Problem med Nibe City

Skriv svar
Martin198
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 08 nov, 2016 21:24

Problem med Nibe City

Inlägg av Martin198 »

Hej,

Har precis bytt ut min 40 år gamla CTC oljepanna som jag kört med roslagsbrännaren i nio år. Det har funkat ganska bra, men nu har jag installerat en bättre begagnad Nibe City från 2001 som jag flyttat roslagsbrännaren till.

På det stora hela har bytet gått bra, men ett par problem....

- Jag har ratten på 80 grader för "olja", som då styr roslagsbrännaren. När den nått upp till 80 grader slår den av, men sedan startar den igen när den gått ner till 77 grader, inte 70 som den skall. Det är alltså bara tre grader mellan avslag och påslag. Vad styr detta, vad är det som är trasigt eller feljusterat?

- Den interna cirkulationspumpen går inte. Jag har testat att mata den med separat spänning men den är stendöd. Jag har provat att försöka skruva igång den, men utan lyckas, den sitter bergfast, det var för övrigt en väldigt knepig skruv... Jag förstår att den är trasig, men det skumma är att jag lyckas inte få spänning på kablarna ens, som att flödesgivaren som ju sitter i serie med pumpen var trasig också. Det känns ju osannolikt att båda skulle vara trasiga, eller?

Några tips eller ideer vore mycket tacksamt då det känns lite tungt nu...
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Problem med Nibe City

Inlägg av Eldvin »

Termostaten har väl tröttnat,sitter väl nån bimetallfjäder som böjdt fram och tillbaka länge och väl.Om du följer kablarna från pumpen och bakåt,får du ström nån stans då??
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Problem med Nibe City

Inlägg av nyman »

Roslagsbrännaren har ju egen termostatdel bestående av överhettningsskydd och drifttermostat som stoppas in i ett dykrör i pannan. Sedan sladden till brännaren i väggen.
Koppla inte en brännare med energislukande tändelement till oljebrännartermostaten på Nibe City.
Bara pannans överhettningsskydd kan användas. Oljebrännartermostaten sitter olyckligtvis på pannans styrkort som kan brännas sönder vid överbelastning som exempelvis kortslutet tändelement.

Hur har det varit kopplat på gamla pannan? Oljepannors termostater har normalt bara 3-4 graders hysteres anpassat till en oljebrännare
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Martin198
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 08 nov, 2016 21:24

Re: Problem med Nibe City

Inlägg av Martin198 »

Tack för era svar!


Eldvin:

Någon som har en aning om hur man byter termostaten, jag vet inte hur det brukar se ut?

Jag TROR att jag har spänning före flödesvakten. Skall mäta mer i morgon. Gör det egentligen något om man skippar flödesvakten, en cirklulationspump är väl ändå gjord för att kunna gå året runt? Tillfälligt borde det väl gå iaf, om jag får snurr på pumpen?


Nyman:

Jag har inte haft något dykrör till min Roslagsbrännare, har dragit ett relä i roslagsbrännaren med hjälp av utspänningen på "oljeutgången" på pannorna. Det har funkat finfint, och är ju inte energikrävande.

Den gamla CTC pannan jobbade med 70-80 grader, och det gör min svärfars Nibe City också. Men min verkar jobba med 77-80, vilket ju inte är någon höjdare.
Martin198
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 08 nov, 2016 21:24

Re: Problem med Nibe City

Inlägg av Martin198 »

Gjorde ett par tester till. Jag har spänning om jag mäter innan flödesvakten, så den är antagligen kass tillsammans med pumpen, stönigt..

Hur fungerar själva termostaten? Vid vredet sitter det två kabelskor och sedan går en kabel iväg och in i ett rör rakt in i pannan. Hur byter man en sådan termostat, hur får jag ut vad det nu är som är instoppat in i röret? Det går in flera andra termostatkablar in i det röret vad det verkar.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Problem med Nibe City

Inlägg av nyman »

Du måste i så fall köpa en ny termostat och den kostar nog mer än vad brännaren är värd.
Hos Condrad omkring 600-700 numera och hos ekontroll.com 1650
http://ekontroll.com/tk1a
Att köra pelletsbrännare mot oljetermostaten slutade man med för 13 år sedan vad gäller min brännare då det blir för många brännarstarter. Normalt vill man ha 20 graders hysteres
Är din roslagsbrännare så gammal att den saknar den egna styrningen som stoppades in i pannans dykrör kanske det är dags att byta ut.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Martin198
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 08 nov, 2016 21:24

Re: Problem med Nibe City

Inlägg av Martin198 »

Var borta och mätte hos svärfar på hans panna nu på morgonen. I min panna har både cirkulationspump och flödesgivaren gett sig, rätt trista pengar jag inte hade räknat med, får bli en beställning idag.

Vad det gäller termostaten har han en exakt likadan inbyggd termostat och dess hysteres är 8-9 grader. Min är 2-3... Får väl beställa en ny sådan också, men den kostade bara 375kr så det var ju inte så farligt.
Martin198
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 08 nov, 2016 21:24

Re: Problem med Nibe City

Inlägg av Martin198 »

Ny termostat resulterade i 7-8 graders hysteres, det får duga även om jag hade hoppats på 10.

Flödesgivaren och cirkulationspumpen var kass båda två, men i går "fick" jag nya med posten så de är utbytta nu. Jag misstänker att givaren gett upp först, och när då pumpen aldrig fått starta så har den också lagt av till slut.

Efter de tre delarna blev bytta fungerar nu pannan precis som den skall och som jag hade förväntat mig. Blev ju några tusen dyrare än jag hade räknat med, men nu har jag ju en del nya prylar i den också vilket inte är fel.
Skriv svar