Luktar surt?

Skriv svar
vasara

Luktar surt?

Inlägg av vasara »

Tycker att det har börjat lukta surt i pannrummet, fick ett annat märke än den vanliga av min pelletsleverantör så det är möjligt att jag behöver justera lite på brännaren.
Har inte kollat hur askan ser ut men tänkte lägga ut frågan ändå, vad kan göra att det blir en sur lukt vid förbränningen?
vasara

Re: Luktar surt?

Inlägg av vasara »

Idag stannade brännaren, överhettningsskyddet slog ifrån.
När jag kollade in i pannan så var det otroligt mycket aska/sot där, har nog blivit ett missförstånd mellan mig och sotarn när han var hit för lite drygt en vecka sen. Sa åt honom att jag sotar ur pannan varannan vecka så den behövde han inte rengöra. Jag menade eldstaden.
Vi har en annan lucka för turbulatorerna och rökrör, där brukar sotarn göra rent men nu var röret från pannan till skorstenen nästan helt igensatt och samma sak med tuberna, misstänker att det har hamnat där bakvägen när han har sotat ur skorstenen och han hoppade över det eftersom jag bett honom...
Finns ingen annan förklaring till den mängden sot när jag bara kört igenom 288kg pellets sen jag sotade ur sist.

Nåja, efter uraskning och återställning så fungerar det igen, tycker nog att den sura lukten är borta också!
Skriv svar