Pannan vill ha ström

Fuskbyggaren
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 01 maj, 2015 09:19

Pannan vill ha ström

Inlägg av Fuskbyggaren »

Nu efter 1½ år ska jag bryta igenom väggen och få in ström i pannrummet. En enig kår inklusive jag själv har räknat ut att jag ska ha en undercentral i pannrummet för att den står i något som tekniskt sett är en separat byggnad.

Den blir en slav åt garaget eftersom jag inte känner för att dra en massa meter svindyr 4G10 som jag hade kunnat göra helt lagligt. Så det blir 5G2,5 istället på en 16A grupp. Så långt så väl men hur hanterar jag PE och N? I vilka plintar kopplas de i respektive central? Båda har egna jordfelsbrytare men pannrummet skall vara utanför garagets eftersom den löser ut för ofta för att det är därifrån allt skit utomhus kopplas.

Så vad säger elektrikern?
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pannan vill ha ström

Inlägg av danei »

Jord ledningen ska alltid sitta på jord plinten.
Neutralen drar du via jordfelsbrytare och sedan till neutralskenan.
Fuskbyggaren
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 01 maj, 2015 09:19

Re: Pannan vill ha ström

Inlägg av Fuskbyggaren »

Undercentralen har jag koll på. Var kopplar jag blå i garaget? På min PEN eftersom jag har TN-c?
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pannan vill ha ström

Inlägg av danei »

Men jag gissar att du har en central i garaget med separata jord och neutralskenor. Även om skenorna är ihopkopplade ska de behandlas som separata.
Fuskbyggaren
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 01 maj, 2015 09:19

Re: Pannan vill ha ström

Inlägg av Fuskbyggaren »

Fuskbyggaren skrev: Båda har egna jordfelsbrytare men pannrummet skall vara utanför garagets eftersom den löser ut för ofta för att det är därifrån allt skit utomhus kopplas.

Så vad säger elektrikern?
Nu får jag citera mig själv och ställa kontrollfrågor. Har en central med jordfelsbrytare ihopkopplade PE-N? Kan jag koppla g/g på PE och blå på N samtidigt som jag kör faserna förbi JFB?

http://prntscr.com/db62q8

Är detta rätt?
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pannan vill ha ström

Inlägg av danei »

Då missuppfattade jag förutsättningarna. Mitt svar stämmer inte för dig. Jag är inte helt säker på hur du menar, så jag försöker inte svara.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Pannan vill ha ström

Inlägg av CPMS »

Ska det göras rätt ska trefasgruppens säkringar ligga före jordfelsbrytaren och utgående nolla och jord kopplas på en skiljbar nollplint som är ansluten till PEN-ledaren.

Enklast är att sätta upp en liten normcentral med en 3x16A dvärgbrytare i garaget som får mata centralen i pannrummet, den lilla centralen kan matas från centralen i garaget med 4-ledar system.

MEN detta är ett jobb som jag nog tycker du ska överlåta till en elektriker som kan detta eller åtminstone låta någon visa och syna av/kontrollmäta innan det tas i bruk.
Senast redigerad av CPMS den fre 25 nov, 2016 00:30, redigerad totalt 1 gånger.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pannan vill ha ström

Inlägg av danei »

Men han har ju 5 ledarsyatem i garaget. Fler än jag som inte fattar riktigt tydligen.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Pannan vill ha ström

Inlägg av CPMS »

Han säger själv att han har TN-C i garaget men vet du mer än TS vad han har hemma hos sig så...
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pannan vill ha ström

Inlägg av danei »

Enligt bilden han länkar till är det inte det.
Jag väljer att inte svara när det är så luddigt.
Fuskbyggaren
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 01 maj, 2015 09:19

Re: Pannan vill ha ström

Inlägg av Fuskbyggaren »

Ja, det stämmer att jag har TN-C eftersom tråden från mätaren är 4-trådig. Men som jag sagt ett dussin gånger så är det lagkrav på 10mm2 om jag ska fortsätta med TN-C så jag ska omvandla till TN-S och säkra av.

Jag har sett att somliga har en N2-plint vars enda syfte är att fästa fast den blåa tråden som går till undercentralen. Är det ett krav på nollskruv eller är den tillräckligt avskiljd om den kopplas med tråd? Tror jag har en plint någonstans i centralen som inte används.

Ja, elektrikern ska komma och göra driftsättningen men elektriker tar typ 500% mer än mina källor på elmaterial. Ingen annan än jag borrar i mina väggar. Det ska dessutom brandskyddas och jag vill inte betala för att han dricker kaffe medan den sörjan torkar.

Förstår poängen med en extra liten kapsling utanför centralen med det känns lite onödigt att ha 10 tomma platser i den och en box utanför.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Pannan vill ha ström

Inlägg av CPMS »

Visste inte om det satt en normcentral i garaget därför mitt förslag att sätta upp en liten normkapsling.

Hager skriver i en anvisning ang skyddade och oskyddade grupper i samma central:

"Observera att om en installation är delad i skyddade och
oskyddade grupper krävs en separat jord- och nollskena!"

Så en extra uppsättning skenor i centralen, vissa fabrikat av normcentraler har skenor som går att dela i två delar så man får en kort nollskena och en längre nollskena som sitter på samma hållare. Samma med jord-skenan. Då kan du använda dom korta skenorna för den oskyddade gruppen och dom längre till grupperna som skyddas av jfb.

Kopplingen blir så här:
Bild
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Fuskbyggaren
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 01 maj, 2015 09:19

Re: Pannan vill ha ström

Inlägg av Fuskbyggaren »

Nu ska jag ju inte ha oskyddade grupper på riktigt men man kan anse att UC-pannrum är en grupp. Äntligen en bra bild. Ska se vad jag har i botten. Sitter nog något rackel där.

Hela poängen med detta var just att reda ut om jag skulle köpa X eller Y.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pannan vill ha ström

Inlägg av danei »

CPMS: missuppfattade du inte instruktionen nu?

Separata noll och jord sken måste man ju ha. Men inte dubbel uppsättning. I alla fall inte jordskenan.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Pannan vill ha ström

Inlägg av CPMS »

Kan hända men enligt bilden i den PDF från Hager som jag hittade är det dubbla skenor.

Visst skulle det fungera lika bra med en gemensam jordskena men delar man upp centralen i två delar, en med grupper utan JFB och en med grupper med JFB blir det mer överskådligt med dubbla uppsättningar.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Skriv svar