollar med proffsen!

Pannan är en ctc 1200 family och brännaren är en Viking Bio.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Ctc 1200 Family, Viking Bio 15-20kW.
Värmer 110 boyta + 90 biyta
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren går ofta, start 80° stopp 82°

Inlägg av Stegatorparn »

Det beror på hur brännaren styrs.
Justerar du panntemperaturen med pannans brännartermostat, som egentligen är avsedd för oljebrännare med en hysteres på c:a 5° eller styrs brännaren av en egen temperaturgivare (en tunn sladd från brännaren till pannan som ger en hysteres på 16°) som justeras med en potentiometer på brännarens kretskort?

Det vanligaste är att panntermostaten startar och stoppar brännaren och hysteresen går inte att justera.
Man kan koppla in en startfördröjning som låter panntemperaturen sjunka ytterligare. Hur fördröjningen ställs in varierar mellan årsmodellerna, så kolla i manualen. Tidiga modeller hade en fast fördröjning på 30 minuter medan senare utföranden fick ställbar fördröjning 0-135 minuter.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Nordin
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 10 dec, 2015 15:40
Ort: Sollefteå, Västernorrland

Re: Brännaren går ofta, start 80° stopp 82°

Inlägg av Nordin »

Jag har en tunn sladd som du beskriver från brännaren upp till pannan och på pannan finns ett vred, hur vredet påverkar brännaren törs jag inte säga eftersom jag inte pillat något på det :)

Okej, jag får kolla i manualen, reflekterade aldrig på startfördröjning när jag läste den igårkväll.

Tack för svar sålänge, återkommer om det inte klarnar för mig eller om det kommer nya frågetecken :)
Ctc 1200 Family, Viking Bio 15-20kW.
Värmer 110 boyta + 90 biyta
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren går ofta, start 80° stopp 82°

Inlägg av Stegatorparn »

Ok, då börjar bilden klarna.
Brännarens givare styr start och stopp. På brännarens styrkort ställs medeltemperaturen mellan önskad start och stopp in. Hysteresen eller skillnaden är fast till 16°.

Hur pannans brännartermostat är inkopplad och påverkar vet vi inte, men det troligaste är att installatören gjort det lätt för sig och att den fortfarande är i funktion som en maxtermostat. Den skall stå lite högre än brännarens stopp.

Blir det avbrott i brännarens givarkrets, kommer pannans brännartermostat att ta över styrningen och start och stopp kommer att ske med termostatens hysteres 4 - 5°.
Man kan misstänka att detta har skett i ditt fall. Lossa givarsladden från kretskortet och kolla motståndet med ett universalinstrument.
Oändligt motstånd = avbrott, kolla kontakten och sladden.
Får du ett värde på motståndet runt ett par kohm är givaren troligen ok. Kolla kontaktens lödning på kretskortet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Brännaren går ofta, start 80° stopp 82°

Inlägg av rod02 »

På min panna är vredet bortkopplat. Det borde vara enkelt att testa, genom att vrida till minimum och/eller maximum. För att se om den är inkopplad.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Nordin
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 10 dec, 2015 15:40
Ort: Sollefteå, Västernorrland

Re: Brännaren går ofta, start 80° stopp 82°

Inlägg av Nordin »

Hej igen och tack för all hjälp!

Jag tror att det var som du sa stegatorparn även om jag inte är helt 100, jag följde sladden både in i pannan och in i brännaren, tröck till kontakterna ordentligt och nu verkar det fungera som det ska igen, kan vara sonen som tyckte kabeln var spännande, han älskar pannrummet och ska alltid vara med när pellets fylls på.

Bild

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Ctc 1200 Family, Viking Bio 15-20kW.
Värmer 110 boyta + 90 biyta
Skriv svar