Kontinuerlig drift eller ladda tanken?

André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Kontinuerlig drift eller ladda tanken?

Inlägg av André »

phraggel skrev:Hej igen,

Kopplade om så jag styr på temperaturen i tanktoppen, det verkar fungera att köra med tankdiff.
Ska bli spännande när jag kommer hem från jobbet ikväll och se hur mkt pellets som gått senaste dygnet, om det nu blivit någon minskning.

Det verkar däremot som att jag kommer behöva skaffa en rökgastermostat ändå för Laddomaten började skicka in lite kallare vatten när eldningen var klar så skiktningen blev konstig (hade 75 grader i tanktopp och 80 på mittgivaren en kvart efter eldning och det känns ju lite konstigt).

Jag har faktiskt ingen aning varför min anläggning både har laddomat och en laddpump vid tanken. Tankens laddpump skulle jag ju kunna styra så att den aldrig går om laddomaten kör (eller ställa så att den bara går om det finns risk för kokning i pannan). Då undviker jag, antar jag, att skicka kallt vatten rätt in i pannbotten utan låter laddomaten sköta det istället... En rökgastermostat går ju inte på många hundra har jag sett så det får bli en sån.
Sent svar men du har kopplat rätt.
Tempgivaren en 30-40 cm från toppen sen ju högre börvärde du väljer ju mer kommer tanken laddas, när du inte har nån hjälp av solen kan det va idé kanske att ladda hela tanken full? För att ladda bara i toppen sommarmånaderna el då solen ger nått och då ställa ner börvärdet.
När du kör tankdiff kan det va värt att köra så stor diff som möjligt, typ 45-80 kör jag samt stänga av underhållsglöden, gör brännare mer än 3 kallstarter/dygn vinner man inget på att köra kallstart.
Om slussen är tät och fräsch kan du öka underhållstiden till 90 minuter, blir inte många ggr/dygn den då pytsar in sina 55-60 gram pellets för att hålla glöden vid liv.

Ang dubbla pumpar kan ha att göra med kulvertlängden, har för mej att laddomat 21 klarar max 6 meter
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
phraggel
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 24 okt, 2017 21:28

Re: Kontinuerlig drift eller ladda tanken?

Inlägg av phraggel »

Jag kollade pannan nu i morse och den har gjort 6 varmstarter (och en kallstart för jag sotade ur i lördags) sen i torsdags kväll. Så den verkar köra igång 2 gånger per dygn (men de här senaste dagarna har det ju varit relativt milt, någon plus om dagen och kanske någon minus på natten). Jag kan tänka mig att det väldigt snart kommer dra betydligt mkt mer när det är kallt dygnet runt.

Vet dessvärre inte riktigt status på slussen, men givet att pannan har 29996 varmstarter och 650 kallstarter (om man ska lita på räkneverket i servicemenyn) så bör den väl vara bytt någon gång? Men ja, nån vacker helg här framåt våren ska jag gå igenom allt, verkar som det är rätt lätt att beställa hem reservdelar till det mesta. Vad är egentligen livslängden på en panna/brännare sett till hur många strarter min har gjort? Kan inte påstå att jag tycker pannan är i nyskick direkt, men det finns egentligen inget jag oroar mig för den heller, den gör fina kallstarter osv..

Efter jag sotade ur i lördags så roade jag mig med att sitta utanför bastun och läsa tråden där en Alexandra hade problem med sin Bionet-panna. Jag kan tro att min panna går lite fet, sotet/askan är mer åt det svartare hållet än vad det är grått. Lika så så ser det ut som att det koksar ganska bra i brännkoppen, var stora svarta kolbitar mot kanterna efter bara en veckas drift, kan inte tänka mig att det ska se ut så väl?

Sen när jag kom till stycket med de snea kanalerna så var jag ute ur bastun och igång med sotningen igen, för de kanalerna hade jag inte koll på (när tidigare ägare visade mig hur sotningen skulle göras så gick vi inte igenom dem)! Men, nu till det lustiga, den pannviskan jag fick med när vi köpte huset och som tidigare ägare hade använt gick omöjligen ner i de snea tuberna, inte heller inifrån förbränningsutrymmet... Så nu har jag beställt en som ska ha väldigt böjligt skaft från sotarverktyg.se

Det här skulle ju kunna förklara varför pannan när den kör igång, går väldigt länge, den har liksom långa gångtider när den väl startar. Så ja, nästa steg blir att se till att jag kan aska ur de där tuberna. Sen ska jag göra så som det stod i tråden där för att mäta upp rätt matning av pellets så den ger rätt effekt och se till att den brinner bra med de pellets jag kör..

Ja det kan nog stämma, jag har läst det om laddomat jag med och jag skulle nog säga att det är närmare 20 meter mellan pannan och tank i mitt fall. Om jag tänker på hur en laddomat är konstruerad så bör den inte fungera så bra om mottrycket i röret mot tanken blir väldigt mkt högre än trycket mot pannan, det borde kunna ge lite konstiga effekter bara det. Sen måste jag kolla så pannan står bra också, det gurglar till betänkligt när laddomaten startar, så nån jäkla luft är det ju någonstans som inte går ut som den ska (men har läst många bra trådar om det så jag ska prova de tipsen).
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Kontinuerlig drift eller ladda tanken?

Inlägg av Stegatorparn »

Det var långt mellan panna och tank. Då förstår jag att det behövs en pump som hjälper till med cirkulationen.
Viktigt att Laddomatens pump går på högsta hastighet och hjälppumpen går på så låg hastighet som möjligt för att inte störa skiktningen i tanken eller lyfta backventilen i Laddomaten. Helst ska bägge pumparna samköras av samma styrsignal för att inte tankens pump ska skicka in kallvatten i pannan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
phraggel
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 24 okt, 2017 21:28

Re: Kontinuerlig drift eller ladda tanken?

Inlägg av phraggel »

Laddpumpen vid tanken går på panntempen och just nu kör jag så den startar vid 85 grader och stoppar när panntempen sjunkit 3 grader. Men ja laddomaten går ju samtidigt på rökgas så det verkar fungera skapligt utan att det går in för kallt vatten i botten på pannan. Men ja långsiktigt så måste jag se över för något märkligt med ventilerna i laddomaten är det ju..

Men ja skiktningen fungerar bra sen jag justerat om flödena ordentligt för golvvärmen. I tankbotten är det oftast mellan 20-25 grader numera så det verkar fungera som det ska.

Nej just nu tror jag nästa åtgärd är att se till att pannan kan sotas ur ordentligt och justera brännaren så den går med rätt effekt..
Skriv svar