Skumt med ev luft i pannan

wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Re: Skumt med ev luft i pannan

Inlägg av wepe »

Har ju som sagt hållt på flera år med olika lösningar men kommer inte fram till något. Har ju bytt pannor mm själv några gånger men det har inte varit några problem efter. Tror heller inte att det är något fel på grejerna, men något stämmer inte i mitt fall. Har ju varit i kontakt med många, men inte kommit på någon lösning :roll:
Det enda som var fel var ju tryckkärlet som inte var något förtryck i men det är ju bytt.

Så tänkte att jag skulle hitta en lösning på något sätt och helt klart som jag ser det så spelar pumpens placering in. Det ska inte göra det enl anvisningar men att man endast kan köra den på absolut minimal läge för att slippa höra ljud stämmer inte. Det är mycket grejer som varit inkopplat där under årens lopp men har aldrig varit detta oväsen innan pannbyte

Tänkte om någon hade varit ute för något liknande här på forumet, kanske är något jag missat :roll:
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Skumt med ev luft i pannan

Inlägg av FRS05 »

Väldigt långsökt, du har inte testat om pannan står i våg i alla plan med ett annat instrument? Vet själv att jag hade ett vattenpass som visade fel en gång i tiden som ställde till det för mig. Sen gillar jag visserligen inte vattenpass utan kör alltid med digitala grejer så det blir exakt.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Re: Skumt med ev luft i pannan

Inlägg av wepe »

Har kollat det på alla sätt att den står i våg.

Det enda enligt mig som inte är SÅ långsökt är pumpens placering, då jag ju själv kan konstatera att det aldrig varit så innan. TROR det bara finns långsökta saker kvar kanske :(
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Skumt med ev luft i pannan

Inlägg av FRS05 »

Du har inga bilder att lägga in här då? Finns väldigt kompetent folk här och det är otroligt mycket lättare att se konstigheter på bilder och saker du kanske missar.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Skumt med ev luft i pannan

Inlägg av Stegatorparn »

En besvärlig lösning för att få till en stående pump kan vara att inte gå tillbaka över pannan med pump och tillopp till befintlig anslutning, utan dra upp tilloppet från shunten med stående pump mot en ny anslutning i sidan på det grova röret i taket, om avståndet i höjdled räcker till för pumpen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Re: Skumt med ev luft i pannan

Inlägg av wepe »

Jo jag har varit inne på det med, men det blir nog rätt mycket jobb om man ens får till det riktigt :roll:
Får se när det blir varmare ute, blir säkert något gjort? Konstiga fenomen som jag gärna skulle vilja få bukt på
men det verkar tungjobbat. Har pratat med yrkesfolk som jobbat länge inom branschen, får tips fixar med något sedan verkar det fungera för att börja strula igen efter ett tag?

Annars fungerar grejerna bra, är ju skillnad att slippa sota ur nästan varje vecka :)


Tack för era inlägg synpunkter :)
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Skriv svar