CTC med Pelletsbrännar problem

Skriv svar
Raptor50
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 29 sep, 2010 19:46

CTC med Pelletsbrännar problem

Inlägg av Raptor50 »

Hej.
Jag köpte ett hus som det stog en CTC 260, en gammal hög, men den funkar, med ved.. Olje brännaren har jag monterat bort, och fick tag i en Roslagsbrännare, en RB20. Liten och smidig, men...
Jag har fått i gång denna ett par gånger, och varje gång jag startar den så börjar det bra, men efter 4 til 5 minuter, så börjar det ryka ur skruven. Det ryker alltså upp påfyllnings röret, och ryker som f..n ut den vägen.
Är det någon som har varit med om detta förut? Är det en justerings sak? För lite eller för mycket pellets?

Jag tänkte kanske det kunde varit dålig ventilation i källaren, men samma sak om jag öppnar dörren ned dit utifrån.

Jag fick loss brandskyddsspjället som satt fast i öppen position, så det är löst och stänger när pellets faller igenom nu. Men det löste heller inte problemet.

Kan det vara att jag måste kolla om det är någon skit bakom fläkten som gör att det blir fel drag i från den? (Gillar inte demontera för mycket på saker jag inte har fixat på förut, men måste man så måste man)

Jag börjar verkligen släppa upp för lösningar..
Tacksam för alla lösningar jag kan få..
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: CTC med Pelletsbrännar problem

Inlägg av CPMS »

För hög effekt på pelletsbrännaren, det bildas för mycket rökgas jämfört mot vad pannan kan klara eller för dåligt drag.

Kan du mäta/väga hur mycket pellets den drar på ex 10 minuter?
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: CTC med Pelletsbrännar problem

Inlägg av msh16 »

CTC260 är en rätt öppen panna som inte bromsar röken särskilt mycket.
Är rökgasspjället helt öppet, spaken utgragen helt?
Är dragregulatorn som används vid vedeldning avaktiverad och alla pannluckor ordentligt täta?
Finns det något kajbo eller liknande i skorstenskanalen?
Borde annars fungera utan problem.
Kanske förre ägaren av brännaren eldat i en ändå större panna och därför öppnat fläktspjället ytterligare.
Handbok och instruktioner för Roslagsbrännaren verkar ha försvunnit sedan importören av de ökända viadruspannorna tog över Roslagsbrännaren.

Minska pelletsmatningen borde vara första åtgärden.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Raptor50
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 29 sep, 2010 19:46

Re: CTC med Pelletsbrännar problem

Inlägg av Raptor50 »

Hmm.. Trodde jag hade ställt in att jag fick ett mejl när någon svarade, men ok.
Jag gjorde några försök med att ställa ner pellets matningen som CPMS & MSH16 föreslår. Blev inget bättre.. :oops:
Så jag tog kontakt Lindquist Heating som föreslog att jag skulle ställa tillbaks allt till originalet och köra så. Stänga alla andra luckor (som jag inte hade gjord, hade luckan till draget på vedeldning öppen första försöken jag gjorde) men lika jä...t, om inte värre. För nu som jag ställde tillbaks allt så fyllde nedfallsröret sig upp med pellets också. :(
Så ringde jag ett företag här i närheten som kanske kunde justera in brännaren, men dom sa rakt ut att dom inte var intresserade sedan jag inte har köpt ny panna eller brännare av dom. :x Tackar så mycket liksom..
Så jag har nu gjord absolut motsatsen till vad jag fik höra av försäljaren och lyssnat på vad jag har hörd här och på andra forum, och sänkt matningen.
Starten har jag sänkt från 3,5 till 1,5 sekunder
Matning av pellets från 2,8 sekunder till 1 sekund.
Tiden mellan matningarna från 15 sekunder till 39 sekunder.
Och vips.. Där slutade det ryka... Eller i alla fall nästintill allt borta. Så jag är på rätt väg i alla fall.
Blir några mer justeringar när jag ser hur mycket pellet som går åt.
Det var i alla fall roligt att se när den gick igång igen efter den stannade när pannan blev varm nog. :)
Har satt termostaten på 60 grader på pannan än så länge, så får man se om man inte för fixat lite bättre styrning till det senare. Så att man kan mäta rumstemperatur i stället för temp på pannan. :)
Tackar för era snabba svar... :D
Påbörjar snart solenergi bygget på stugan..
Solpanel, vxl riktare, golvvärme shuntar, pumper, kamin, reglage. Allt hoppas jag kommer in i löpet av sommaren.
Följ bygget i min "Webadress"
Raptor50
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 29 sep, 2010 19:46

Re: CTC med Pelletsbrännar problem

Inlägg av Raptor50 »

Hej igen..
Jag vet faktisk inte helt säkert vad som var den utlösande faktorn som gjorde att det slutade ryka ur brännaren tills vissa tider, men det har i alla fall slutat
Som jag var inne på i förra inlägget, är det någon som har mixat lite extra med temperatursensorer på denna roslagsbrännar plc'n?
Jag vet inte om vad ni andra har för framlednings temp till era radiatorer, men vid 0'an ute så justerar jag brännaren ned till 30 grader på vattnet, annars så blir det alltför varmt i huset. Har jag 30 grader på vattnet, så har jag 23-24 grader inne om det är 0 grader ute.
Om jag har det samma vid -5-10 minus ute, så måste jag upp till 40 grader på vattnet, annars så sjunker det ner till 18 grader inne.
Jag har ingen lust eller pengar att börja byta ut alla radiatorer från dom gamla som står här tills någon nya som kan köpas till nya fancy elektroniska reglerventiler, så jag vill hellre försöka lägga till en reglering som kan känna av inne temp som jag kan köra parallellt eller något på sensorn i pannan..
Är det någon som har gjord något sådant innan?
Påbörjar snart solenergi bygget på stugan..
Solpanel, vxl riktare, golvvärme shuntar, pumper, kamin, reglage. Allt hoppas jag kommer in i löpet av sommaren.
Följ bygget i min "Webadress"
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: CTC med Pelletsbrännar problem

Inlägg av nyman »

Pannan ska aldrig vara kallare än 65 grader så länge du eldar med pellets om du vill att pannan ska klara sig från rost och läckande vatten. Det är shunten som ska reglera värmen till elementen. Har du termostater på elementen så blir det enkelt.
Jag kör på 87 till 67 grader.
Hittar ingen här som heter CTC 260
http://www.ctc.se/files/pd_old/CTC_260-serien_.pdf

Panntypen är mycket lätt att elda pellets i så du borde inte få några problem när du ställt in brännaren till en lämplig effekt, stängt alla pannluckor noggrannt och öppnat rökgasspjället.
Dragbegränsare behövs ocksåom eldningen ska bli störningsfri.
http://www.transtemper.se/newlook/index ... up&group=1
KW SID 012 och KW Z150 är bra för pelletseldning
Enklast är ofta att fixa en adapter som passar i skosternspipans sotlucka.

Effekten mäter du upp genom att starta en klocka, ta bort slangen till fallröret och samla upp allt som kommer ur fallröret under precis 6 minuter medan brännaren är i normal drift. Samtidigt får du stoppa ned lika mycket pellets för hand i fallröret.
Pellets energiinnehåll är 4,8 kilowattimmar per kg.
Väg upp pellets som samlats under 6 minuter och gångra den siffran med 10 så får du pelletsmatning per timma.
Exempel: Du har vägt upp 300 g pellets på 6 minuter. Gånger 10 ger 3,0 kg/tim.
4,8 kW tim/kg x 3,0 kg/tim = 14,4 kW effekt.
Enkel huvudräkning om man inte envisas med att mäta i 10 minuter!

12-13 kW anses vara den högsta effekt man ska elda med i CTC 265 utan att släppa ut fär mycket värme i skorstenen. Hur det är med CTC 260 vet hag inte men tror det är en större panna byggd på samma sätt.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: CTC med Pelletsbrännar problem

Inlägg av danei »

Det är ingen fara att gå under 65grader. Bara man ser till temperuren går upp klart över det innan man stoppar.
Skriv svar