Överhettning fallrör, PellX + Nibe City

Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Överhettning fallrör, PellX + Nibe City

Inlägg av Stegatorparn »

Nibe City har märkeffekten 25 kW vid oljedrift vilket blir c:a 12,5 kW vid pelletseldning.
Eftersom brännaren kan få stabilitetsproblem vid lägre effekter än 14-15 kW är detta rekommendationen för hög effekt. PellX har en annan styrning i separat låda, men grundfunktionerna är de samma som PX21. Lågfartsbygeln finns på kretskortet i lådan och ska tas bort. Lågfartsmatningen är 65% av högfartens, vilket skulle bli strax under 10 kW vid 15 kW i högläge och ge en ostabil förbränning.

Förstår inte vad du anser är fel. Kanske har Viking Bio i tankarna. :)
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Överhettning fallrör, PellX + Nibe City

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag ber om ursäkt Stegatorparn..
Jag hade naturligtvis Viking Bio i tankarna. Sorry.. :oops:
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Perflubron
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 10 nov, 2016 13:30
Ort: Höganäs

Re: Överhettning fallrör, PellX + Nibe City

Inlägg av Perflubron »

Hej igen,

Ursäkta att det tar lite tid emellan mina inlägg. Håller på att bygga ett badrum (dvs hantverkarna håller på). Fortfarande tacksam (och förvånad) över alla svar!

Bakom den andra luckan i tvättstugan är det isolering, så verkar inte använts som sotlucka.

Jag har en liggande rektangulär rökkanal, ja.

Har inte mätt driftsdos än. Bläddrar i manualen och ser att någon antecknat:

Driftdos 7dl
Startdos 3dl

Om det fortfarande stämmer så är det ju väldigt hög driftdos.

Ang. att ta bort en bygel, sökte precis i forumet och hittade var den satt. Ska testa att ta bort den och ovetenskapligt ändra driftdos till hälften, sen mäta i helgen.

Pratade med lokala servicebolaget för pelletsbrännare (http://www.lohr.se/):
- Rådde mig att stänga dragbegränsaren (Tigex 25). Fast det rådet går emot vad som står i manualen...
- Köpte en Pellvac virvelvind 20L
- Köpte en sotviska (som såklart inte passade min vad-det-nu-heter-flexibla-långa-skaft-grej)
- Bokade in ett besök från deras servicekille på måndag

Tack på förhand :)
PellX 20kW
Nibe City OE 100 VX
Perflubron
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 10 nov, 2016 13:30
Ort: Höganäs

Re: Överhettning fallrör, PellX + Nibe City

Inlägg av Perflubron »

Bygeln var redan bortkopplad

Och inställningen för driftdosen var ungefär lika hög som startdosen, så den måste ändrats sedan det skrevs in i manualen.

Nu kör jag med dragbegränsaren stängd, och så får vi se vad som händer. Tänkte även klättra upp på taket någon dag och se om det kan var något fågelbo i skorstenen (?).

Sen får servicekillen felsöka vidare om det fortsätter strula i helgen, vilket det säkert gör, suck.
PellX 20kW
Nibe City OE 100 VX
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Överhettning fallrör, PellX + Nibe City

Inlägg av Stegatorparn »

Du vet ju inte hur driftdosen 7 dl är uppmätt och då är den siffran värdelös.
Om du mäter upp driftdosen under 6 minuter enligt mitt förslag, så vet du vilken effekt brännaren avger och kan sedan justera effekten att passa pannan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Överhettning fallrör, PellX + Nibe City

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag hade periodvis problem med en Nibe City (+ Viking Bio i en av de anläggningar jag sköter) med liggande, kompakt rektangulärt rökrör. Där ville det samlas aska i utrymmet precis ovanför tuberna som var väldigt svår att få bort. Mindre bra lösning.
Enda vägen att komma dit är via en snedställd motdragslucka (snedställd åt andra hållet). Sotaren hade tydligen hoppat över det också.
Lösningen blev ett specialmunstycke till dammsugaren (byggd av vita 32 mm avloppsrör) som man kan få ner där.
Man får dock se upp för kvarliggande glöd åtskilliga timmar efter att brännaren slagits av.
Ovanstående påverkade draget för pannan.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Perflubron
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 10 nov, 2016 13:30
Ort: Höganäs

Re: Överhettning fallrör, PellX + Nibe City

Inlägg av Perflubron »

Hej, en uppdatering efter servicebesök. Mina anteckningar, lite röriga, nedan.

------
Startdos var nästan 5 dl. Strax över 4 dl nu. (Man kunde mäta den via testläge på kontrollpanelen)

Flyttade fram tändelement 4-5 cm
Sänkte driftdos (utan att mäta, men lyssnade, kollade i brännarröret, justerade, upprepa)
Sänkte fläkt hög effekt (som ovan)

Öppnade dragbegränsare. (Ska flämta lite lite). Var stängt före service. Stod på 2.5 cm efter service. Luften luktar 'eld' mer än den gjorde när den var stängd. Jag ändrade till 3.5 cm (17.5 Pa).

Rökgastemperatur 120 (mätt genom dragbegränsarluckan, nedkylning?), borde vara strax över 150. Temp minskar 10 grader per meter i skorsten, ska vara 70 grader en meter ner i skorstenen (hur hög är vår, vet ej). Indikerar att pannan absorberar för mycket energi - ta bort en turbolator nästa gång jag sotar / rensa tuber

Ändrade starttemperatur till 10 grader under stopp temperatur, var 20 grader under innan. Stopp ska nu ligga runt 75-80

(Brännartermostat på själva pannan används inte)

Gör inte något att glasfibertätning lite gammal. Gör inget att isoleringen på luckan är trasig iom att det är på nedre delen.

Efter besöket: Rökgastemperatur var 155, mätt genom litet hål i fästet för dragbegränsaren, när brännaren slagit av vid 80 grader

------

Summa summarum så är tanken att brännaren nu kommer att gå oftare (höjd starttemp) och längre (sänkt effekt via fläkt och driftdos). Rören behöver rensas ut oftare, och eventuellt ta bort en turbolator.

Återkommer när jag kört ett tag
PellX 20kW
Nibe City OE 100 VX
Skriv svar