Danfoss ECL Comfort 110 230V? Eller annan?

Skriv svar
cats
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 15 jan, 2009 12:38
Ort: Borlänge

Danfoss ECL Comfort 110 230V? Eller annan?

Inlägg av cats »

Hej, vår gamla shuntmotor har tackat för sig så nu är det manuell shuntning som gäller för stunden. Och i kombination med andra anledningar tänker jag byta hela reglersystemet.

Har kikat på ECL Comfort 110 från Danfoss (ECL Comfort 110 villapaket 24V, väderkompensator. Komplett med shuntmotor, reglercentral, utegivare, framledningsgivare, 24V nätadapter med transformator och stickpropp samt komplett monteringssats. Även försett med ett veckour för periodisk sänkning av innetemperaturen på t.ex. natten eller under dagen om ingen är hemma) men styrningen verkar finnas i två versioner, en 24V och en 230V och i mitt fall känns det enklare med 230 versionen men hittar ingen som säljer den? Eller är det samma enhet och bara matning och inkoppling av cirkulationspump som skiljer?

Kan passa på att fråga om andra förslag på reglerpaket eller synpunkter om den jag har kikat på? Bör man har en inomhusgivare för att få ner trögheten i systemet eller klara man sig på bara utomhus- samt framledningstemp?

Huset är ett 1,5 plans på 122kvm (21-22 C) +77kvm källare (ca 17 C) från 1968, tilläggsisolerat. Kommer inom tid bli golvvärme på hela undre plan, radiatorer i källare samt övervåning.

mvh
Viking B16, Eryl S5, 2kbm acktank
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Danfoss ECL Comfort 110 230V? Eller annan?

Inlägg av danei »

Har termostater på radiatorerna så behöver du ingen inne givare. Med värme pump vill man ha fullt flöde och låga temperaturer i systemet, då kan man vinna lite med en inne givare.
Skriv svar