Skumt med ev luft i pannan

wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Skumt med ev luft i pannan

Inlägg av wepe »

Har ett väldigt skumt fel efter att pannan byttes för 3år sedan. Låter som det spolar i ledningarna till radiatorerna ibland, som det fyller på för att sedan bli tyst? Har varit så mycket annat så jag har inte tagit tag i det innan. Men för någon månad sedan började jag kolla upp det, visade sig då att förtrycket i expansionskärlet var 0 efter att jag gjort systemet trycklöst :roll: Fyllde på 0,5 i förtryck, blev mycket bättre och kunde lufta elementen, men ljudet kommer fortfarande. Sitter en nyare variabel pump som sattes dit då pannan byttes. Testade att byta den men blev inte helt perfekt det heller? Det kommer ingen luft från elementen, det har blivit mycket bättre men kan uppstå ibland. Någon som kan ha en förklaring? Har aldrig haft detta problem med de andra pannorna jag haft tidigare? Har även pratat med tillverkaren av pannan som inte kunde ge någon förklaring heller? Trycket sjunker inte i systemet har även bytt expansionskärlet till ett lite större. Ville inte ha det gamla, misstänker att det aldrig varit något förtryck från början :roll: Nu kommer det ju ingen luft i varje fall
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Skumt med ev luft i pannan

Inlägg av nissetib »

Precis sådär hade jag också efter min panna installerades.
Jag provade vid ett flertal gånger att lufta elementen men inget hjälpte. Pratade med tillverkaren, utan resultat. Mixtrade också med expansionskärlet en del, utan framgång. Dock blev ju det utbytt iom ny panna så det borde ju varit ok. Jag kollade verkligen allt. Sedan gav jag upp.
Av en händelse så kollade jag om pannan stod i våg. Det gjorde den inte. Rätade upp pannan och då hördes det att luft passerade ut i radiatorkretsen. Det var en luftficka i pannans övre del som ställt till det.

Efter det så har jag inte haft några problem alls.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Skumt med ev luft i pannan

Inlägg av Stegatorparn »

Det kan ha betydelse om cirkulationspumpen sitter i tilloppet eller returen till radiatorerna.
Tryckförhållandena blir helt annorlunda. För bästa funktion ska pumpen sitta med sugsidan närmast expansionskärlet så det alltid är övertryck i systemet. Annars motarbetar pumpen trycket i expansionskärlet och vid olyckliga omständigheter kan det bli undertryck i högt liggande punkter där luft ev. kan läcka in.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Re: Skumt med ev luft i pannan

Inlägg av wepe »

Tackar för tips och svar, men pannan står i våg och cirkulationspumpen sitter rätt. Det som är skumt är att jag hör mer när vattnet går igenom pumpen än vad jag minns att den gjorde innan? Detta märktes mest när jag köpte en pump med fasta driftläge. Köpte den för att det även finns en luftskruv på den modellen, den nya
är det ju ingen sådan på. Men jag fick inte ut någon luft då heller :roll: Väldigt underligt, kan gå flera dagar utan det hörs något, sedan kommer det en stund? Men helt klart har det blivit bättre med byte av expansionskärl mm. Men sedan kan man ju tycka att luften skulle gå uppåt, men jag får inte ut något? Har tömt hela systemet då det satt ett par självluftande ventiler som ju inte är så bra ibland. Satte dit vanliga manuella. Har även kopplat bort värmepumpen som var dockad till pannan. Har pratat med sådana jag känner
som jobbar med det, men inte kommit vidare??
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Skumt med ev luft i pannan

Inlägg av nyman »

Jag har undertryck i elementen på övervåningen/vindsvåningen 2 element när cirkpumpen går. Luftar jag där när pumpen går sugs det in luft. Stängs pumpen av först går det att lufta som vanligt.
Kan det vara en högt belägen elementventil som släpper in luft men tätar för vatten?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Skumt med ev luft i pannan

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag får ibland lufta vårt system via säkerhetsventilen till expansionskärlet.
Kan var en idé att testa.
Vi har också en modern cirkulationspump utan luftningsmöjlighet (efter vad jag fattat i a f..)
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Re: Skumt med ev luft i pannan

Inlägg av wepe »

Har luftat med pumpen avstängd, men det kommer ingen luft??
Har även luftat via säkerhetsventilen då blir det bättre ett tag, men kommer
tillbaka? Plus att då måste jag ju fylla på nytt vatten och får in syre igen?
Har även testat att köra in lite såpa i botten på pannan för att få bort ytspänningen
enl en som monterade pannor?? Hjälpte inte det heller, och det är nog borta nu efter
alla olika försök. Fattar det inte, var inga problem med de andra pannorna :roll: Enl
Åf så ska det inte kunna bli så, men det kan det tydligen. Synd att jag inte tog tag i det
när garantin var kvar, jag påpekade att det var oväsen i pumpen efter c:a ett år men fick inget svar.
Sedan hände en massa grejer så det var inget jag funderade på i det läget. Har nu lugnat sig, men det
dyker ju ständigt upp andra grejer. Men tänkte jag skulle försöka hitta var felet ligger. Har lite funderingar på pumpen, den var stående innan men liggandes nu, rätt monterad men väldigt nära rör och en böj. kan uppstå kavitation tror jag det heter? Men vet inte hur det beter sig :roll:
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Skumt med ev luft i pannan

Inlägg av Stegatorparn »

Det kan bli kavitation om det statiska trycket vid pumpinloppet är lågt.
Prova en lägre hastighet på pumpen eller höj systemtrycket till 1,0 bar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Re: Skumt med ev luft i pannan

Inlägg av wepe »

Har testat det med :?
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Re: Skumt med ev luft i pannan

Inlägg av wepe »

Blir inte klok på detta. Låter som det spolar i rören till elementen liksom bygger upp tryck. Fyllde på vatten och höjde trycket lite, sedan öppnade säkerhetsventilen. Det kommer stötvis med luft då :roll:
Så nu är det nog tyst ett tag till, brukar hålla sig någon månad ibland två?

Är nu inne på att flytta pumpen så den inte sitter så nära en böj som den gör nu på utgången. Sedan sätta en avluftare efter pumpen? Anledningen till det är att det går inte att köra pumpen mer än på lägsta varv annars hörs det i hela huset. Plus att kunna lufta, varför det nu bildas det??

Några tankar om det :roll:

Är rätt trött på pannan just nu :(

Har lagt ner mycket både tid och pengar utan att komma någonstans. Men skulle vara intressant att hitta vad
problemet är.
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Skumt med ev luft i pannan

Inlägg av Stegatorparn »

Ja, det är irriterande när man inte hittar lösningen.
Tips på vanliga luftproblem har du ju fått i tidigare inlägg.
Man skulle behöva se hur anläggningen är hopkommen för att eventuellt ge ytterligare tips.
Kan du ta några bilder i pannrummet så det går att följa rördragningen, kanske vi kan se problemet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Re: Skumt med ev luft i pannan

Inlägg av wepe »

Tack för svar. Väldigt störande när man inte hittar problem. Vad jag har fått för mig som jag nämnt innan att pumpen sitter för nära böjen? Det är ju rätt trångt där och kanske var enda möjligheten för att det skulle se bra ut kanske? Men tror att det kan vara en förklaring till varför man inte kan köra på högre hastighet än absolut lägsta för att det inte ska väsnas? Var inga sådana problem med tidigare pannor, men de var ju lägre med och pumpen var stående då. Det går ju inte att ordna i detta fall.

Här kommer bilder vid pumpen allt annat ser ok ut och är rätt kopplat, har dubbelcheckat med tillverkaren :)
Som menar på att detta fenomen ska inte kunna uppstå :roll: Var även de som tyckte att det skulle vara en automatisk avluftare till tryckkärlet, så trodde de det skulle vara tyst. Men icke.
Så min tanke är som sagt att flytta pumpen längre åt sidan, men är lite osäker om jag tänker rätt :roll:
Känns som jag testat allt annat :?
Senast redigerad av wepe den sön 04 feb, 2018 16:18, redigerad totalt 1 gånger.
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Skumt med ev luft i pannan

Inlägg av Stegatorparn »

Vad är det för en jättekåk du har, går ju 3-tumsrör i taket!

Stående pump hade varit önskvärt men omöjligt där anslutningarna nu är placerade.
Ser annars inget konstigt med rördragningen. Tror inte att böjens närhet till pumpen kan skapa oljud.
Ska man testa något där, är det i så fall någon dimension grövre rör för att sänka flödeshastigheten.

Oljud är för det mesta luftbubblor i vattnet. Har du testat att köra pumpen på högsta hastigheten för att tvinga ur ev. luft ur pumphuset? Ett antal termostatventiler måste öppnas helt för att vattenflödet ska öka markant.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Re: Skumt med ev luft i pannan

Inlägg av wepe »

Jo jag har testat med köra pumpen på högvarv mm mm. Det var samma dimension på rören när jag bytte till Niben för rätt många år sedan, är ju de rören till schuntventilen. Men det var aldrig dessa problemen då. Det enda som jag kan se som ändrats är ju pumpens placering :roll: Som jag fattar det är det inte bra att de sitter för nära en böj. Har ju som sagt kört med annan pump med, men det blev för mycket oväsen på lägsta hastigheten :? Så något är uppenbart fel gäller bara att hitta det. Ska ta och flytta pumpen när det blir bättre väder och kolla över det. Återkommer när eller om jag hittar vad som bråkar.

Tack för visat intresse för problemet
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Skumt med ev luft i pannan

Inlägg av AndersAA »

Har lite av samma problem, pga stor vattenvolym i systemet så kan det ta lång tid att få ut all luft. Gång på gång under ett gelt år så har jag kört pumpen på högvarv för att därmed tömma pumpen på luft. Rent allmänt så är det att föredra ett högt systemtryck så luftbubblor komprimerad och därmed flyttas runt lättare till en hög punkt.
Läser man pumpanvisningar så ska det vara ok att ha pumpen installerad som den är hos dig.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Skriv svar