Köpråd

Skriv svar
Mamo
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 12 dec, 2014 11:54

Köpråd

Inlägg av Mamo »

Nu har min px21 strulat för sista gången. Fläkten som gett upp denna gång.

Funderar på vad man ska skaffa istället, och skulle uppskatta era synpunkter.
Tanken är väl att köra pellets ett antal år till.
Pannan är en ctc 1100 family (25)


I dagsläget har jag följande alternativ:
Köpa helt ny brännare. Biobjörn/ulma/baxi är väl de jag kikat på då. Kostar ca 20 000:-

köpa bättre begagnad. Lutar väl då främst åt Viking B16 Gl. Kostar ca 7-8 000:- Sedan tillkommer monteringsplåt och ev. skruv om det inte ingår?

Har lite svårt att motivera en ca 10 år gammal brännare för 8 000:- ? Hur många år till kommer en sån hänga med innan del klappar ihop...
Men förvisso också hört att reservdelar till Viking B16 Gl är relativt billiga.

Eller har ni andra förslag?
Finns det varianter där jag kan använda nuvarande skruv?
på nuvarande installation är ju en distans så att brännaren inte går lika djupt in. Passar denna andra märken, eller måste jag köpa ny sån också? De kostar väl några tusen de med...

Tacksam för alla synpunkter och råd!
CTC 1100 family, kmp Px21
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Köpråd

Inlägg av nyman »

Som ny skulle jag nog luta mest åt Eurofire med automatisk uraskning. Svårt att slå priset på den.
http://www.yourvismawebsite.com/ekosyst ... labrannare
Baxi säljer inte Eurofire längre utan nu säljs Eurofire direkt av tillverkaren Ekosystem AB.
Baxi säljer en dekaltrimmad Pellax.
Den östeuropeiska pellaxbrännaren har funnits i många år utan att bli någon succe.

Priset på BioBjörn som är en något förenklad version av Bionordic B16 har tyvärr stigit rätt mycket.

Ulma höjdes till skyarna av Karla1 och Rol-bi här på forumet, Ett helt nytt sätt att elda pellets och blablabla.
Hemförde en Ulma köpt för 5000 men blev mycket besviken. Den låg ett år oanvänd på hyllan och såldes sedan.

Till såväl Eurofire, Biobjörn och Viking B16 kan du använda din gamla p21skruv, BioBjörn och Viking B16 kräver en annan kontakt på sladden.
Ulma kräver sin egna skruv som går rätt mycket långsammare än standardskruvarna.

En begagnad Viking B16 får man nog för 6000 och ändå billigare om den saknar tryckluftsventil för uraskning.
Tror inte en Viking B16 någonsin klappar ihop då den är moduluppbyggd.
Köper man en som inte någon eldat sönder brännarhuset eller lågriktaren på så håller de grejorna mycket länge i en ctc1100. Mitt brännarhus och lågriktare har inte förlorat någon märkbar materialtjocklek på 9 år.
Men jag har också sett en Viking B16 som någon utan aning om hur man justerar in brännaren eldat med så visst går de delarna att elda sönder.
Fotocell och tempgivare kostar några tior vardera på ELFA som komponenter, roster och tändelement omkring 500 vardera, fläkt 760, elektronikkortet 1395.

Fästplåt till brännaren går att göra själv av 3-4 mm plåt från exempelvis en gammal oljetank om man har vinkelslip och borrmaskin.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Mamo
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 12 dec, 2014 11:54

Re: Köpråd

Inlägg av Mamo »

Stort tack för utförligt svar nyaman!

Har ev. hittat en Viking B16 GL för ca 6000 (beroende på hur prutningen går...)
De har haft den genomgången med "nytt kretskort och de slitdelar som behövde bytas ut byttes".
Den är från 2005, men det kanske inte borde avskräcka mig så mycket som det faktiskt gör?

För att komma upp till priset av en ny brännare så kan jag ju ändå kosta på den reservdelar för ca 10 000:-
Men sedan är det ju inte bara priset utan det ska ju även fungera utan alltför mycket strul och huvudkliande.

Fästplåten hade han inte kvar, och någon gammal plåt har jag inte liggandes, men nog måste fästplåt finnas att köpa någonstans?
CTC 1100 family, kmp Px21
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Köpråd

Inlägg av Vednisse »

Fästplåt till Viking B16 kan du köpa ny från Energibiten, kostar runt 700kr om du inte vill tillverka själv.

Årsmodellen spelar ingen roll, delar är så billiga hos Pelletsteknik om något skulle behöva bytas.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Köpråd

Inlägg av nyman »

Är den sedan 2005 har den den smalare typen av fallrör som är 52 mm invändigt i kopplingen. Standard Biltema avgasdelar så adaptrar finnes. Min ena brännare är kopplad till en skruv med utkastet 76 mm. Till den är kopplad 1 dm av en slang från PellX med PellX original förminskare i änden. Sedan en slang som passar både pellxförminskaren och brännarens fallrör.Se till att få med temperatursladden och rörbiten som fästs i fallslangen och sedan snabbkopplas ned i brännarens fallrör.
Energibiten sålde tidigare vattenskurna mellanlägg till brännaren och ctc1100 för att få ut brännaren längre från pannan men om det följde med fästplåt vet jag inte.
Finns det fungerande tryckluftsventil och är kortet i brännaren av 24voltstyp? Ett litet kort med en fyrkantig transformator, då är det en 220voltsbrännare och priset sjunker till 2500-3000. Fortfarande värd att uppgradera!

Du får dra av 700 på priset om gubben inte kan få fram fästplåten för "ingen köper väl en brännare utan fästplåt"! :D
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
Lmeboy
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 06 nov, 2016 22:44

Re: Köpråd

Inlägg av Lmeboy »

Intressant tråd.

Är Viking B16 bland det bättre om man vill ha en driftsäker brännare som man kan skruva med själv? Nån som har nån annan synpunkt?

Viking B16 är inte samma som Viking Bio? Den som värmebaronen säljer?

:idea:
Fr.o.m. 2017-11-03 BioBjörn :-) Tidigare använde jag Ecotec´s Agrotec brännare (Som man även kan elda med havre) Panna: VETO C30. Tigex 25 Draglucka.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Köpråd

Inlägg av Stegatorparn »

Viking B16 tillverkades av Bionordic. En kort historia finns här http://www.energibiten.net/bionordic/
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Köpråd

Inlägg av rod02 »

Jag hade bytt fläkt och kört vidare. Kostnad ca 800. Min från 2001 går än...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Mamo
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 12 dec, 2014 11:54

Re: Köpråd

Inlägg av Mamo »

Px21an hade inte alls strulat för sista gången visade det sig!

Hittade ingen brännare som kändes vettig, så det blev en ny fläkt. Sedan dess har även en säkring och ett (keramiskt) tändelment bytts:)

Men nu kan jag utan stress leta efter en ersättare för det känns nog ändå som det är dags för det...
Senast redigerad av Mamo den fre 17 feb, 2017 07:40, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 1100 family, kmp Px21
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Köpråd

Inlägg av rod02 »

Kör på ett tag till, så har du snart råd med en ferraribrännare...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Köpråd

Inlägg av brushuvud »

Hej, jag har kört Ulma i 8-9 år utan större bekymmer. Vill du veta mer så läs alla trådar på Ulmadelen av forumet...
Jag vhar Ulmapannan och är inne på min andra Ulmabrännare. Jag bytte inte för att den första var dålig på något sätt utan att jag ville ha automatisk askblåsning när de t kom.

Visst var Karla inne och talade gott om Ulma på forumet, men det var över 6-7 år sedan. Karla har inte sagt ett ord här sedan dess för alla hätska, känslofyllda inlägg.

Dels var brännarna inte kass då heller och Ulma har kommit med nya modeller med förbättringar. De bekymmer som varit med hål i brännarröret är ändrade och jag har inte haft något bekymmer med min nya på de tre ås jag haft den.

Jag förstår också att en brännare som ligger på en hylla inte fungerar så bra och sedermera måste säljas hehe.

Skämt åsido finns det nog inga dåliga brännare som säljs idag så det är nog bara att välja den du fastnar för :)

Vänligen allas eder Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Skriv svar