Ny brännare eller skrota allt?

körken
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 03 okt, 2015 22:52

Re: Ny brännare eller skrota allt?

Inlägg av körken »

nä, precis som du skriver är den nog alldeles för fräsig för att fungera i längden tror jag. hehe.
har dragit förfrågan till dem som säljer den i sverige iallfall så får vi se vad dem säger om den.

Någon som har en uppfattning om detta systemet?
https://www.blocket.se/halland/Ny_pelle ... ?ca=16&w=2
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Ny brännare eller skrota allt?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Måste ju vara en mycket kraftig värdeminskning på den anläggningen du länkar till om den är installerad 2016 och bara i drift i 2 veckor..
Måste ju ligga någon oväntad orsak eller "hund begraven" där..

En parameter att ta in vid valet av brännare tycker jag är tillgången på slitage- och reservdelar, samt kunnig service (i de fall man inte har för avsikt att sköta det själv).

Sedan kommer viktningen av hur man uppfattar bekvämhet kontra ekonomi.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
körken
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 03 okt, 2015 22:52

Re: Ny brännare eller skrota allt?

Inlägg av körken »

Absolut, får kika ifall dem är desperata eller bara luras.
ang. kompetetent folk här ikring så har jag försökt att få hjälp att laga brännaren två gånger men det enbart slutat med att jag lagar den själv istället. idag är det inte intressant att laga, bara byta till nytt...
sen tar dem betalt som om dem läker cancer också. ush.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ny brännare eller skrota allt?

Inlägg av nyman »

körken skrev: Någon som har en uppfattning om detta systemet?
https://www.blocket.se/halland/Ny_pelle ... ?ca=16&w=2
Som jag redan en gång omtalat i tråden så är detta en laddpanna som ska anslutas till en stor ackumulatortank. Den har du ingen nytta av.
Som GoForIt Pellets är inne på, håll dig till beprövade välkända konstruktioner så slipper du överaskningar av typ reservdelar finns inte osv. Finns säkert 20 olika baltiska och östeuropeiska pelletsbrännare men vad kostar resevdelarna?
Prismässigt har importbrännarna legat lite lägre men en Eurofire från Ekosystem slår ju genom den barriären också. Priset på den brännaren har nog sjunkit 2000 sedan Baxi försvann som dyr mellanhand.
Till skillnad från Ulma Basic så är inte eurofiren någon billighetsvariant utan en fullt modern brännare med alla moderna inställningsmöjligheter.
Begagnat ser det lite mörkt ut just nu men rätt som det är dyker fynden av moderna begagnade brännare och pannor upp.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Ny brännare eller skrota allt?

Inlägg av Eldvin »

Brännaren med roterande rör har jag inte nån erfarenhet utav. Men dom andra har jag stött på. Styrningen har en massa olika funktioner för acktankar och värmekurvor av olika slag samt att man kan finjustera i de olika effektstegen samt att man kan välja lite olika effektsteg. Har ju även modulerande drift. Är sen inte så känslig för mottryck så den kan ju va lämplig till en trång oljepanna. Dom stunder man ska tappa upp ett bad så svarar brännaren med en högre effekt som sedan sjunker när man tappat färdigt.
körken
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 03 okt, 2015 22:52

Re: Ny brännare eller skrota allt?

Inlägg av körken »

ja, den med roterande brännarrör är kanske i lite överkant men den vanliga för 10k är ju helt klart intressant, drog ett mail till dem svenska installatörererna för att höra lite mer om vad dem tror.
körken
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 03 okt, 2015 22:52

Re: Ny brännare eller skrota allt?

Inlägg av körken »

nyman skrev:......Till skillnad från Ulma Basic så är inte eurofiren någon billighetsvariant utan en fullt modern brännare med alla moderna inställningsmöjligheter.
........
mja, i bästa fall kanske man får tag på en begagnad.

Försök se till att citeringens storlek inte överstiger storleken på det egna inlägget. Forumet blir annars svårläst. Citeringen redigerad. / Roli moderator
körken
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 03 okt, 2015 22:52

Re: Ny brännare eller skrota allt?

Inlägg av körken »

Det lutar åt att byta ut alltihopa nu istället.
Behöver hjälp med fördelar/nackdelar, tips!

kikar på följande;
http://www.lindquistheating.se/produkte ... anna-23kw/
http://vvsbutiken.nordicshops.com/produ ... ry_id=1437
http://vvsbutiken.nordicshops.com/produ ... ry_id=1437
eller viking bio 200 med nån passande panna.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Ny brännare eller skrota allt?

Inlägg av msh16 »

Du tänker väl inte på allvar köpa en VikingBio så många problem som folk har haft med den brännaren. Dyr är den också.
Lindquistheating säljer konstiga grejor som ingen äger och ingen ens har provat. Vad fasicken ska du med en laddpanna till?
Ska du elda med pellets så skaffa grejer som är beprövade som du kan meka med själv och som har billiga reservdelar. Allt står ju redan på forumet. Ecoflex är ett bra val. Nibe Pellux 100 också bra om du förser den med en PB 20 eller Biobjörn 18 brännare exempelvis. Pannan blir aldrig bättre än brännaren. Undvik den billigare PB 10 som brännare där. Har bra funktion men ingen uraskning.
Har du högt till taket i pannrummet är också Ariterm Biomatic 20 ett bra alternativ.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ny brännare eller skrota allt?

Inlägg av Stegatorparn »

RB-pannan från Lindquist Heating är en laddpanna som saknar varmvattenberedning.
Körs lämpligen mot en ackumulator med varmvattenslinga vars kostnad tillkommer utöver pannan.

CTC Ecoflex är en komplett panna med värmeväxlare för varmvatten. Min favorit. :mrgreen:
Ser att det finns en variant utan varmvattenväxlare, så se upp!

Nibe Pellux 100 är också en laddpanna som kräver en yttre varmvattenberedare eller växlare.
Brännaren är en PB20 där styrningen sitter i pannan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
körken
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 03 okt, 2015 22:52

Re: Ny brännare eller skrota allt?

Inlägg av körken »

ok, det kändes inte som jag är alls på rätt spår, här kommer några nya efter lite sökande i forumet.
har inte högt i tak i källarn tyvärr. vad tror ni om detta? eller har jag missat någon variant?

ulma lambda + tca2 = 56'
ctc ecoflex, står att det är panna & brännare? så 60' för allt?
ctc easyflex + eurofire pba20 = 50'
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ny brännare eller skrota allt?

Inlägg av Stegatorparn »

CTC Ecoflex säljs alltid med brännare eftersom brännarens styrning ligger i pannans elektronik.
Brännaren är samma som Bequembrännarna från Ariterm men utan styrning.
Här finns en manual där du ser vad du får för pengarna http://www.ctc.se/files/manuals/16210114.pdf.

CTC Easyflex är samma panna som Ecoflex men utan brännare.
Manual http://www.ctc.se/files/manuals/16150132.pdf
Du väljer själv vilken brännare du vill ha. En enklare utan så mycket rörliga delar som den i Ecoflex t.ex. Eurofires PBA, Biobjörn eller Iwabo S2.
Viking Bio 200 har för begränsat effektval (17 o 22 kW) och PX22 är en gammal brännare med moderniserad styrning men med den gamla brännarens svagheter.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ny brännare eller skrota allt?

Inlägg av nyman »

En Ecoflex får du ny för 46995
http://www.vvsobadrum.se/varme/varmepan ... panna-15kw?
Tror det slår de flesta import- och uddaalternativen.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
körken
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 03 okt, 2015 22:52

Re: Ny brännare eller skrota allt?

Inlägg av körken »

tack nyman, har en rörgubbe som kommer och kikar på allt idag så jag beställer en ctc ecoflex.
någon som har koll på hus knussliga dem är med matningen? min matarskruv känns ojämn men å andra sidan så har den nya brännaren en egen matning internt.
det är väl bara testa se ifall det funkar innan man köper en ny antar jag.
Skriv svar