Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av Jimmyxn »

Hej,

Vi har en Värmebaronen Comet el panna med Viking Bio brännare i vårt 70 tals hus(1 plans med beboelig källare). På senare tid har pannan börjat producera svart kol istället för vitt vilket vad jag förstår innebär att den inte utvinner all energi. Förra ägaren pratade om att det alltid skulle bli vit kol med Svenska Derome pellets vilket är det vi alltid använder.

Sotare var på besök för några dagar sen och då ansåg han att kolen var lite väl svart och att det byggde på för mycket i skorstenen. Hans råd var att titta närmare på fläkten i brännaren då vi ofta får kolkaker där.

Vi kan inte peka på något särskilt som orsakat att kolen blivit svartare merän möjligen att vi hade rörläggare här som bytt ut 3 kretskort och någon givare i pannan på grund av att den överhettades.

Min uppfattning är att rörläggaren bara ville få igång systemet så då blev det troligen inte optimalt. Ex så satte han luft suget på max(så att det öppnas lättare).

Här är lite bilder på anläggningen :

http://i.imgur.com/UCbg59N.jpg
http://i.imgur.com/61Hngij.jpg
http://i.imgur.com/SmCPtIC.jpg

Anläggningen står numera på kurva 2 och pumpar ut ca 80 grader när det är 5-10 minus ute. D.v.s en ganska hög utlednings temp. Tempen in från elementen är 10 grader lägre. Kurva 2 har vi testat oss fram till och vi kan konstatera att om vi sänker detta så blir det för kallt i huset(undergår 20 grader). Vi har termostater på de flesta elementen och har ställt in pannan efter det kallaste rummet i huset där termostaten alltid står på max.

Igår hade jag brännaren öppnade för att rengöra, även fläkten skruvades isär och rengjordes med dammsugare och tandborste. Egentligen var det inte igensatt alls men visst fanns det damm, min aning är att själva fläkten inte är från när pannan sattes in.

Jag sotar själv pannan 1 gång i veckan och då suger jag ut all sot, rengör roster(nytt) och sotar av turbulatorerna.

Frågan är vad jag mer bör göra nu för att optimera driften?

PS. har tidigare bara bott i lägenhet så detta är första huset.
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av Stegatorparn »

Hej och välkommen till forumet.

Skall försöka guida dig så din anläggning blir effektivare.
Det jag omedelbart ser är dragbegränsaren som står vidöppen. Detta dödar draget effektivt och orsakar överhettad brännare. Dragbegränsarens uppgift är att stabilisera draget på en bestämd nivå som är avpassad efter pannan och brännarens behov. Den kan bara begränsa draget så det inte blir för kraftigt, men inte förstärka det om det är för dåligt. Eftersom du bor i ett enplanshus är väl skorstenen c:a 5-6 meter och det begränsar hur kraftigt draget kan bli.
Det första du ska göra är att justera dragbegränsaren till 10 Pa enligt den här anvisningen.
http://global.tigerholm.com/Tigerholm_p ... tionSV.pdf

Går brännaren på hög effekt, låg effekt eller modulering (startar på låg effekt och går över i hög effekt efter 20 minuter)?

Eftersom du redan provat en lägre värmekurva, är det nog inte mycket mer att göra på värmestyrningen.
Vad man möjligen kan prova är att sänka kurvan 1 eller 2 steg och samtidigt parallellförskjuta den uppåt med Värmeratten till +5 - +10, om det är kallare inne vid +-0 än vid -10.
Var i Sverige ligger huset?

Blev det klarlagt vad som orsakade pannans överhettning som orsakade att kretskorten gick sönder?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av Jimmyxn »

Tack!

Problemet var att pannan överhettades och stängdes av och detta hade pågått under lång tid, även förra ägaren hade haft problemet men det blev mer frekvent och då tillkallade vi rörläggaren. Rörläggaren började konstigt nog med att byta ut ett kretskort vilket inte hjälpte. Han bytte sedan ut 2 kort till plus 2 givare. Direkt efter uppstart så visade pannan 20 grader mer än vad den gjorde innan vi stängde av den! Detta innebar att med största sannolikhet så var det givaren som var kass, märkligt att man inte började med detta. I vilket fall som helst fick vi själva betala för samtliga kretskort och givare vilket blev strax under 10 000 kr.

Det var rörläggaren som satte Tigex på max vilket innebär att den är helt öppen för det mesta när pannan kommer igång och eldar.

Vi har märkt av mer doft av rör i huset så troligen går röken back merän vad den gjorde innan.

Pannan är inställd på att börja elda vid 60 grader och sluta vid 75 och där emellan ligger den och pendlar. Den är alltså inte igång särskilt länge när den väl börjar elda.

Huset är en plans men det har källare och i källaren står pannan. Källare en inredd och används som en andra våning. Hur hög skorstenen är vet jag inte men en gissning är 6-7 meter.
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av Jimmyxn »

Har du ändrat inställningen på ventilen, såhär ser det ut :

http://i.imgur.com/5xr6vDF.jpg
http://i.imgur.com/kUoIVJk.jpg

Troligen är den satt lite väl högt men pannan verkar jobba på bra.

Får se om detta och rengöringen av brännaren producerar med grå kol.
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av Stegatorparn »

Vad är rökgastemperaturen innan brännaren stoppar?
Brännarens effektläge?

Brännaren skall inte producera kol. Det skall bara bli lite bôs kvar som vi säger i göteborgstrakten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av Jimmyxn »

Hur tar jag reda på detta? Allt jag kan se är att den börjar bränna runt 50-55 grader och slutar när den når ca 70 grader.

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttagen. / Roli moderator
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av Stegatorparn »

Rökgastemperaturen läser du av på termometern som sitter i rökkanalen under dragbegränsaren.
Syns på första bilden i ditt förra inlägg.
Brännarens effektläge läses av på andra lysdioden uppifrån på brännarkåpan.
Konstant grönt ljus = hög effekt
En lång + en kort blink = låg effekt
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av Jimmyxn »

Aha se där! Jag kollar upp detta.

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttagen. / Roli moderator
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av Haseld »

Ta ut rökgastermometern och borsta av den delen som går in i rökröret, annars får du
säkert en felvisning på kanske 20 – 30° eller mer, den ser ut att ha suttit där länge.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Rökgastermometern brukar oftast sitta i hålet precis under dragbegränsaren (där det sitter en skruv enligt din bild..)
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av Jimmyxn »

Hej,

Såhär beter den sig :

1. Vi börjar minsta möjliga grad : http://i.imgur.com/GQFE398.jpg
2. Lågan tänds vilket jag uppfattar som snabbare nu när ventilen är mer justerad : http://i.imgur.com/06IbqvB.jpg
3. Effekten visar hög(konstant sken) : http://i.imgur.com/UhOzTAa.jpg
4. Pannan stiger långsamt upp till 72 grader då den börjar släcka lågan : http://i.imgur.com/UVqCSjU.jpg
5. Vid denna tidpunkt har vi nått ca 140 grader i gasen : http://i.imgur.com/qiDsKjk.jpg
6. Och vi har en temperatur på 70 grader ut till element : http://i.imgur.com/R2zgdZV.jpg
7. Det går ganska snabbt för den att släcka lågan, efter detta stiger pannan någon grad till.
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av Stegatorparn »

Det ser ju bra ut så långt.
Innan du sotar pannan nästa gång så skulle det vara intressant att se en bild på eldstaden i pannan.
Inte rakt fram utan lite snett åt sidan så sotet på eldstadens sidoväggar kommer med.
En bild på kolbitarna är också upplysande. Finns de i brännarröret eller i pannbotten?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av GoForIt Pellets »

70° utgående till elementen låter hiskeligt högt.
Var bor ni/finns anläggningen? Inte ens i Norrland är det ju särskilt kallt för tillfället.

Jag har inte mer än 55° utgående som max, trots att vi har ett högtemperaturbaserat enrörsystem.

Jag vill inte föregå Stegatorparns metodiska felsökning med dig i övrigt, utan ligger lågt så länge..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av Jimmyxn »

Stegatorparn skrev:Det ser ju bra ut så långt.
Innan du sotar pannan nästa gång så skulle det vara intressant att se en bild på eldstaden i pannan.
Inte rakt fram utan lite snett åt sidan så sotet på eldstadens sidoväggar kommer med.
En bild på kolbitarna är också upplysande. Finns de i brännarröret eller i pannbotten?
Tack! Ja, jag sotar varje Söndag så jag kan ta lite foto då, men redan nu kan jag berätta att det sitter grå/vitt sot på väggarna i trumman i pannan medan själva sot högen är svart. Botten av trumman är ganska brännhärjad så där finns lite sprickor o liknande, alltså under sotet men det bör inte spela någon större roll.

Det ligger alltid sot i brännarröret och de är den senaste tiden kakor.

Jag ska ta lite foto nästa gång.
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av Jimmyxn »

GoForIt Pellets skrev:70° utgående till elementen låter hiskeligt högt.
Var bor ni/finns anläggningen? Inte ens i Norrland är det ju särskilt kallt för tillfället.

Jag har inte mer än 55° utgående som max, trots att vi har ett högtemperaturbaserat enrörsystem.

Jag vill inte föregå Stegatorparns metodiska felsökning med dig i övrigt, utan ligger lågt så länge..
Tack!

Huset finns i Kristianstad/Skåne och just nu är det runt 2 grader ute. Framledningstempen har varit hög i huset sen vi flyttade hit och det är många som pekat ut det men andra som menar på att huset varit byggt med det i åtanke. Tempen på returröret är ca 10 grader lägre. Sänker jag kurvan på pannan så blir det för kallt i det rum som kräver mest.

Nu har jag gjort en lite ändring i det rummet, tidigare har jag fått köra temostaten på 9an men det har delvis varit för att vi haft en gardin som hängt förr och stäng in värmen. Nu har vi bytet temostaten mot en som har en remote givare och då kan den sänkas till 8a.
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Skriv svar