Lite tankar ang pellets mot actank

Skriv svar
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Lite tankar ang pellets mot actank

Inlägg av higgis »

Jag har en Iwabo brännare i en Atmos pannan som är kopplad till tre actankar. Det jag har gjort är att jag stängt kranen till två tankar och kör nu enbart till den första där förrådsberedaren sitter.

I denna ha jag monterat styrning av brännaren med start i toppen av tanken och stop i botten. Jag har tidigare kört så att hela tanken blir varm men har nu börjat att fundera på vintern så tar jag ju värmen i toppen och trycker in returen i botten vilket gör att den blir kall fortare i botten, det jag fundera på att testa är att ställa in stop temperaturen så att jag inte värmer hela tanken vilket gör att returen inte kyler av det ny värmda vattnet så fort.

Tänker jag rätt? Jag laddar tanken uppifrån och skikta värmen neråt till ca halva tanken vilket gör att brännaren kommer gå några gånger mer på ett dygn men lite kortare tider än vad jag gör nu.
Jag hoppas är att minska förlusten som returen verka skapa.
Om man gör så här borde man inte behöva oroa sig för legionella eller tänker jag helt fel?
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Lite tankar ang pellets mot actank

Inlägg av Stegatorparn »

Vid urladdning blir skiktningen ganska skarp såvida inte cirkulationspumpen går med onödigt högt varvtal och blandar om i tanken.
Varmvattenberedaren är högt placerad i acken så det vettigaste du kan göra är att flytta ner startgivaren i översta elpatronuttaget om det är ledigt. Då hamnar givaren under varmvattenberedaren och du är alltid garanterad legionellafritt varmvatten.
Jag styr min brännare på detta vis. Brännaren startar vid 45° i mitten på tanken och stoppar när botten når 60°. Toppen på tanken håller alltid minst 60°.
Tanktemperaturen kan tyckas låg, men det minskar förlusterna och temperaturen i pannrummet håller en lagom nivå. Värmen räcker till även dom kallaste vinterdagarna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: Lite tankar ang pellets mot actank

Inlägg av higgis »

Nu har jag ena givaren i dykröret som sitter parallellt med den övre termometern och den andra sitter där den nedre termometern skulle sitta. Jag bör kanske göra som du säger och flytta ner den övre givaren till mitten termometern.

Det som gjort att jag satt dom som jag gjort är att jag tänkte att jag får mest spann på detta vis.

Jag kör cirkulationspumpen på näst lägsta hastigheten.

Om jag läser rätt borde detta vara den beredare jag har
http://www.stromsnaspannan.se/wp-conten ... 00_120.pdf
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Lite tankar ang pellets mot actank

Inlägg av Stegatorparn »

Har du provat att köra pumpen på lägsta hastigheten?
Jag värmer 330 kvm uppvärmd yta med en Grundfos Alpha 2 på lägsta hastighet och pumpen drar 7 W.

Termometerfickorna verkar inte markerade på ritningen, men givaren i mitten av tanken eller strax över blir bra. Alltid gott om varmvatten. :)
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Lite tankar ang pellets mot actank

Inlägg av danei »

Du riskerar inte legionella om du inte har en låg temperatur länge. Så om temperaturen går över 60°C någon gång om dagen är det mer än tillräcklig marginal.

Returen kan inte kyla bort någon värme. Det du eventuellt kan vinna på är en lägre genomsnittslig temperatur, vilket minskar förlusterna till pannrumet. Om den vinsten överväger nackdelarna med fler starter vet jag inte.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Lite tankar ang pellets mot actank

Inlägg av André »

Dom med värmepump kör bara upp tempen över 60 grader max var 14e dag, har några grannar som aldrig kör högre temp än 52-53 grader (42-53 grader) och har så gjort sedan vparna installerades slutet på 90 talet. Även på Vp forumet är de många som stängt funktionen så risken med legionella är nog rätt låg..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar