Temperatur på optosensor

Skriv svar
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Temperatur på optosensor

Inlägg av thomasx »

Hejsan

Jag köpte några enkla fotodioder för att ersätta den fotoresistor som satt i min brännaren men som gett upp. Fotodioden används för att se lågan, så den tittar in i pannan, liggandens i en liten glastub, som ligger i ett stålrör. De nya fotodioderna fungerar, men jag noterar ett fenomen att de fungerar så länge brännaren jobbar och går, men om t.ex. pelletsen tar slut och pannan/brännaren svalnar, då slutar de fungera.

Fotodioderna är specade till max 85 grader arbetstemp. Jag mätte upp temperaturen i det lilla glasröret till 125 grader när bränanren går. Det verkar alltså som att denna temperatur fungerar för dioden så länge den hålls varm, men svalnar den så slutar den sedan att funka.

Brännaren är en Thermia Bequem 20D, och jag noterar att reservdelen som man kan köpa för ca 500:- numera bygger på en fotodiod (inte en fotoresistor som min gjorde från början).
Dock har jag svårt att hitta vare sig några fotodioder eller fotoresistorer som är specade för minst 125 grader. De fotodioder jag testade kostade några få kronor styck.

Är det jag som av någon anledning har alldeles för hög temperatur? Eller någon som har tips om vad det för fotodiod som tillverkaren använder, och var man kan hitta en fotodiod som matchar denna höga temp?
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Re: Temperatur på optosensor

Inlägg av Micke C »

Hej,

Finns här:
http://se.farnell.com/webapp/wcs/stores ... ,911254992

Sökningen filtrerad på drifttemperatur 125-170 grader.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Temperatur på optosensor

Inlägg av thomasx »

Jag hittar en som är i rätt våglängdsområde, men den är för stor och har 125 grader som max temp. Jag mätte upp 125 grader direkt på första försöket. Så det måste ju rimligen vara en hyfsad marginal på det.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Re: Temperatur på optosensor

Inlägg av Micke C »

De som tål 170 grader verkar mellan tummen och pekfingret vara 10ggr dyrare än de som pallar 125 grader.
Antingen är originaldelelen specad max 125 eller så är priset förvånansvärt humant för att vara reservdel.

Har för mig det krävs någon mer exotisk variant än vanlig kisel för att klara mer än 125 grader.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Skriv svar