Gokväller i stugan! Jag har en Baxi Eurofire 20kW och har lite funderingar kring inställningar för element.
Eller rättare sagt. Shunten ... vilket är till föredra? Ska man skruva upp den så man skickar ut 55-65 grader på elementen o styra värmen med termostaterna på elementen? eller man ska ha shunten så låg som möjligt och ställa alla element termostater så man får jämn värme i huset bara?
Tjänar eller förlorar jag på värma upp vattnet till elementen på högre temperatur? Vad är för och nackdel ?
Lite gott och blandat
Re: Lite gott och blandat
För pelletseldning finns det inga fördelar i att ställa shunten så lågt som möjligt. Termostaterna på elementen sköter värmeregleringen. En utegivare kan hjälpa till att hålla den utshuntade temperaturen till lagom nivå i förhållande till temperaturen utomhus men det fungerar bra utan termostatstyrning också.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Re: Lite gott och blandat
Vill man optimera energiförbrukningen så finns ingen anledning att shunta ut högre framledningstemperatur än vad som krävs. Man riskerar bara att få förluster genom att värma onödigt i väggar, bjälklagg och källare varhelst rör är dragna.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Re: Lite gott och blandat
Radiatortermostater litar jag inte på. Så jag hade valt låg temp fram. Själv har jag shunt och kranar. Inte helt optimalt, men det är det som finns här.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Re: Lite gott och blandat
Om det finns termostatvred på elementen är en shuntreglering inte nödvändig.
Det finns en faktor som har betydelse: blir det onödigt varmt någonstans vid hög framtemperatur?
Det hade jag i rummet där pelletsen förvaras i källaren. Jag klarade det med att isolera rören men den extra värme var rent faktisk spillvärme = förlust.
Har man värmerören gående utanför klimatskalet (huset) är det viktigt att ha så låg temperatur som möjligt - men det är ju en mycket fel konstruktion ändå så det finns ju minimal risk att det är så illa.
Jag har termostatvred på samtliga element och manuell shunt. Jag ställer shunten till "varmt nog på ett höftskott" och det fungerar jättebra.
Det finns en faktor som har betydelse: blir det onödigt varmt någonstans vid hög framtemperatur?
Det hade jag i rummet där pelletsen förvaras i källaren. Jag klarade det med att isolera rören men den extra värme var rent faktisk spillvärme = förlust.
Har man värmerören gående utanför klimatskalet (huset) är det viktigt att ha så låg temperatur som möjligt - men det är ju en mycket fel konstruktion ändå så det finns ju minimal risk att det är så illa.
Jag har termostatvred på samtliga element och manuell shunt. Jag ställer shunten till "varmt nog på ett höftskott" och det fungerar jättebra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!