Nybörjare med pellets

Skriv svar
ViperTim
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 19 dec, 2016 10:55

Nybörjare med pellets

Inlägg av ViperTim »

Hej,

Jag och min sambo blev i somras ägare till våran första kåk.
Byggd 1974, suterränghus, 153kvm boyta, mexitegel fasad.
Värmer hela suterräng våningen minus ett rum på ca 20kvm (vi använder inte det) samt så värmer vi ett ca 35kvm garage byggt som suterräng helt utan isolering & original garageportar (glipor osv).
3 glas fönster i hela huset från ca 2010, bra isolerat i övrigt känns det som eftersom vi slog inte igång cirkulationspumpen förrän utomhus tempen började gå under 10 grader utomhus. Var fortfarande ca 20 grader på övervåningen utan värmen igång när det var runt 10 gradigt utomhus.

Pannan är en CTC 171B tillverkningsår 1973 och brännaren är en EcoTec 20 med ca 12000 driftstimmar på sig.

Detta är som sagt vårat första hus och vi har aldrig hållit på med pellets eller pannor överhuvudtaget förut. Jag är dock inte tekniskt inkompetent, bara hyggligt lat.

Hur som helst, på sommaren utan cirkulationspumpen igång låg vi på under 1 påse/dag vilket medförde en månadskostnad på ca 500kr/månad i uppvärmningskostad vilket enligt mig är helt OK.
Men nu med cirkulationspumpen igång och kring 0-gradigt ute ligger jag på 2.92 påsar/dag (mätt från 10 November till 18 December).

Jag har en tråd på ett annat forum sedan tidigare där jag har fått lite problem med matning avklarat, så mitt fokus just nu är helt enkelt att få ner förbrukningen. Länk till tråden: https://www.byggahus.se/forum/biobransl ... llets.html

Inställningar på brännaren:
Tänding:
Tärning gångtid: 100s

Start:
Matning tänd: 100%
Matning start: 60%
Cykeltid int: 10s

Drift:
Drift temp: 70C
Matningsjust: -10%
Cykeltur int: 10s
Rensning tid: 3t
Rensning akt: 120s
Min temp: 20C
Tid för stopp: 5min
Temp.hyst+: 6C
Temp.hyst-: -2C
Fläkt cykel: 0.3s
Max effekt: 70%
Min effekt: 70%
Effektreglering: JA

Givare:

Optovakt bör: 30
Nivåvakt bör: 78


Brännare: B-20



I denna inställning ser jag att Max och Min effekt är båda 70%, men effektregleringen är aktiverad.
Men eftersom att effektregleringen inte har något spann att jobba i (min och max är ju lika) så gör den ingenting för tillfället och därmed bränner på 70% effekt vid drift oavsett vad, korrekt?
Jag fick tipset om att ändra min till 60% och hålla max på 70%, är det en bra idé? Personen som gav rådet körde själv min 60% och max 85% med sin kombination som var likadan som min.
Jag har tyvärr ingenting att mäta temperaturen i skorstenen med så min tanke är lite med att är det inte bättre att ha lite högre skorstenstemp än för låg? Och kanske köra min på 70% och max på 80%. Eller är jag helt ute och cyklar?
Min vision är att iallafall komma ned i förbrukning till 2 påsar/dag vid 0-gradigt väder. Är det en rimlig vision?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Nybörjare med pellets

Inlägg av Roli »

Innan du börjar att "skruva" på brännaren kan det var en bra idé att köpa en rökgastermometer, fungerar även med en digital ugnstermometer. För att ta reda på hur hög din nuvarande temperatur är. Kan ju vara så att den redan idag är hög och höjer du då effekten på brännaren så drar den ännu med pellets och värmen rätt ut i skorstenen. Brännarens effekt måste vara anpassas till vad pannan kan ta emot utan att skicka överskottet ut i skorstenen.
Börja med en termometer så fortsätter vi sedan med råd då temperaturen är känd.
Har du "draglucka" på skorstenen?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nybörjare med pellets

Inlägg av Stegatorparn »

Här finns en billig rökgastermometer http://www.clasohlson.com/se/R%C3%B6kga ... r340641000
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Nybörjare med pellets

Inlägg av brattne »

Med draglucka menar Roli en lucka som på bilden och som är placerad på rökröret mellan panna o skorstenhttp://www.sanitaerprofi.at/_DIVERSES4_ ... 40753.html och som ger ett stabilt drag oavsett vilken temperatur skorstenen håller. Samtidigt minskar den förlusterna från pannan under stillastående. Hysteresen= skillnaden mellan max o min kan du labba med. Sänk min till tex 55 och lyssna när familjen duschar. Låter det högljutt så höjer du till 60 osv. En 171-panna kan inte ta emot mer än de 70 som du har utan att rökgastemperaturen ökar så det är ingen större ide att gå högre på maxläget
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Nybörjare med pellets

Inlägg av rod02 »

http://www.ebay.com/itm/221924547597?_t ... EBIDX%3AIT
Kan denna funka till rökgaser?

Jag har även nått på gasolgrillen som kanske kan funka...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Nybörjare med pellets

Inlägg av danei »

Den ser kort ut. En stektermometer är nog bättre. Den där kyla nog ganska mycket utåt om man mäter på en gas.
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Re: Nybörjare med pellets

Inlägg av broberg »

Rökgastermometer: Clasohlsson 100, Rinkabyrör 172, Billigtvvs 175 för samma fabrikat av termometer.

Köpte min dragbegränsare härifrån
http://www.transtemper.se
Fanns också adapter till pannans rökrör så man slapp eget plåtmeck.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Nybörjare med pellets

Inlägg av danei »

Vil du köpa billig kinesisk kit så är nog den här mer lämplig.

Jag kör på en del billig kinesisk skit också. Ofta är det prisvärt.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Nybörjare med pellets

Inlägg av nyman »

Vet inte vad kit är men den kinesiska rökgastemperaturmätare jag fick från Energibiten ligger fortfarande och skräpar. Visade fel uppåt 20 grader. Synd att Jula slutat sälja de fina trådlösa stektermometrar de sålde tidigare.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
VH Baronen
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 13 apr, 2011 11:50
Ort: Västerhaninge

Re: Nybörjare med pellets

Inlägg av VH Baronen »

Hej!
Det låter lite för mycket med 2.9 säck per dag. Hos oss går det ca 1.3 säck per dag med en större boyta. Måste du ha värmen på i garaget? Det känns som det skulle dra en hel del pellets att värma upp 35 kvm oisolerat utrymme.
Värmebaronen, Viking Comet och Viking Bio 2005. Trähus 1945 tillbyggd 2005.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
ViperTim
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 19 dec, 2016 10:55

Re: Nybörjare med pellets

Inlägg av ViperTim »

Roli skrev:Innan du börjar att "skruva" på brännaren kan det var en bra idé att köpa en rökgastermometer, fungerar även med en digital ugnstermometer. För att ta reda på hur hög din nuvarande temperatur är. Kan ju vara så att den redan idag är hög och höjer du då effekten på brännaren så drar den ännu med pellets och värmen rätt ut i skorstenen. Brännarens effekt måste vara anpassas till vad pannan kan ta emot utan att skicka överskottet ut i skorstenen.
Börja med en termometer så fortsätter vi sedan med råd då temperaturen är känd.
Har du "draglucka" på skorstenen?
Hej, jag ska försöka fixa en termometer och mäta skorstenen.
Jag har läst att jag skall mäta 1 meter ner i skorstenen, korrekt?
Draglucka vet jag inte om jag har, helt ärligt så tror jag inte det. Kan jag se det utanpå röret mellan pannan och skorstenen? Eller sitter det i skorstenen?
brattne skrev:Med draglucka menar Roli en lucka som på bilden och som är placerad på rökröret mellan panna o skorstenhttp://www.sanitaerprofi.at/_DIVERSES4_ ... 40753.html och som ger ett stabilt drag oavsett vilken temperatur skorstenen håller. Samtidigt minskar den förlusterna från pannan under stillastående. Hysteresen= skillnaden mellan max o min kan du labba med. Sänk min till tex 55 och lyssna när familjen duschar. Låter det högljutt så höjer du till 60 osv. En 171-panna kan inte ta emot mer än de 70 som du har utan att rökgastemperaturen ökar så det är ingen större ide att gå högre på maxläget
Är det en bra idé att labba med att sänka effekten innan jag har mätt temperaturen i skorstenen?
VH Baronen skrev:Hej!
Det låter lite för mycket med 2.9 säck per dag. Hos oss går det ca 1.3 säck per dag med en större boyta. Måste du ha värmen på i garaget? Det känns som det skulle dra en hel del pellets att värma upp 35 kvm oisolerat utrymme.
Jag tycker att 35kvm oisolerat borde göra en så stor skillnad.
Vid 0 gradigt ute och det elementet i garaget på max är det kanske 18 grader där inne. Jag har stoppat in 750W el element där inne nu och då håller jag uppskattningsvis 22 grader nu. Men elräkningen blir nog dyr istället...
Jag vill ha det varmt där inne eftersom jag pysslar mycket där :)
ViperTim
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 19 dec, 2016 10:55

Re: Nybörjare med pellets

Inlägg av ViperTim »

Hur bör shunten ställas förresten?
ViperTim
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 19 dec, 2016 10:55

Re: Nybörjare med pellets

Inlägg av ViperTim »

Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nybörjare med pellets

Inlägg av Stegatorparn »

Finns panna och brännare kvar är det verkligen ett klipp.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar