Viking Bio effecta200 ryker sotar

Maleviksbrännarn
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 10:29

Re: Viking Bio effecta200 ryker sotar

Inlägg av Maleviksbrännarn »

Hej igen, har varit ur spel en tid men nu monterat ny skruv, fast det verkar som att nu går motorn åt fel håll, inte kan den ha bytt riktning, nya skruven ser ut som den gamla och den fungerade ju, monterat 2 gånger fyllt på pellets men verkar som att skruven skruvar ur sig, motorn går om man står och tittar på den på toppen av röret motsols, andra gången jag prövade så hoppade skruven upp ur hålet( det fyrkantiga orginal vikingbiorör, jag har kapat skruven i samma längd som röret, väldigt frustrerande,
Någon ide?
Effecta 200 Viking Bio acktank 500L värmer ca 200 kvm
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio effecta200 ryker sotar

Inlägg av Stegatorparn »

Vad är det du har gjort?
Har du bytt spiral och plaströr men använder samma motor eller använder du samma spiral och motor men i ett mindre 75 mm plaströr?

Är gammal spiral och ev. ny spiral lindad åt samma håll?

Motorns gångriktning går i regel att ändra. Finns ett schema på motorns etikett.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Maleviksbrännarn
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 10:29

Re: Viking Bio effecta200 ryker sotar

Inlägg av Maleviksbrännarn »

Hej
Nytt smalare rör och mindre skruv, och skruven ser lika ut,
första försöket så åkte skruv och rör ut ur hållaren på förrådet,
andra försöket så verkar skruven bli kortare när det blev belastning så den hade hoppat upp ur det avlånga hålet i plaströret,
jag kapade skruven lika lång som plaströret kanske var det fel
skruven går motsols, men det måste ju den andra skruven gjort också?
Skall skruven vara längre än röret tro , kommer inte ihåg hur det var från början , har faktiskt för mig den stack ut en bit nu när jag tänker på det,
Står inget om koppling i motorkåpan
så lite förrvirrad
Effecta 200 Viking Bio acktank 500L värmer ca 200 kvm
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio effecta200 ryker sotar

Inlägg av Stegatorparn »

Är den nya spiralen lindad åt samma håll som den gamla, skall motorns gångriktning inte ändras.
Dimensioner på rör och spiraler vore bra att känna till. :wink:

Spiralen skall vara lika lång som plaströrets totala längd inklusive inloppsöppning.
Ligger röret mot en botten som Mafa-förrådets utloppsdel eller liknande, görs spiralen c:a 3 cm kortare för att inte skava sönder botten. Spiralen blir lite längre när den belastas med pellets.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Maleviksbrännarn
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 10:29

Re: Viking Bio effecta200 ryker sotar

Inlägg av Maleviksbrännarn »

Hej
Rör är 75 mm ( Plast) och skruven är 38mm och den ser lika ut som den som satt i innan, jag har den kapad ungefär samma längd som plaströret 15 mm kortare, , men fattar inte hur den kunde böja sig i botten,
eftersom röret åkte upp första gången så drog jag fast röret i en av skruvarna till locket på Mafa förrådet, kanske fastnade skruven i plåtskruven och till slut hände något
så nu har jag lite slut på ideer :-(
Effecta 200 Viking Bio acktank 500L värmer ca 200 kvm
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio effecta200 ryker sotar

Inlägg av Stegatorparn »

Vad hände?
Du tog väl bort skruven i plaströret?
Blev spiralen deformerad?
En spiral som går åt rätt håll vill äta sig ner i pelletsen.

Lite bilder på skruven skulle sitta fint.
Laddas upp t.ex. på forumbilder.com och en lämplig BBCode klistras in i inlägget.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Maleviksbrännarn
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 10:29

Re: Viking Bio effecta200 ryker sotar

Inlägg av Maleviksbrännarn »

Hej
Satt och tittade på skruven och visst den var "vänstergängad" så jag kopplade om motorn och nu fungerar skruv. Skal starta och se hur det fungerar med resten, hoppas på att få en icke sotande anläggning, kör igång med matningsskruv kl 9 och luft lågfart kl 11,
Vad är BB code och hur laddar man ner bilder? För visst är det viktigt att man kan söka på forumet,

Återkommer när jag mätt mina 6 minuter med pelletsåtgång
Effecta 200 Viking Bio acktank 500L värmer ca 200 kvm
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio effecta200 ryker sotar

Inlägg av Stegatorparn »

Finns färdiga länkar under en rullningslist som kopieras och klistras in i inlägget.
BBCode brukar vara kompletta, bara att klistra in direkt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Maleviksbrännarn
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 10:29

Re: Viking Bio effecta200 ryker sotar

Inlägg av Maleviksbrännarn »

Hej, liten uppdatering
Startar med grön skruv kl 09.00 och då ger skruven 550 gram, och med denna dos kommer det emellanåt lite rök ur fallrör och luktar lite rök,
minskar successivt till kl 18.15 ( typ) och då ger matning 350gram och svalt fallrör, ingen rök eller doft, och rökgas temp på 175 på pannan och 160 på termometern under dragluckan
Dragluckan står 13 Pa och den är uppe ca 2 cm ( Draglucka Dragex Normal NL 105/02 )
Så nu får vi hoppas att det fungerar,

Nu får det gå några dagar innan justering och imorgon mäta rökgastemperatur i skorsten 1 meter ned för att se vad det blir av detta, funkar det bra så får jag väl svetsa på turbulatorerna de 5 cm jag kapade av,

Slutsats verkar vara att för fet blandning kan ge alla möjliga konstiga fel inklusive hög pelletsförbrukning och mycket sot, varmt fallrör, hög rökgastemperatur, och röklukt

Tackar Stegatorparn för moraliskt stöd, mycket uppskattat :D
Effecta 200 Viking Bio acktank 500L värmer ca 200 kvm
Maleviksbrännarn
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 10:29

Re: Viking Bio effecta200 ryker sotar

Inlägg av Maleviksbrännarn »

Så nu blev det tjuvstopp, en gång på lågfart och en gång på högfart så verkar det som att det blev brist på pellets för brännaren gick tillbaka till tändfas mitt under gång en gång på lågfart och sedan en gång på högfart, så justerat bränsleskruven till kl 07.00 så får vi se om det bättrar sig,
Effecta 200 Viking Bio acktank 500L värmer ca 200 kvm
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio effecta200 ryker sotar

Inlägg av Stegatorparn »

Säker på att det var tomt i röret?
Kanske var så mycket att flamvakten inte såg lågan.
Lite mindre matning eller mer fläkt.
Om det nu var bränslebrist kanske fläkten stod för högt.
När du mätte matningen var det väl på lågeffekt.
Varför då växla till hög där det säkert blir bränslebrist med en för hög fläkt?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Viking Bio effecta200 ryker sotar

Inlägg av d_anders »

Det kan också vara värt att kolla så att mineralullspackningen mellan brännarhuset och plåten som brännarröret sitter monterad på är hel och inte täcker för hålet som flamvakten ser lågan genom. Hr själv råkat ut för problem med den.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Maleviksbrännarn
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 10:29

Re: Viking Bio effecta200 ryker sotar

Inlägg av Maleviksbrännarn »

Hej på er, nu satt jag i pannrummet och lurade
För att kolla så tog jag och mätte hur mycket pellets om kommer, på högfart, grön skruv står på kl 7 ungefär, då kom det 490 gram, vred ner skruv till kl 6 och då kommer det 390 gram på 6 minuter, ok så jag går och jobbar i källaren
går in i pannrummet och pannan går fortfarande på högeffekt ( den har kört i ca 45 minuter grön lampa lyser hela tiden, men nu så matar den pellets i 2 sekunders stötar istället, tycker det verkar konstigt ( någon slags lägre fart) så efter en stund går fläkten upp i varv , typ som när den blåser rent på slutet, fast nu kommer pellets med de vanliga ca 5 sekunders stötarna, så medans jag funderar , så går den ner i tändläge och matar på pellets,
jag är nu förvirrad :shock:
Om jag tar bort ögat och tittar så ser jag ju att det brinner, och ögat är rent
Jag gör ju mätningarna på högfart för den går ju ganska länge eftersom den matar acktanken
Får försöka öppna precis när den går ner på tändläge för oftast så matar den pellets just i samma stund och då brinner och sotar det rejält,
Suck
Effecta 200 Viking Bio acktank 500L värmer ca 200 kvm
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio effecta200 ryker sotar

Inlägg av Stegatorparn »

Då förstår jag vad som händer. Matningen är för hög i förhållande till lufttillförseln så pelletsen hinner inte brinna upp innan nästa dos kommer, varför brännarröret fylls upp så flamvakten inte ser lågan och tror att elden slocknat.
Du får bestämma dig för vilket effektläge som ska gälla.
Vid hög effekt är fläkthastigheten fast och det går bara att justera in matningen tills det inte kommer någon rök ur skorstenen och sotet på eldstadsväggarna är mellangrå. Det går inte att ställa in en bestämd pelletsvikt utan det blir vad det blir.
Med bara låg effekt går det att justera in en önskad effekt genom att väga pellets och sedan justera fläkten med hjälp av rök och sotets färg som ovan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Maleviksbrännarn
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 10:29

Re: Viking Bio effecta200 ryker sotar

Inlägg av Maleviksbrännarn »

aaa, saker börjar klarna,
öppnade när det brunnit klart och det var en stor hög med koksad pellets på rostret, och det hade av någon anledning kommit lite ur läge, just nu kör jag med ett roster som inte har den "längsgående" slitsen, kanske är det sämre än orginal?
Men du menar alltså att man igentligen skulle kunna köra som jag gjorde innan jag bytte skruven med en lite speedad låghastighet , endast? för att ligga på 15+ kwh
Nu har jag snart kört en hel cykel, från start till mål och ingen driftsstörning alls, grön ratt klockan 6 och blå ratt klockan 11, definitivt ingen rök som jag ser i dragluckan , får kolla ute imorgon när det ljusnar,
sotade innan start för att se vad som händer, den lär gå 3 gånger innan jag går upp imorgon,
Tack för idag
Effecta 200 Viking Bio acktank 500L värmer ca 200 kvm
Skriv svar