Låg rökgastemp

danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Låg rökgastemp

Inlägg av danei »

msh16 skrev:Tar man bort turbulatorer gör man pannan mindre effektiv.
Pluggar man igen en eller två tuber gör man pannan mindre utan att förlora så mycket.
Plugga eller ta bort turbulatorer är två sätt att minska pannans förmåga att fånga upp värme. Att plugga ökar mottrycket i pannan medan bort tagning av turbulatorer minskar mottycket.

Din teori om sambandet mellan livslängden på brännaren och volymen i förbänningutrymmet kan mycket väl stämma.
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Låg rökgastemp

Inlägg av lennart wiklund »

enström skrev:Korta gångtider gäller ju oljepannor där man har 150 liter vatten. Du eldar mot acktank.
Turbulatorer och rökgångar på en modern panna är optimerat för något som ligger nära märkeffekten och inte en tredjedel därav. Med för låg effekt i en panna får du lamellär strömmning i rökgångarna och dålig verkningsgrad.
Tror du inte pannans konstruktärer har kunnat sin sak?
Hur går det med röktemperaturen längst upp i skorstenen då?

Att brännaren slits mer vid högre effekt är självklart men nu sitter du ju med den brännare du har.
Jag skulle absolut ha valt brännare efter panna. En 30kilowattare hade det blivit för mig och alla problem lösta.
Nej och återigen nej!! Jag eldar inte mot acc då jag kör pellets!!!
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Låg rökgastemp

Inlägg av danei »

I princip alla vedpannor installerade de senaste 20åren är laddpannor. Han förutsatte nog att det var en sådan du har. Med din panna är det rimligt att köra utan tank. Det finns ett test som visat för och nackdelar med att köra med och utan tank.
Skriv svar