Överhettning fallrör, PellX + Nibe City

Perflubron
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 10 nov, 2016 13:30
Ort: Höganäs

Överhettning fallrör, PellX + Nibe City

Inlägg av Perflubron »

Hej, första inlägget, nybliven husägare.

Har en Nibe City OE 100 VX panna med en PellX 20kW brännare. Ingen tidigare erfarenhet med sånt här.

Problem: Överhettningsskyddet på fallröret slår av brännaren.

Beskrivning: Allt fungerade i ca 3 veckor, sedan blev det kallare och överhettningsskyddet slog ifrån en natt efter drygt 1 vecka från senaste gången jag askat ur. Var runt 30 grader i pannan på morgonen.

Jag askade ur, körde igång, den gick ett tag sedan överhettning igen. Pannan fick gå på elpatron ett tag sedan upprepade jag proceduren, och då fungerade allt i 3 - 4 dagar. Fallröret var varmt.

Nu slog den av igår igen, och nu får jag den inte att köra trots flera omstarter. Osäker på hur länge den går, den kör i alla fall startfasen för det är aska i förbränningsröret. Se bild nedan.

https://www.dropbox.com/s/qr4rpidnwgdxb ... 3.jpg?dl=0

Luckisoleringen till pannan är trasig, ett hörn borta. Tätningslisten är också dålig på flera ställen, inklusive på själva brännarhuset.

https://www.dropbox.com/s/9gliznaeq1vn0 ... 8.jpg?dl=0

Kör på elpatron enbart just nu.

Hypotes: Trasig luckisolering och dåliga/gamla tätningslist gör att värmen från pannan sprids vidare ut till brännare och fallrör

Åtgärder:

1. Byta luckisolering på pannan. Men var hittar jag en med rätt diametermått för manteln? Hittar t.ex. den här, som har rätt mått på allt förutom 'stora hålet' (jag behöver ca 160mm diameter, den har 90mm diameter): http://www.vvsobadrum.se/reservdelar/re ... dfast-sten

Känner inte igen de där skruvfästena som sitter på den jag länkade till, min nuvarande luckisolering verkar inte ha dem. Vet inte hur den sitter fast.

2. Byta tätningslister. Ser i manualen att det står "tätningsfläga 8x3" på brännarhuset, och "tätningsfläta" på dockningsstosen. Antar att det går hyfsat enkelt att hitta.

Tacksam för råd och moraliskt stöd :)

//Per
PellX 20kW
Nibe City OE 100 VX
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Överhettning fallrör, PellX + Nibe City

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag hade samma problem i början av förra säsongen på svärmors Nibe City Vx och Viking Bio.
Isoleringen i luckan var helt slut.
Så jag tror din analys är helt riktig.

Jag lyckades inte få tag på någon färdig luckisolering heller, utan köpte en för en annan panna från Värmebaronen och modifierade. Resultatet blev mycket bra och anläggningen har snurrat sedan dess.

Andra felande faktorer skulle möjligen kunna vara att det behöver sotas, alternativt att brännaren går på väl hög effekt för pannan. Men testa luckisoleringen först.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Överhettning fallrör, PellX + Nibe City

Inlägg av GoForIt Pellets »

Tätningslist/band/snöre köper du hos ex. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fasteleme ... 000020125/
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Överhettning fallrör, PellX + Nibe City

Inlägg av Stegatorparn »

Jag skulle fixat luckisoleringen med en 45 mm mineralullsskiva och en stålplåt, så här ungefär.

Bild

För att inte klämma ihop isoleringen trär man på distanser av en bit rör på skruvarna.
Plåten behöver inte vara så märkvärdig. Borde klara sig med 1,0 mm karosseriplåt om man bockar till en 15 mm fals i kanten runt om. Hålen tar man upp med en sticksåg och metallsågblad.
Blir billigare än original.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Perflubron
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 10 nov, 2016 13:30
Ort: Höganäs

Re: Överhettning fallrör, PellX + Nibe City

Inlägg av Perflubron »

Stort tack för alla snabba svar!

Fick tag i en återförsäljare som sa följande:

"Isolering och tätningslister borde inte spela stor roll. Är det bra drag i skorstenen så åker det mesta av värmen ut där. Om det däremot är dåligt drag så bygger värmen upp i fallröret. Sota pannan och prova igen. "

Iom att vi haft sotare här för 3 veckor sedan så kändes det orimligt. Men när jag började kolla så var det fullt med svart sot i diverse rör (kan inte namnen - men där turbolatorerna sitter och rökkanalen?). Sen hittade jag också ett spjäll i tvättstugan bredvid pannrummet som stod öppet, som alltid varit stängt innan (klåfingriga ungar hos våra övernattningsgäster?).

Nu är pannan sotad, spjället stängt, och brännaren igång. Fallröret blir lite varmt, men inte samma 'grillvärme' som innan. Städade inspektionsglaset (?) och ser ut att brinna fint. Så får vi se hur det går.

Ska kolla in era förslag på lösningar för att fixa isoleringen också.

Återigen, stort tack! :)

//Per
PellX 20kW
Nibe City OE 100 VX
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Överhettning fallrör, PellX + Nibe City

Inlägg av Eldvin »

jag är lite nyfiken på vad spjället i tvättstugan har med pannan att göra??
Perflubron
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 10 nov, 2016 13:30
Ort: Höganäs

Re: Överhettning fallrör, PellX + Nibe City

Inlägg av Perflubron »

Min spontana (naiva?) tolkning var att draget från pannan blev sämre, att luften från tvättstugan drogs ut istället. Så elden tog sig inte som den skulle och brann 'sämre' med rökutveckling / sot som följd. Men vad vet jag :)
PellX 20kW
Nibe City OE 100 VX
Perflubron
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 10 nov, 2016 13:30
Ort: Höganäs

Re: Överhettning fallrör, PellX + Nibe City

Inlägg av Perflubron »

Uppdatering: Det verkar vara dåligt drag fortfarande. Efter några dagars användning ser man:
- Sotfläckar på pannan som smugit ut ur ett hörn vid luckan.
- Turbolatorerna är helt svarta upptill
- Sot som samlats i rökröret

Har köpt asksug och sotat hyfsat i pannan och rökröret, men har inte alla sotningsredskap så kommer inte åt inuti tuber i pannan. Tror inte det är tanken att man ska behöva hålla på så här ett par gången i veckan, men ska skaffa sotviska till tuberna i alla fall.

Funderade på följande åtgärder:
- Fippla med dragbegränsaren
- Ta bort någon turbolator

Ska kolla runt i forumet och se vad andra har gjort för att få ordning på det.
PellX 20kW
Nibe City OE 100 VX
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Överhettning fallrör, PellX + Nibe City

Inlägg av Stegatorparn »

Du kanske kör brännaren med för hög effekt. Kolla driftdosen under 6 minuter som förklaras i den här tråden http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 61#p160388
I Nibe City kan man köra max 14 - 15 kW med pellets i högeffektläge. Lågeffektläge går inte alls utan kopplas bort genom att avlägsna bygeln.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Perflubron
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 10 nov, 2016 13:30
Ort: Höganäs

Re: Överhettning fallrör, PellX + Nibe City

Inlägg av Perflubron »

Tack igen för svar. Tror att förra ägaren hade koll på grejerna men ska kolla upp det.

Har ändrat dragbegränsaren till 12.5 Pa, innan stod den högre (men såklart fipplade jag med den innan jag mätte vad den stod på :) ).
PellX 20kW
Nibe City OE 100 VX
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Överhettning fallrör, PellX + Nibe City

Inlägg av danei »

Spjället i tvättstugan är sannolikt en imlucka. Den sitter vid taket va? Det är i så fall en vanlig frånlufts ventil. Den bör inte påverka draget i pannan märkbart.
Att turbulatorerna är svarta i överkant är normalt.
Perflubron
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 10 nov, 2016 13:30
Ort: Höganäs

Re: Överhettning fallrör, PellX + Nibe City

Inlägg av Perflubron »

Ja, ganska högt upp. Det är det svarta till höger i bild, på andra sidan skorstenen är pannrummet. Den har tre 'rader' av metall som man kan ställa öppna eller stängda.

https://www.dropbox.com/s/grqt3ehr9mjqv ... 8.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/nzfkymccuv2s9 ... 9.jpg?dl=0

Det låter som att det är en bra sak, att öppna den när vi har hängt tvätten och det i nuläget blir fuktig luft som kondensera på kalla enkelglasfönster?

Fick man lära sig något nytt igen...
PellX 20kW
Nibe City OE 100 VX
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Överhettning fallrör, PellX + Nibe City

Inlägg av Stegatorparn »

Den mindre luckan är en sotlucka som troligen sitter i rökkanalen för pannan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Överhettning fallrör, PellX + Nibe City

Inlägg av GoForIt Pellets »

Nibe City har ju trånga tuber som behöver rensas ofta, så en sotviska behövs absolut.

Har du en liggande rektangulär rökkanal ovanpå pannan?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Överhettning fallrör, PellX + Nibe City

Inlägg av GoForIt Pellets »

Stegatorparn skrev:I Nibe City kan man köra max 14 - 15 kW med pellets i högeffektläge. Lågeffektläge går inte alls utan kopplas bort genom att avlägsna bygeln.
Där blev det fel va?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar