Behöver jag motdragslucka?

Skriv svar
Tercellen
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 06 feb, 2017 15:30

Behöver jag motdragslucka?

Inlägg av Tercellen »

Hej!

Eldar just nu med en bequem 15 analog i en ctc171b. Då temperaturen varit kring 0 +-5 grader så har det gått åt omkring 1,8 säckar/dygn. Rökgastemperatur toppar på ca 200 grader. Jag har trimmat in den själv efter kollat på lågan, röken och rökgastemperaturen. Huset är 147 kvm, två våningar och, i nuläget kall, källare. Så det är en ganska lång tegelskorsten. Frågan är om jag bör skaffa en motdragslucka/dragbegränsare? Skulle jag göra märkbara pelletsbesparingar?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Behöver jag motdragslucka?

Inlägg av Icecap »

Nja - besparingar är svårt som sådan.

Men ja, du behöver dragbegränsare!

Orsaken är att draget varierar mycket beroende på utetemperaturen, vind och väder. Därför kommer din injustering bara att fungera just där och då men om en dag/vecka är den fel.

Med dragbegränsaren monterat kommer din justering att vara "giltig" under mycket stor del av året = rätt justerat vilket ju borde ge en besparing totalt sett.

Under sommaren är det dock inte dragbegränsaren som gör så stor nytta men höst, vinter och vår är den perfekt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Tercellen
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 06 feb, 2017 15:30

Re: Behöver jag motdragslucka?

Inlägg av Tercellen »

Intressant! Tack! :-)
Alltså hur ska man egentligen tänka med panntemperaturen då? Har den nu inställd så brännaren slår av vid ca 75 grader, på vid ca 65. Om jag höjer tempen så att den slår av vid 80 grader, betyder det automatiskt att det kommer att gå åt mer pellets? Dum fråga kanske? :roll:
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Behöver jag motdragslucka?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Nej, hur du ställer termostaten påverkar inte förbrukningen.
Vår JOKER går mellan 72-80°.

Gällande rökgastemperaturen så vill du ju att den ska vara så låg som möjligt (=inte elda för kråkorna) utan att skorstenen får problem med kondensproblem i toppen. Även på denna punkt är ju en motdragslucka positiv, då den hjälper till att ventilera/hålla skorstenen torr.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Tercellen
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 06 feb, 2017 15:30

Re: Behöver jag motdragslucka?

Inlägg av Tercellen »

Okej! Bra att veta! :-). Men vad rekommenderar ni för motdragslucka? När jag kollar så kostar dom ju från 600 till nästan 2000 kr. Har läst att de "tröga" varianterna är sämre, men hur ska jag veta vilka dom är? Är det det som avgör det stora spannet i prisklasserna? Vet att jag ska räkna ihop storlek och höjd på skorsten, men vad händer om jag köper en dragbegränsare som klarar mycket mer än vad min panna och skorsten behöver? Och vad bör jag sikta på i rökgastemperatur? Så lågt som möjligt med 60 grader 50 cm ner i skorstenen?
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Behöver jag motdragslucka?

Inlägg av Andreas Hansson »

Betänk att luckan kommer stå öppen och suga ut uppvärmd luft från huset.
Jag tror inte man sparar nått på det..
Men jag tror inte på Gud heller.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Behöver jag motdragslucka?

Inlägg av AndersAA »

Sänker man panntemperaturen 10c så sjunker rökgastemperturen lika mycket. Så visst påverkar panntemperaturen verkningsgraden. Dock fins det andra anledningar till varför man inte ska sänka den för mycket. En är att kortison kan uppstå.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Behöver jag motdragslucka?

Inlägg av Icecap »

Tercellen: exakt vilken beror på skorstenen osv. så du ska ha en som passar till ditt system!

Olle45 är en fena på att hitta rätt modell.

Och ja, den blandar ut rökgasen med rumsluft från stället där den sitter så det ger en förlust.
Å andra sidan kommer förbränningen att vara stabil och justerbar vilket ger en vinst.
Jag tippar på att det går ung. jämt ut - möjligen med en övervikt mot en liten vinst.

Pelletsförbrukningen beror på vilken effekt du tar ut från pannan samt såklart verkningsgraden i pannan.

Själv har jag insett via mina mätningar att min panna mycket snabbt blir mycket usel vid effekter över 12kW samt att brännaren inte "kör rent" under 6kW. Så jag har mellan 6kW och 12kW att leka med och håller jag mig i det område blir det rimligt bra.

Temperaturerna som pannan går inom är utan större betydelse i detta.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Tercellen
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 06 feb, 2017 15:30

Re: Behöver jag motdragslucka?

Inlägg av Tercellen »

Icecap: Du har ju enligt din info ganska så liknande förhållanden som jag, så jag blir lite nyfiken på hur mycket pellets du gör dig av med under ett dygn då temperaturen är kring 0 grader ute? :wink: Då har jag lite mer att gå på vad som jag ska se som en "acceptabel åtgång'. Går det skicka ett pm till Olle45 om tips på dragbegränsare?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Behöver jag motdragslucka?

Inlägg av Icecap »

Jag har faktisk inte det i minnet. Dessutom har det stor betydelse om det regnar & blåser eller är stiltje.
Men kanske strax under en säck.

Vad jag vet är att årets 3 kallaste månader kostar ~50% av årets totala förbrukning.

Då jag började elda pellets en kall decemberdag blev jag förfärat över åtgången, räknade snabbt ut att nu blev jag fattig. Men när våren närmade sig sjönk förbrukningen drastiskt.

Just en CTC 265B tål inte så hög effekt innan verkningsgraden sjunker som en gråsten, mina mätningar gav att 12kW är toppen jag kan tillåta mig innan det blir svårt att acceptera. Den är alltså ganska jämn i kurvan fram till 12kW där den börjar bryta i verkningsgradskurvan.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: Behöver jag motdragslucka?

Inlägg av karaff »

Andreas Hansson skrev:Betänk att luckan kommer stå öppen och suga ut uppvärmd luft från huset.
Jag tror inte man sparar nått på det..
Men jag tror inte på Gud heller.
Vad kostar det att dra uppvärmd luft genom pannan då ?

Eller att ha ett sånt drag i pannan så skorstenen är ordentligt varm i toppen ?

Efter att jag satte lucka i min skorsten så:
Röken dras inte igenom med sån fart när skorstenen blir varm att det värmer hela murstocken.
(att ha lägre temperatur i skorstenen är ingen fara med motdragslucka då du blandar torr luft i rökgaserna, kondensrisken minskar)

Pannan går bättre, eftersom draget är konstant.

Pelletsförbrukningen minskade pga av både bättre justering men att jag inte heller suger värmen ut i det fria, utan nu avges värmen i pannan och jag kan styra vart den skall ta vägen.

Har en KW150 vill jag minnas, köpte nog av Olle på forumet, mycket bra, har inget att klaga på.
Har en ca 10 meter lång kanal och riktigt kraftigt drag på vintern, så en liten lucka vore mest en dekoration.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Behöver jag motdragslucka?

Inlägg av Olle45 »

Hej alla
Lite allmänt om hus uppvärmning.
En bra dragbegränsare sparar energi på flera sätt som dessutom vädrar den bort skadlig fukt.
Att jämför olika hus / villor hur mycket energi som behövs vi viss ute temperatur , är inte alltid helt rätt att
jämföra, har finnas många fallgropar som gör att det är svårt att ge rätt energi åtgång.

Jag kan nämna några olika saker som påverkar energi förbrukningen...
1 hur väl isolerat huset / villan är.
2 vilken typ av fönster och dörrar hus / villan har
3 tätnings lister som förhindrar onödigt hög ventilation.

Hur många personer finns i hushållet + om det finns ungdomar som trivs att stå länge i duschen mm
här går det åt energi som inte går till husets uppvärmning direkt..
-------------
Vilken typ av element som finns i huset, har elementet fläkt kan det ge en besparing på upp till 25 %
Hur kan det vara möjligt, svar är helt enkelt jämnare inom hus temperatur. det ger totalt lägre förluster.
Lägre temperatur som går för bi husets fönster som ger en bra besparing.
--------------
För att uppvärmningen ska bli optimal krävs att panna och energi tillförsel är i harmoni.
Det vill säga att inmatad effekt är rätt i förhållande till pannans förmåga att ta till sig värmen som tillförs.
--------------
Jämför vi 1 liter olja så behövs ca 1 m² konvektions yta för vatten panna att vara i balans..
till pellets behövs ca 1,2 m² konvektions yta för vatten panna att vara i balans
Vid samma effekt inmatning i kW/h
---------------
Läser också att det diskuteras om dragbegränsarens späd luft som tas ifrån pannrummet
ger förluster, men sanningen är att skorstens undertrycket minskar snabbare med dragbegränsare installerad. det ger mindre förluster totalt sett.
---------------
Det är inte så svårt att räkna ut hur många watt som går ut igenom skorsten
Tex 1 liter eldningsolja behöver 15 m³ förbrännings luft
räknar vi att samma rökgasmängd går ut skorstens vägen...
Säg att rökgas teperaturen är 200° C och 15 m³ i mängd = 1080 Watt
nu används bara modragslucka till oljeeldning med skorstens arae 338 cm² som ger kondens problem.
men inte till skorstenar med 169 cm² som klarar uta att få kondens igenom mindre avkylande yta..
---------------
Om förluster som kan gå skorstens vägen om antagna värden är rätt..
Formel för uträkning vad 1°C och 1 m³ luft innehåller = 1°C * 0,36 Watt / m³ luft
säg att 7 m³ pannrums luft sugs ut via en dragbegränsare och pannrums temperaturen +20°C

7m³ * 0.36 watt = 2,52 Watt / 1°C , 2,52 Watt * 20°C = 50,4 Watt i förlust
Antag att rökgasmängden genom pannan minskar med 2 m³ när dragbegränsare används
Minskat flöde igen pannan med 2m³ * 0,36 Watt = 0,72 Watt
Rökgas temp 200°C och 2 m³ = 2m³ * 0,72 = 144 Watt i förlust utan dragbegränsare..

Alltså är dragbegränsaren ingen effekt slösare.
------------
Tråd skaparens problem, antar att det är ett äldre hus..
Anläggningen har för stor skorstens area 400 cm².

Vanligt var att hus byggda före år 1962 hade skorsten anpassat till koks o ved eldning
och då skorstens area 338 cm²

Men när oljan kom för uppvärmning ca år 1955 upptäcks att 338 cm² var för stor area
som gav kondens problem mot åtgärd utvecklades motdragsluckor som vädrar ut skadlig fukt.

Nu är det pellets som är inne som energi källa 169 cm² räcker till i normala hus
med energi åtgång upp till 40 kW/h. tips är att alltid rådfråga sotarmästaren på orten vad han godkänner.

Det finns olika lösningar om skorstenens area är för stor till anläggningen
enklast och bästa sättet är att installera insats rör och fylla med leka kulor runt om insatsröret.
Tillverkar rökgasutrustning
Skriv svar