Tempgivare start o stop

Skriv svar
hammiss
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 07 nov, 2014 13:51

Tempgivare start o stop

Inlägg av hammiss »

Hej! Ska starta p-brännare har en 500l tank med beredare men det finns bara hål för givaren start o stop högst upp i tanken finns det några andra alt så att man kan få bättre blandning i tanken.
Atmos DC 32 SP Kombi Dragbegränsare KW Z 150 Solvärme U-pipe TZ 47/1500-20 U
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tempgivare start o stop

Inlägg av Stegatorparn »

Man vill inte ha en blandning i tanken som förstör skiktningen, men jag tror jag förstår vad du menar.

Vad är det för tank och givare du har?
Det går inte att flytta brännarens originaltermostat till tanken från pannan, då termostaten även innehåller det nödvändiga överhettningsskyddet som förhindrar att pannan kokar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
hammiss
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 07 nov, 2014 13:51

Re: Tempgivare start o stop

Inlägg av hammiss »

Hej Stegatorpan. Tanken är en Strömsnäs 500l med v-beredare 200 l har en separat givare Rencfors UT 300 som brännarens kontakt är kopplad i o därifrån givaren i hålet på tanken. Har en termometer i mitten på tanken o i botten kan det funka om man tog bort den i mitten o flyttade givaren där den sitter. Annars får man köra som det är jag eldar bara med pellets under Dec-Jan-Feb-resten av året med ved o sol.
Atmos DC 32 SP Kombi Dragbegränsare KW Z 150 Solvärme U-pipe TZ 47/1500-20 U
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tempgivare start o stop

Inlägg av Stegatorparn »

Termometrar brukar sitta i dykrör där det bara är att dra ut termometern och stoppa in givaren. Lätt och behändigt.

Däremot är jag tveksam till din termostat som vid uppnådd temperatur klipper strömmen till brännaren så den inte eldar ur korrekt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: Tempgivare start o stop

Inlägg av higgis »

På min strömsnäspannan går inte dom ner i några dykrör utan rören går bara emot mantelytan :evil: utan det är bara en som sitter typ i mitten som ska vara dykrör . Jag satte en i den längst ner och fick/får testa fram vilken temperature som känns rätt att bryta med.
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Skriv svar