Rökgas, Automix och annat smått.

Skriv svar
Erto
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 28 nov, 2016 10:28

Rökgas, Automix och annat smått.

Inlägg av Erto »

Hej.
Har kikat runt på forumet ett tag då vi blev med pellets-hus för ca:1 år sedan.

Har lite funderingar runt mitt system.

Sitter en Atmos DC 30 SF i källaren som jag installerat en pelletsbrännare i. (Viking bio 20)
Men jag tycker dels att jag gör åt för mycket pellets och att det inte känns riktigt rätt.
Har tagit ur sugfläkten och pluggat igen öppningen.
Hur viktigt är det med tilluft i pannrummet?

Stänger jag till just pannrummet så blir resten av källaren rätt rå och tycker det speglar värmen i resten av huset. Golven blir kallare etc.

Har två ackumulatortankar men stängt av den ena (Den som inte varmvattenberedaren sitter i).

Det jag funderar mest över just nu är, temperaturen på rökgaserna. Kommer upp i MAX 100 grader efter en stund och där stannar den.
Borde jag inte rimligtvis ha 130-180 grader för att det ska fungera optimalt?

Sen så undrar jag lite över min Automix 20. Ställt in den på 22 grader i temp. Men hur ska jag ställa in framledningstemperaturen så bra som möjligt? Har den på Min 20 och MAX 60 just nu.

Och cirkulasionspumparna? Den som går från acku-tanken efter shunten, kör den på läge 2 (Den går hela tiden) och den som kommer från pannan i läge 1. (Den styrs av pannan och går när den behövs?) Borde jag ställa dessa annorlunda?

Dragbegränsaren i rökröret har jag satt på 10 Pa då jag förstått att det ska vara optimalt för just pellets.

Tryckmätaren som sitter i översta röret direkt efter pannan visar konstant 0.5 bar. Misstänker att den är sönder. Ska se mig efter en ny.

Gör vreden för rökgastermostaten och driftstermostaten på pannan någon nytta när man eldar med pellets?

Har Rökgastermostaten inställ på 0 som innebär att den är på hela tiden. Skulle vara så när man eldade med ved för att sedan ställas in på "kl 11" när man kommit upp i ca: 100 grader. Men den styrde väl bara fläkten som jag tagit bort? Ställer jag den på kl 13 eller mer så stannar hela brännaren.

Drifttermostaten står på kl 14. Hör att någon givare bryts när man drar den mellan kl 13-15.

Har säkert glömt massor men detta är väl det jag funderat över just nu.

Ledsen för så mycket text och att den är ganska osammanhängande.

Mvh Erto
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: Rökgas, Automix och annat smått.

Inlägg av higgis »

Hej
Jag är ingen expert men har en Atmos dc35SF och Iwabo brännare och hållit på ett tag med att få ner förbrukningen utan större framgång snittar i november på ca 2.3 säckar.

Hur styr du brännaren mot tankarna gå det på pannans termostat eller har du något egen styrning som sitter i tanken?

Ang tryck mätaren har du ett öppet eller slutet system?

När jag pratat med folk samt testat så får jag inte upp någon värme/drag om jag inte har rök gasfläkten igång.
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Rökgas, Automix och annat smått.

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej, och välkommen till forumet..

Tilluften till pannrummet bör vara minst den area som din skorsten är.
Jag kör också med dörren till pannrummet öppen (när vi är hemma) eftersom det gör klimatet i källaren bättre.

Målet med rökgastemperaturen är ju att den ska vara så låg som möjligt utan att ge kondensproblem i den övre delen av skorstenen. Vad har du för skorsten?
Viktigt är också att termometern är så placerad att den inte påverkas av motdragsluckan.

Kör du brännaren med den särskilda panntemperaturgivaren (tunn separat kabel)?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Erto
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 28 nov, 2016 10:28

Re: Rökgas, Automix och annat smått.

Inlägg av Erto »

higgis skrev:.........Hur styr du brännaren mot tankarna gå det på pannans termostat eller har du något egen styrning som sitter i tanken? .......
Jag har panntempgivare som går från min tank direkt in i brännaren.

Ang öppet eller slutet system är jag osäker på vad vi har. Har ett expansionskärl uppe på vinden och fattar jag det rätt så är det ett öppet system då?

Edit:
Hur fyller man på ett öppet sytem föresten?
Är helt ny när det kommer till uppvärmning i hus.

Mvh Erto

Forumet blir mer lättläst om citeringarna inte tar över själv inlägget. Citering redigerad. / Roli moderator
Senast redigerad av Erto den mån 28 nov, 2016 14:56, redigerad totalt 1 gånger.
Erto
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 28 nov, 2016 10:28

Re: Rökgas, Automix och annat smått.

Inlägg av Erto »

GoForIt Pellets skrev:....Tilluften till pannrummet bör vara minst den area som din skorsten är......
Tänkte jobba lite mer med tilluften i pannrummet. Har en ventil som sitter strax över mina ackumulatortankar. Men öppnar jag den så drar det mycket i hela rummet och det känns som om det skulle kyla ner tankarna och pannan ordentligt?

Skissar lite på något slags rör draget från ventilen till pannan så jag kommer närmre brännaren med luften.
Vet inte om det spelat någon större roll. Forskar i det som sagt.

Kör med panntempgivare direkt till brännaren.


Mvh Erto


Forumet blir mer lättläst om citeringarna inte tar över själv inlägget. Citering redigerad. / Roli moderator
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Rökgas, Automix och annat smått.

Inlägg av Stegatorparn »

Manometern visar vattentrycket = höjden mellan mätaren och vattennivån i expansionskärlet på vinden som i ditt fall är 5 meter. Det kan aldrig bli mer då eventuellt överskottsvatten rinner ut via ett skvallerrör som mynnar över en golvbrunn i pannrummet. Skulle manometern visa mindre när pannan och ackumulatorn är varma, kan det vara dags att fylla på systemet med lite vatten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Rökgas, Automix och annat smått.

Inlägg av Stegatorparn »

Inställningarna i Automixen är okej. Minläget för framledningstemperaturen har man om det behövs värme t.ex. i en källare vår, sommar och höst eller som frysskydd. Är det inte aktuellt ställer man den lågt exempelvis 10 - 15°. Maxtemperaturen begränsar man beroende på om man har ett högtemperatursystem (äldre norm i regel 80° fram) eller ett lågtemperatursystem (efter 1975 55° fram). Begränsningen används främst att förhindra höga temperaturer i ett lågtemperatursystem, så 60° är ett bra utgångsvärde.

Cirkulationspumpen efter shunten kör ut värme till radiatorerna och den ska du ställa på läge 1. Behövs inte mer för att cirkulera vattnet i en villa. Ger större tempskillnad mellan tillopp och retur som utnyttjar ackumulatorn bättre.

Eftersom du har en vedpanna med ackumulatorer, borde det finnas en laddningsventil eller laddomat som styr laddningen. Går laddningspumpen i läge 1 är det risk att pannan ligger nära kokpunkten. Nu är ju varje anläggning individuell men rekommendationen är läge 3 för laddningspumpen eller kanske läge 2 om det fungerar.

Värmesystemet fyller du på med en ventil som sitter i ett rör mellan ett varm-eller kallvattenrör och ett värmerör. Man fyller på tills det kommer vatten i skvallerröret. Undvik att fylla på i onödan då nytt syresatt vatten sätter igång korrosionen i värmesystemet. Efter påfyllning hettar man upp systemet så syret frigörs och luftas ur.

Vet inte hur det är kopplat i din panna men drifttermostaten brukar styra laddningspumpen.
Rökgastermostaten styr rökgasfläkten och kan ev. styra laddningspumpen också.
Skumt att rökgastermostaten påverkar brännaren. Brännaren skall kopplas via ett överhettningsskydd i pannan som skall återställas manuellt efter utlösning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erto
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 28 nov, 2016 10:28

Re: Rökgas, Automix och annat smått.

Inlägg av Erto »

Tusen tack för alla svar!

Det stämmer nog att det är driftstermostaten som styr fläkten. Jag som tänkte fel bara.
Forskade i det och vissa nämner att man ska plocka bort fläkten men nu läser jag att den ska sitta kvar?
Det är en sugfläkt som sitter i Atmosen. Bör den sitta kvar och köras när man eldar med pellets?
Kan det vara därför mina rökgaser är så låga?

Mvh Erto

Använd inte citera knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttagen. / Roli moderator
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: Rökgas, Automix och annat smått.

Inlägg av higgis »

När jag pratat med Atmos så har dom sagt att fläkten ska gå. Jag har kopplat min så den går bara när brännaren går så kyler man inte pannan.
MVH Henrik
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Rökgas, Automix och annat smått.

Inlägg av Stegatorparn »

Fungerar det utan rökgasfläkt utan att brännarens överhettningsskydd löser ut, behövs inte fläkten.
Det skall räcka med brännarens fläkt.

Var mäter du rökgastemperaturen? Före eller efter dragbegränsaren?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Rökgas, Automix och annat smått.

Inlägg av André »

Laddomatpumpen kan du också köra på 1an, möjligen med vedeldning kan du behöva öka hastigheten då de är betydligt högre effekt med ved..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Rökgas, Automix och annat smått.

Inlägg av Stegatorparn »

Det är viktigt att vedpannans primär och sekundärluftsspjäll och öppningar är stängda så inte rökgaserna späs ut med kall luft. Det kan vara en orsak till låg rökgastemperatur.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Rökgas, Automix och annat smått.

Inlägg av brattne »

När pannrumsdörren är öppen försöker luften, förutom att gå till brännaren, även att kompensera för den luft som sugs ut i resten av husets frånluftsventilation och det är då ganska mycket luft som sugs in och självfallet känns det kallt. Ett pannrum är tänkt som en egen brandcell och uteluftsventilen tänkt att enbart betjäna pannrummet. Är dörren öppen får man åtminstone se till att det är en jäkligt tät dörr upp emot våningsplan
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Skriv svar