Missljud i pannan/värmeledningar "snorkelljud"

Skriv svar
Hrimfar
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 27 sep, 2014 21:51

Missljud i pannan/värmeledningar "snorkelljud"

Inlägg av Hrimfar »

Hej!

Har sökt runt lite, men inte hittat någonting som jag tycker passar in på mitt brydderi.

Har en CTC1100 som under en längre period ibland får för sig att "snarka" eller "snorkla". Detta kan beskrivas som ett ömsom sörplande och bubblande ljud som pågår när vissa kranar i huset spolas. Har tänkt att detta har att göra med att tappvattenledningarna i huset var gamla som gatan - bokstavligen, gatan och huset uppfördes vid samma tillfälle som ledningarna sattes (1936).

Nu har jag dock bytt alla vattenledningar i huset (åtminstone våning 1 och källaren) men det sörplande ljudet hörs fortfarande ibland. Jag förstår att det förmodligen har med vattentrycket att göra, men jag fattar inte hur jag kan komma åt det, eller om det är skadligt för systemet i längden.

MVH
Kristofer
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Missljud i pannan/värmeledningar "snorkelljud"

Inlägg av Stegatorparn »

Har du lokaliserat ljudet till pannans front när varmvatten tappas eller låter det även om du tappar kallvatten?
Vad är det för systemtryck i värmesystemet om det är ett slutet system med expansionskärl i pannrummet?
Vid öppet system, är systemet fyllt upp till expansionskärl på vinden?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Hrimfar
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 27 sep, 2014 21:51

Re: Missljud i pannan/värmeledningar "snorkelljud"

Inlägg av Hrimfar »

Hej!

Ljudet kommer från pannan och de närmsta värmeledningarna. Det verkar inte vara direkt kopplat till tappvatten, då jag precis hörde att det bubblade igång utan att någon kran spolade.

Vi har ett stängt system med expansionskärl i anslutning till pannan, systemtrycket visar strax under 1 (beroende på panntemp).
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Missljud i pannan/värmeledningar "snorkelljud"

Inlägg av Stegatorparn »

Förmodligen luft i värmesystemet.
Kontrollera om gummiblåsan i expansionskärlet är hel genom att öppna luftventilen lite bakom plastbrickan i botten/toppen av kärlet beroende på hur det är vänt. Kommer det vatten är gummit sönder och kärlet behöver bytas.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Hrimfar
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 27 sep, 2014 21:51

Re: Missljud i pannan/värmeledningar "snorkelljud"

Inlägg av Hrimfar »

Hej. Expansionskärlet hade strulat lite det senaste året. Så det är utbytt för ca 1 månad sedan. Så förmodligen har det inte med exp-kärlet att göra då ljudet fanns både före och efter. Luft förstår jag att det är. Tänker att systemet kanske "drar" från olika håll så att det bildas undertryck någonstans och det skapar det slurpande ljudet

Använd inte citering vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttagen. / Roli moderator
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Missljud i pannan/värmeledningar "snorkelljud"

Inlägg av Stegatorparn »

Sitter cirkulationspumpen i returen från radiatorerna kan det bli lågt tryck i pumpinloppet som orsakar kavitationsljud.
Kan hjälpa att sänka hastigheten på pumpen eller höja systemtrycket över 1,0 bar.
Pumpen kan gå med lägsta hastigheten i en normalstor villa.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Hrimfar
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 27 sep, 2014 21:51

Re: Missljud i pannan/värmeledningar "snorkelljud"

Inlägg av Hrimfar »

Pumpen sitter i utgång till radiatorer. Har hållt trycket på 0.9-1 då detta var markerat av föra ägaren. Kan ha hittat problemet? Vet ej vilken hastighet pumpen går i eller hur man ställer om den.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Missljud i pannan/värmeledningar "snorkelljud"

Inlägg av Stegatorparn »

Din pump kanske bara har en hastighet.
Vad är det för pump? Bild?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar