Låg rökgastemp

lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Låg rökgastemp

Inlägg av lennart wiklund »

Nu har jag plockat ur alla tre turbulatorerna ur min nya vedpanna(vedolux cu) men får lik förbaskat bara upp rökgastempen till 100c i slutet av bränncyklen. Brännaren går på lågeffekt vilket är fullt tillräckligt. Frågan är om jag ska ställa upp den på högeffekt? Vad annars göra? Har justerat in brännaren själv så gott det går enligt konstens alla regler,gul fin låga,inte vitgul och spetsig. Ljusgrå flygaska i tuberna. Så tror att förbränningen ligger rätt ok. Dock så såg jag att läppen i nedre fallröret fattades,har efter ett dygn ca 0.5kg oförbränd pellets i pannan,har beställt denna läpp nu ikväll. Brännaren är en Viking Bio
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Låg rökgastemp

Inlägg av danei »

Vet du vilken effekt brännaren går på? Att inte sota på ett bra tag får ju också upp rökgastemperaturen.
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Låg rökgastemp

Inlägg av lennart wiklund »

Kör lågeffektläget då detta är fullt tillräckligt.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Låg rökgastemp

Inlägg av danei »

Du vet med andra ord inte vilken effekt brännaren går på.
Antingen behöver du göra pannan sämre, men det enklaste i den vägen är ju att ta ur turbulatorer, och det har du redan gjort. Att inte sota tuberna men en någon åt gången när temperaturen är hög funkar ju. Annars är det enda sättet att få ner verkningsgraden på pannan att köra in högre effekt i den.
Högre öppningstemperatur i laddomaten kan ha viss påverkan också.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Låg rökgastemp

Inlägg av Stegatorparn »

Du kan ju testa att plugga en tub vilket ökar rökgashastigheten i de två andra och rökgastemperaturen ökar.
Har du dragbegränsare spär ju den ut rökgaserna med torr rumsluft så risken för kondens minskar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Låg rökgastemp

Inlägg av lennart wiklund »

Sex tuber är det i vedoluxen,får ev prova plugga nån... men ska först upp med en termometer och kolla tempen i skorstenen vid slutet av en eldning. Kör inte mot acc när jag eldar pellets,ser ingen vinst i detta. Vi får köra vidare,får väl helt enkelt ge tusan i att dra tuberna. Brännaren käkar ungefär en säck i dygnet nu när det är runt -2 utetemp,håller 21c inne. Så förbrukningen är helt ok. Har ju en tvåvåningskåk med källare som även den värms.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Låg rökgastemp

Inlägg av Stegatorparn »

Du pluggar naturligtvis en av de nedre tuberna och en av de övre.
Jag har en liknande panna med totalt fyra tuber och får c:a 150° rökgastemperatur före dragbegränsaren vid 15 kW brännareffekt.
Kolla efter kondens i skorstenstoppen när du är på taket.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Låg rökgastemp

Inlägg av lennart wiklund »

Japp! Tack för tipsen.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Låg rökgastemp

Inlägg av lennart wiklund »

Kom ju på att det står i instruktionen till pannan att man kan öppna förbigångspjället lite. Har nu öppnat detta ca 1,5cm. Får då 150c i rökgastemp,tror jag nöjer mig där så länge,har beställt en digital grilltermometer på ebay,tänkte montera dennes givare en bit ner i skorstenen så får vi se...
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
enström
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 20 jan, 2013 23:19

Re: Låg rökgastemp

Inlägg av enström »

Är mer lönsamt om du pluggar en tub än öppnar förbigångsspjället.
Högsta effekt på brännaren är första åtgärden om du vill elda ekonomiskt.
Om du har alla turbulatorer i och kör brännaren på 20 kW vilken rökgastemperatur får du då ut från pannan och en meter ned i skorstenen när brännaren går?
Focus Nova med Eurofire
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Låg rökgastemp

Inlägg av lennart wiklund »

Högst effekt tror jag definitivt inte är lönsamt,dels så sliter detta på brännaren mera,samt ger korta gångtider med flera starter. Det är inte lönsamt. Brännaren på lågeffekt samt fördröjd start med ökad hysteres på ca 30 grader lär nog ge bäst ekonomi enligt allt man kan läsa.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
enström
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 20 jan, 2013 23:19

Re: Låg rökgastemp

Inlägg av enström »

Korta gångtider gäller ju oljepannor där man har 150 liter vatten. Du eldar mot acktank.
Turbulatorer och rökgångar på en modern panna är optimerat för något som ligger nära märkeffekten och inte en tredjedel därav. Med för låg effekt i en panna får du lamellär strömmning i rökgångarna och dålig verkningsgrad.
Tror du inte pannans konstruktärer har kunnat sin sak?
Hur går det med röktemperaturen längst upp i skorstenen då?

Att brännaren slits mer vid högre effekt är självklart men nu sitter du ju med den brännare du har.
Jag skulle absolut ha valt brännare efter panna. En 30kilowattare hade det blivit för mig och alla problem lösta.
Focus Nova med Eurofire
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Låg rökgastemp

Inlägg av danei »

Kan du visa upp ett enda fall där lägre effekt ger högre rökgastemperatur? Jag skeptisk.
Turbulatorerna tar man bort om man kör lägre effekt, för att inte få för låg rökgastemperatur.

Mågs brännare tappar dock i verkningsgrad om man drar ner effekten för långt.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Låg rökgastemp

Inlägg av msh16 »

Tar man bort turbulatorer gör man pannan mindre effektiv.
Pluggar man igen en eller två tuber gör man pannan mindre utan att förlora så mycket.

Nu har ju TS uppenbara problem på grund av erat envetna tjat om låg effekt, låg effekt i varenda tråd ni kan komma åt. Känns det bra?
Du och Honda kraschade nästan forumet en gång med låg effekt, låg effekt och folk började lämna. Räcker inte det.

Den seriöse forummedlemmen Rayyan som eldade med en VikingBio i en stor Baxi Innova vedpanna körde brännaren på full effekt 20 kW och hade inga problem med trasiga roster och brännarrör. Kan bara värt att titta på hans inlägg.
Kanske kan det vara så att i en stor vedpanna försvinner värmen snabbt bort från brännaren och brännarrören håller. I en trång oljepanna kastas värmen tillbaka mot brännaren och leder till kort livslängd hos brännarrören.
Bara min spekulation.

Att man ska ställa in VikingBio för att gå bara på lågeffekt har jag snappat upp. Anledningen är att då kan man ställa in både Fläkt och Bränsle på inställningsvreden. Som jag förstår går det bra att ställa in brännaren på 20 kW också när den är inställd på lågeffekt.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Låg rökgastemp

Inlägg av Honda »

Saknar du verkligen den diskussionen så mycket då du försöker dra igång den igen hela tiden? Själv rör det mig inte i ryggen länge att alla inte vill förstå vanlig enkel grundskolfysik så jag tänker inte delta.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Skriv svar