Placering av brännare i panna

FredrikK
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 21 nov, 2016 14:40
Ort: Vretstorp / Viby

Placering av brännare i panna

Inlägg av FredrikK »

Hej!

Har bytt brännare från Altbergs EP Standard till Viking Bio i vårt precis nyköpta hus och har med hjälp av det här forumet fått igång allt så det rullar och går. När jag monterade brännaren satte jag den bara i samma hål som den gamla, vilket i det här fallet blev nedre luckan . Det fungerar bra, men jag lär aska ur botten av pannan väldigt ofta.

Idag när jag av en slump hittade manualen till pannan, en Euronom Keramex så stod det att vid eldning av olja ska brännaren sitta i övre luckan. Är det således även vettigt att montera pelletsbrännaren i den övre luckan? Detta skulle ju ge mig betydligt mer askutrymme. För mig är det inget problem att aska ur, men frugan känner sig inte bekväm med att göra det själv när jag är på tjänsteresa så därför vore det önskvärt att kunna köra lite längre.

Vad säger expertisen?

Bild på installationen och en genomskärning av själva pannan ser ni här nedan. (Keramiken är såklart borttagen nu)

Bild Bild
CTC Ecoflex
KW Z150 dragbegränsare
MAFA Mini


Värmer 1½ plansvilla på 148kvm + 64kvm garage
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Placering av brännare i panna

Inlägg av GoForIt Pellets »

Ja, den övre luckan hade varit förstahandsalternativet för mig också.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Placering av brännare i panna

Inlägg av André »

Övre luckan bör du flytta brännaren till, får du problem med att all aska läger sej längs in där rökgången går ut kan du ställa en plåt eller något som lutar mot pannfronten så askan inte täpper igen så snabbt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
FredrikK
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 21 nov, 2016 14:40
Ort: Vretstorp / Viby

Re: Placering av brännare i panna

Inlägg av FredrikK »

Tack för er input!!

Gick snabbt och enkelt att skifta plats på brännaren! Luckorna var identiska i storlek så det var bara att knacka ur sprintarna ur gångjärnen och sen byta plats på dom. Tog inte många minuter!

Nu har jag eldat en stund och det spinner på fint. Rökgastempen sjönk även från 160 till 130 grader efter brännarflytten. (Kör på låg effekt)

Nu återstår att se hur askan lägger sig och om det behövs en plåt eller ej. :D

Bild
CTC Ecoflex
KW Z150 dragbegränsare
MAFA Mini


Värmer 1½ plansvilla på 148kvm + 64kvm garage
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Placering av brännare i panna

Inlägg av AndersAA »

Det var en rejäl förbättring om din skorsten klarar sig med den lägre rökgastemperaturen. Var noggrann med att förbigångsspjället ovanför brännaren i panntaket är tätt. Eventuellt täta med en bit isolering på ovansidan?
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
FredrikK
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 21 nov, 2016 14:40
Ort: Vretstorp / Viby

Re: Placering av brännare i panna

Inlägg av FredrikK »

Jag har rökrör av rostfritt stål hela vägen från pannan och upp så det borde inte vara några problem med med rökgastemperaturen tycker jag. :D

Ska slå en kik på spjället vid nästa sotning sen, tack för tipset.


Det enda "problem" jag har just nu är att det verkar hamna lite oförbrända pellets i botten på pannan, något som jag inte sett förut. Måhända brann dom upp när brännaren satt så långt ner förut. Ska kika lite och se om jag kan se när dom trillar ner, om det är när matarskruven fyller på eller om dom kanske "blåser ner"?
CTC Ecoflex
KW Z150 dragbegränsare
MAFA Mini


Värmer 1½ plansvilla på 148kvm + 64kvm garage
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Placering av brännare i panna

Inlägg av GoForIt Pellets »

Prova att justera röret från behållaren lite, så att slangen får mindre brant vinkel. Så får pelletsen lite mindre fart.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Placering av brännare i panna

Inlägg av AndersAA »

Med rostfri insatsslang/rör så tror inte jag heller att det är något kondensproblem. Har själv 120-130C i rgt och det fungersr bra.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
FredrikK
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 21 nov, 2016 14:40
Ort: Vretstorp / Viby

Re: Placering av brännare i panna

Inlägg av FredrikK »

Det verkar som om det hoppar förbi lite pellets vid matning, speciellt när startdosen matas fram. Har justerat nedfallsslangen lite enligt GoForIt Pellets rekommendation och det blev lite bättre. Får justera mer framöver om det behövs.

Passade även på att öppna alla luckor för att se hur det såg ut. När jag tog bort sotluckan (den allra högst upp) var väggarna lite gulaktiga och det har jag inte sett förut. Färgen på pannväggarna kring brännaren såg dock bra ut. Jag sotade ur pannan ordentligt när allt ändå var borta och startade om. Strax innan brännaren stänger av har jag nu med nysotad panna en rökgastemperatur på 95-100 grader på låg effekt.

Är den här gula beläggningen något som uppstått pga. för låg rökgastemperatur? Bör jag höja effekten alt. plocka bort en eller båda baffelplåtarna upptill? Tyvärr tog jag ingen bild på det gulaktiga sotet.

Åter igen tacksam för tips :)
CTC Ecoflex
KW Z150 dragbegränsare
MAFA Mini


Värmer 1½ plansvilla på 148kvm + 64kvm garage
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Placering av brännare i panna

Inlägg av Stegatorparn »

Eldstadsväggarna mellangrå :thumleft:
Max värme stannar i pannan :thumleft:
Why worry.....be happy :D
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Placering av brännare i panna

Inlägg av André »

FredrikK skrev:Det verkar som om det hoppar förbi lite pellets vid matning, speciellt när startdosen matas fram. Har justerat nedfallsslangen lite enligt GoForIt Pellets rekommendation och det blev lite bättre. Får justera mer framöver om det behövs.

Passade även på att öppna alla luckor för att se hur det såg ut. När jag tog bort sotluckan (den allra högst upp) var väggarna lite gulaktiga och det har jag inte sett förut. Färgen på pannväggarna kring brännaren såg dock bra ut. Jag sotade ur pannan ordentligt när allt ändå var borta och startade om. Strax innan brännaren stänger av har jag nu med nysotad panna en rökgastemperatur på 95-100 grader på låg effekt.

Är den här gula beläggningen något som uppstått pga. för låg rökgastemperatur? Bör jag höja effekten alt. plocka bort en eller båda baffelplåtarna upptill? Tyvärr tog jag ingen bild på det gulaktiga sotet.

Åter igen tacksam för tips :)
Har själv allt mellan gul/brun brun/röd uppe kanalen längst upp där spjällen är och så varit i 12 år när den är justerad rätt, pannväggarna/eldstaden grafitgrå med lite ljusgrått ludd. Så det låter helt okej.
Har själv en nibe alpha keram som är i det närmaste en likadan panna som din, märkeffekten med pellets är 16 kW och har även testa att det är effektivast att köra med den effekten. Ladda 500 literstanken med brännareffekten på 12 kW ökar förbrukningen 0,5 kg mot om man kör på 16 kW. Går även mindre pellets att köra med 20 kW än 12 kW även om det bara är 100 gram mindre med 20 kW så är det ändå mindre :wink:
Ställ in brännaren på 15-16 kW så bör du hamna på ca 125-130 grader i rökgastemp, jag har den tempen och ca 68 grader 50 cm från toppen i skorsten och ingen tendens till kondens. 6 meters pipa på 100 mm
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Placering av brännare i panna

Inlägg av Stegatorparn »

Nu har ju TS ett rostfritt rör i skorstenen så lite kondens i röret kan inte ställa till med något besvär.
Brännaren går på låg effekt vilket är c:a 15 kW för Viking Bio.
Finns ingen anledning att höja effekten om förbränningen är bra och inga tecken på tjärbildning syns i pannan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Placering av brännare i panna

Inlägg av André »

Okej är låg effekten så hög som 15 kW så är det ju bra då pannan har märkeffekt på 16 kW med pellets och där den går effektivast, varför 15 kW på låg men ändå bara max 20 kW?

En sak till visst går denna panna mot acktank?
Är driftstermostaten på tanken? Där ska den vara iaf och helst ihop med acktankstyrning.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
FredrikK
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 21 nov, 2016 14:40
Ort: Vretstorp / Viby

Re: Placering av brännare i panna

Inlägg av FredrikK »

Stegatorparn: Why worry? Njaee, jag vet inte riktigt. Nybörjarångest kanske :lol: Jag eldar vidare så får vi se hur det ser ut i pannan vid nästa sotning :)

André: Ja det stämmer att pannan jobbar mot en acktank på 500L. Termostaten sitter i pannan och jag använder för tillfället startfördröjningen för att få lite mer rimliga gångtider. Med lite handpåläggning fungerar det ok, dock är en acktankstyrning på gång. (Snickrar på en egen styrning baserad på en Arduino och det blir väl i princip en TK1B-kopia med lite extra funktioner som pumpstyrning och loggning.)

Vi har en elektrisk varmvattenberedare, annars hade det nog inte fungerat med såpass långa fördröjningar som jag kan ha nu.
CTC Ecoflex
KW Z150 dragbegränsare
MAFA Mini


Värmer 1½ plansvilla på 148kvm + 64kvm garage
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Placering av brännare i panna

Inlägg av André »

Låter bra att tankstyrning är på gång :D

Du har ingen kylslinga i pannan som du kan koppla kallvattnet via innan elberedaren?
Tänkte för att nyttja pellets även till vv, Annars skulle du kunna kolla efter en tappvattenautomat till din acktank :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar