Tips för en nybörjare (PK-12D/NyMo 200)

Skriv svar
Miramithe
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 18 jun, 2017 16:50

Tips för en nybörjare (PK-12D/NyMo 200)

Inlägg av Miramithe »

Hej. Ny på forumet och ny med pellets eldning.
Flyttade I somras till ett hus med en gammal panna (ABSO PK-12D) från 1967.
Det sitter en NyMo 200 brännare I den.
Jag har kollat runt lite på forumet och försöker lära mig detta. Men lite frågor har jag.
1. Askans färg. Blyertsgrå och en del åt det ljusare hållet. Jag får det till att detta är ok.
2. Färgen på väggen i pannan är mer brun och mörkgrå. Luft/bränsle mix ok eller ska man gå mer på röken i skorstenen?
3. Dragbegränsaren ser ut att vara ett hemmabygge. Kan man tjäna på att köpa en riktig?
4. Spjället ut från pannan. Har läst att med pellets ska det vara helt öppet. Stod när vi flytta in på 2/3 från fullt öppet. Vad är rätt?
5. Rökgastemp. Ligger nu runt 150°c. Men finns det någon undre gräns man inte ska under?

Bifogar lite bilder.
Mvh Micke BildBildBild
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tips för en nybörjare (PK-12D/NyMo 200)

Inlägg av Stegatorparn »

Hej och välkommen till forumet.

Askan i skyffeln säger inget om förbränningen men färgen på pannväggarna verkar helt ok.
Är det tillräckligt med luft i förbränningen blir det ingen rök ur skorstenen, bara lite vit vattenånga efter uppstart som försvinner när skorstenen blivit varm.

Dragbegränsaren verkar inte ha någon justeringsanordning och är avsedd för koks- och vedeldning.
För att brännaren ska få stabila förhållanden att jobba med, är det en god idé att skaffa en dragbegränsare avsedd för pelletseldning. Kontakta Olle45 här på forumet så får du hjälp av en expert som säljer dragbegränsare. Välj inte en Tigex 25 som förekommer i nätbutiker, den är för liten för de flesta skorstenar.

Spjället skall alltid vara helt öppet. Det är förmodligen strypt för att dragbegränsaren inte fungerar tillfredställande.

Rökgastemperaturen verkar ok för en murad skorsten. Temperaturen 1,0 m ner från skorstenstoppen bör inte understiga 80° strax innan brännaren stänger av sig för att undvika kondens. Finns det ett rostfritt insatsrör i skorstenen, behöver man inte tänka på temperaturen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Tips för en nybörjare (PK-12D/NyMo 200)

Inlägg av Eldvin »

Den där motdragsluckan fanns i olika modeller. Den är främst till för oljeeldade pannor för att motverka kondens. Den skall bytas ut mot en som är justerbar. KW 150 är en bra lucka i normala fall.
Skriv svar