Kombinationer av värmekällor

Skriv svar
Dengblom
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 21 dec, 2013 23:45
Ort: Jönköping

Kombinationer av värmekällor

Inlägg av Dengblom »

Hej alla,

här kommer en blandpost som jag inte riktigt kunde bestämma var den skulle hamna men jag lade den här eftersom jag anser att Pellets:en är det centrala i systemet.

Jag har och kanske framförallt kommer att ha en besynnerlig samling komponenter i mitt hus.

Huset är på ca 250kvm med källare plus två våningar och inredd vind (med egen luft/luftvärmepump) och byggt ca 1925, så lite kassa fönster etc.

I dagsläget har jag en nyinstallerad CTCEcoflex, en urkopplad äldre CTC EcoAir. Huset värms av vattenburen värme i element samt golvvärme. Golvvärme är Uponor med Danfoss styrning och elementen är nya lenhovda sektionsradiatorer som styrs av samma danfoss system (Living Eco).

Styrning sker via en kombination av nattsänkning och kurva på pelletspannan (använder inte rumsgivare alls) och schemalagd styrning på Danfoss Eco. De är likt inställda schemamässigt.

Systemet i sak fungerar egentligen relativt ok nu (behöver en kalibrering/mätning av pannan vilket är på gång) men jag har lite problem med att varmvattnet inte räcker till vid dusch, bad etc.
I samband med bytet gjorde jag mig av med min ca400l varmvattenberedare som var gammal som gatan. Detta inser jag nu kanske inte var det bästa men nu planerar jag att "rätta till det".

Det som står på menyn framöver är att skaffa en ca 750l+ acktank, återkoppla in min ecoair till den samt att ev montera vattenmantlad kassett i öppna spisen (kassett ska monteras oavsett). Ev inkoppling av solvärme etc är inte riktigt övervägt men håller det öppet.


Det jag tänkte kolla var om någon har erfarenhet av detta eller bara bra kompetens på det hela och kan säga vad de tycker.

Fråga gärna om det är något specifikt som är oklart?

Mvh
Dennis
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Re: Kombinationer av värmekällor

Inlägg av Micke C »

Hejsan,

Bara en fundering. Antar att du inte alls använder Ecoflexens shunt och styrning?
Om du använder pellets och har elpatron inkopplad skall ju varmvattenkapaciteten vara "obegränsad", 15kW pellets + (upp till) 9kW el. Vill minnas att jag sett på min Ecoflex hur den prioriterar tappvarmvatten genom att stänga shunten till radiatorkretsen när temperaturen sjunker för mycket eller för fort i pannan.

Nu har ju du rejäla ytor att värma jämfört med mig men just varmvattenkapaciteten borde inte påverkas om dessa förutsättningar är lika.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Kombinationer av värmekällor

Inlägg av André »

Shunten ska stänga då panntempen gått ner till 55 grader med stöd shuntstyrning.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar