Tjuvluft via skruven

Skriv svar
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Tjuvluft via skruven

Inlägg av higgis »

Kanske en dum fråga men jag har nu länge försökt att ställa in bin brännare samt letat tjuvluft. Jag körde tidigare med sugande fläkt man har efter förslag i denna http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=1&t=16067 tråd testat att tagit bort fläkt vingarna.

Tog för ett tag sedan ner brännaren från pannan för att montera en pelletsbroms och tyckte då att det var väldigt blankt längst upp på brännaren Bild skrapade bort detta och la 2mm extra tätnings list runt brännaren då det kändes som att den kunde bottna mot ramen inan tätningen tog emot. nu trodde jag att jag löst allt:-) men efter några dagar tittade jag och det började bli blankt igen provade att gå runt med en tändare runt brännaren igen (hade inte fått utslag tidigare heller).

Medans jag höll på med detta råkade jag lägga örat emot skruvmotorn och då hör jag brännaren riktigt bra tror ni att det kan komma in luft den vägen provade med tändaren där men den ville inte suga in lågan. Är det värt att prova en ny skruv? den gamla ser ut då här lägger man örat emot Bild så hör man elden riktigt bra provade att lyfta skyddet men man ser inte mycket då motorn är vägen.

En bild till
Bild
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tjuvluft via skruven

Inlägg av Stegatorparn »

Skruven brukar vara tillräckligt tät. Finns en axel med lager i skruvtoppen som motorn ansluts till och där blir det helt tätt.
Ingen spricka i slangen?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: Tjuvluft via skruven

Inlägg av higgis »

Hej slangen är nästan ny samt satt två slang klämmor på den. När man lägger Örat intill skruvmotorn hör man hur elden "suger". Har en kortare skruv jag fundera på att se om man kan testa med tyvärr måste jag då flytta förrådet mm där av min fråga vad ni tror.
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Tjuvluft via skruven

Inlägg av Haseld »

Varför visar du bilden på pelletsbromsen igen? Jag trodde du hade löst det problemet
i en annan tråd här på forumet: Driver du med oss ?? :jocolor:

Om slangen är hel, är enda möjligheten att väldigt lite luft kan gå genom det pelletsfyllda skruvröret
och förrådet, där skruven sitter i. Om det nu inte är så, att du hål borrade eller ett nät i skruvröret för spånseparation ?? Den varianten har ju även nämnts här på forumet.
Är det nära utloppet för skruven, kan det såklart även suga tjuvluft.

Annars så brukar man ju sätta örat mot en skruvmejsel, för att lokalisera oljud, när det är flera
möjliga delar nära varan. Det leder ju ljudet väldigt bra.
Så att lägga örat mot skruvmotorn, skulle jag inte dra några slutsatser av.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Tjuvluft via skruven

Inlägg av Eldvin »

Om de följer me lite luft från slangen så spelar de ingen roll. Skulle gissa på att du letar på fel ställe. Inte så att du har övertryck i brännkammarna å trycker ut rök??
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: Tjuvluft via skruven

Inlägg av higgis »

Bilden med pellets bromsen var bara för att visa var jag menade det blir blankt. Det sitter ingen spån fälla i skruven, är två hål jag gjort för att kunna komma åt en skruv men dom är övertejpade. Var nere nu och tog bort slangen och lyste med en ficklampa när jag släkt hela pannrummet och det lyste riktigt bra mellan motor och skruv. Ska se om man kan komma åt och täta där. Verkar som motorn sitter på en lös platta som inte vill täta så bra får inte loss det utan att tömma skruven först.
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Tjuvluft via skruven

Inlägg av Haseld »

Var exakt lyser det igenom?
Testade nu på min skruv och lyste i slanganslutningen, det kommer inget ljus igenom till motorn!
Men min skruv är inte exakt lika, är från en S1, ingen X.

Din kåpa döljer tyvärr hur det ser ut, men jag tycker att det knappast finns plats under den
för det relativt höga lagerstycke mellan motorns växellåda och spiralen ?

Bild
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: Tjuvluft via skruven

Inlägg av higgis »

Glömde att ta en bild utan kåpa och i lyse :twisted: Så här såg det ut när jag lyste in genom utloppet för pelletsen Bild .

Det verka som om det inte sitter något lager som "tätar" här utan motorn sitter på en lös plåt som ska täta emot allt, jag lyckades att lossa och flytta upp den lite så ljusspringan blev betydligt mindre. Se om det verka hjälpa i så fall fundera jag på att se om man kan byta motor från den jag har liggande till denna skruven. Eller försöka byta skruv rakt över.
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Skriv svar