Rengörning av roster

dof
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 07 jan, 2012 07:20

Re: Rengörning av roster

Inlägg av dof »

Bild
Så här ser det ut i min janfire flex a efter ca en halv pall.
Calmar v33 , 2250l Ack , Janfire Flex-a med nya boxen, Dragbegränsare kw150 , Tk1b ackstyrning.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Rengörning av roster

Inlägg av André »

AndersAA skrev:Andre är det flexa janfire brännare du relaterar till? Med sådana mänder pellets mellan rengörningarna låter det som automat regörning av rostret?
De är flex-a, den blåa och båda är från -06. Den jag hade va den gamla från 96 utan eltändning
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Rengörning av roster

Inlägg av AndersAA »

Vad gör du André för att rostret ska vara så rent efter den mängd du nämnde. Ligger mil från det resultatet.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Rengörning av roster

Inlägg av Haseld »

AndersAA skrev: Är det pelletskvaliten det beror på eller finns andra faktorer?
Den andra faktorn ligger nog hos oss själva, det är ju lite olika vad vi bedömer som nödvändigt.
I en annan tråd skrev jag så här till ”Jimmyxn”:
Det visar jo att det dels kan beror på pellets, men också hur olika vi bedömmer vad som är nödvändigt.
En del vill ha det så rent som möjligt medans andra kör i princip så länge det går,
om inte brännaren stannar!
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Rengörning av roster

Inlägg av AndersAA »

Jo Haseldcså är det nog. Ska göra ett försök med att köra dubbelt så länge mot vad jag brukar göra.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Rengörning av roster

Inlägg av André »

AndersAA skrev:Vad gör du André för att rostret ska vara så rent efter den mängd du nämnde. Ligger mil från det resultatet.
Den som sitter i ctc v35 pannan beror det förmodligen på att pannans fläkt måste användas, tyvärr går fläkten inte ställa tillräckligt lågt så Co2 går inte få högre än ca 10% fast brännaren är inställd på 27 kW.
Så max matning och brännarfläkten i det närmaste avstängd, de körs även med lågriktare. Va dit och han drog ut Brännaren ur pannan förra veckan och rostret va typ som då jag hade nyrengjort min och då hade han kört sedan 1 februari och värmer ca 300 m2.
Den andra brännaren sitter i hus på ca 200m2 men endast körs 10 grader för underhållsvärme, även där körs med låg Co2 halt på knappa 10%. Men där vet jag inte varför rostret håller sig såpass rent som det gör, brännaren körs på läge 2 och det sitter dragbegränsare från typ 1800 talet som jag inte Vet hur bra den fungerar men kan va högre drag än vad det borde men kan ändå inte va helt galet då flexarna brukar missa starter eller självslockna om draget är riktigt högt.
Årsförbrukningen är knappt 2 ton så rostret sa han att han bara rengör 1 gång/ säsong där och att askutrymmet i den pannan räcker för betydligt mer än ett års förbrukning.

Båda dessa har gått utan driftstopp i snart 2 säsonger nu iaf, den med större uppvärmningsyta justerade jag in för 3 år sedan och den andra inför förra säsongen sen har dom bara fått gå, bulkförråd är det på båda anläggningarna till denna säsong.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Rengörning av roster

Inlägg av AndersAA »

En oväntad effekt har jag fått med lambdastyrningen. När rostret undan för undan sätts igen så minskar luftmängden varvid lambda regleringen minskar matningen och därmed även effekten förstås. Det positiva är att en god förbränning åstadkommes även med en del slagg på rostret. Effekten sjunker men är det inte som allra kallast ute så funkar ju det med.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Rengörning av roster

Inlägg av André »

Nu hade brännaren i huset som körs med underhållsvärme stannat, men inte pga termovakt/fullt roster utan pga att det inte kommit nån pellets från externskruven. Han hade inte kollat upp vad de berode på men förmodligen kondensatorn som pajat.
Han hade inte kollat hur mycket pellets som gått ännu mn i mellandagarna va sotaren där och gjorde rent panna/brännare annars har den bara tuffat på, förra vintern gick det 2 ton och han tippade på att de körts ca 1,5 ton sedan sotaren va där.
Brännare där han bor som sitter i V35an hade han kört ca 3,5 ton innan han rengjorde rostret i vintras.
Så huset som underhållsvärms behöver han aldrig röra panna/brännare utan sotaren gör det 1 gång/år, även huset han bor i skulle han klara sej me att sotaren rengör rostret och tömmer aska då det är sotning 2 ggr/år där medans huset som bara underhållsvärms fick han sotning 1 gång/år.
Att det går köra länge i V35an känns troligt att det beror på att pannfläkten går på för hög fart och skapar bra flås genom brännaren så rostret hålls rent därav, även att den körs utan underhållsglöd mot en 2 m3 tank och att den då står och blåser rent koppen samtidigt som pannfläkten hjälper till och suger.
Däremot i andra huset har vi inga teorier varför rostret hålls så rent :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar