Läge att byta brännare?

Skriv svar
gbjork91
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 25 okt, 2016 14:32
Ort: Växjö

Läge att byta brännare?

Inlägg av gbjork91 »

Hej!

Ni får ursäkta att man slänger upp ännu en tråd här, men behöver lite rådgivning.

Min anläggning är rester från husets tidigare ägare, en oljepanna Värmebaronen Star från 2000.
Pelletsbrännaren är en doldis, Green Energy troligen från 2000-talets början (rörbrännare).
Jag bor i ett timmerhus från ca 1900 i Småland.

-Jag har hela tiden haft lite små problem med anläggningen, någon riktig installation eller justering har säkerligen aldrig gjorts. Tidigare ägare hade t.om. plockat bort pannans turbulatorer för att inte få driftstopp.
Det största problemet är väl kanske att brännarens effekt (20 KW) är för stor för pannan (vid pellets ca 15 KW) och brännaren har ingen möjlighet att justera effekt eller fläkthastighet. Det enda som kan justeras på brännaren är matningen. Den är i dagsläget ställd på minsta rekommenderade värde. Detta gör att fläkthastigheten är lite hög vilket bör vara negativt för förbränningen? Jag har i alla fall ganska mycket sot och aska i pannan och tuber. I övrigt så har brännaren precis eldad sönder den inbyggda askskrapan. Denna typ av brännare eldar direkt i röret, dvs roster saknas. I brännarrörets insida finns en mindre spricka.

Så vad tänker ni?

-Är det värt att man försöker hitta någon som kan hjälpa mig med att justera anläggningen?
Finns det någon som kan med denna doldis till brännare? Vad kan jag förvänta mig för livslängd på min Green-energybrännare?

-Alternativt bör jag titta på en ny brännare? En ny Ulma Eco 2 Känns ju t ex överkomlig. Eller finns det annan lämpligare brännare för mig?

-Tredje alternativet kan ju vara att titta mot en helt ny anläggning inkl. panna. Då kanske man skulle kunna placera pannan i källaren. I dagsläget har jag pannrummet på entréplan, mitt i huset. Jag måste alltså dra alla småsäckar genom bostaden till pannrummet. Annars har jag funderat på om man kan skruva upp pellets från källare till pannrummet.?


Alla tankar/tips är välkomna, jag är som sagt lite vilsen.
Det enda jag är säker på är att jag även i framtiden vill elda med pellets.
Värmebaronen Star
Viking Bio
Dragbegränsare Wipex, Skorsten med insatsrör
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2636
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Läge att byta brännare?

Inlägg av rod02 »

Det skulle kunna gå att begränsa fläkten, med en justerbar plåt för insuget.
Proffsen får rätta mig om jag har fel.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
gbjork91
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 25 okt, 2016 14:32
Ort: Växjö

Re: Läge att byta brännare?

Inlägg av gbjork91 »

Jo, nu när du säger det känner jag igen att någon har påtalat detta tidigare.
Men är det värt att krabba med på en relativt äldre brännare?

Dels ska det göras en plåt, sen ska denna flyttas runt för injustering..
Värmebaronen Star
Viking Bio
Dragbegränsare Wipex, Skorsten med insatsrör
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Läge att byta brännare?

Inlägg av GoForIt Pellets »

En faktor är väl hur mycket pengar du är beredd att investera?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
gbjork91
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 25 okt, 2016 14:32
Ort: Växjö

Re: Läge att byta brännare?

Inlägg av gbjork91 »

Haha jo den ekonomiska biten avgör ju en del. Om man ser det som tre olika alternativ:

1. Fortsätta traggla med befintlig brännare. Justeringar får ju knappt kosta mer än en bra begagnad brännare då det annars känns lämpligare. Har ju ingen aning om hur länge denna brännaren kommer fungera.

2. Ny eller bättre begagnad brännare i bef. panna. Gällande brännaren så är jag tveksam till uraskning med kompressor pga ljudnivå (pannan står på entréplan). Om man säger 10-20.000 kronor. Drömmer man då? Jag har som sagt sneglat lite på Ulma Eco 2.

3. Vid ett pannbyte så ligger det väl några år fram i tiden. Hur långt kommer man på 50-75.000 kr?
Egentligen vill jag då undersöka möjligheterna att placera pannan i källaren. Dock finns ingen synlig rökkanal eller spår av tidigare eldstäder där nere (murstock bör dock finnas) Så då lär kostnaderna skena iväg. Men för källarens klimat (fuktig i nuläget) och för vår komfort, vore det väl de bästa.
Värmebaronen Star
Viking Bio
Dragbegränsare Wipex, Skorsten med insatsrör
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Läge att byta brännare?

Inlägg av nyman »

Brännaren är ju nästan på pricken lik Ulma TC och den eldar ju folk för fullt med.
Största skillnaden är att skruven på GE drivs med 24 volt.
Båda dessa brännare är i sin tur mekaniskt på pricken kopior av PellX och den brännaren hade inget stopp för utramlande pellets och ingen askskrapa heller. Det är bara styrningarna som skiljer.
Ställ matningen på 15 kW genom att mäta frammatad pellets när brännaren går (finns massor av trådar om det). Justera sedan in strypningen av fläkten så att du får bra förbränning. Med för mycket fläkt förbrukas det syra brännarröret snabbt. Utramlande pellets spelar liten roll och flyttar man skruven så pellets inte ramlar lodrätt ned i brännaren så blir problemet litet.
Starpannan ska klara av 15 kW.
Traggla med brännaren behöver du inte göra när du har lärt dig få till inställningarna rätt.
Ulma ECO2 är väl en klart sämre brännare. GE ska du jämföra med den dyra Ulma.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
gbjork91
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 25 okt, 2016 14:32
Ort: Växjö

Re: Läge att byta brännare?

Inlägg av gbjork91 »

Bra synpunkter :D

Om jag tillverkar ett spjäll för fläkten..

Bör jag då börja från öppet spjäll, skjuta för plåten till rök blir synlig i skorstenen och därefter dra tillbaka spjället en aning.


Jag har aldrig tidigare sett rök ur skorstenen, är detta vanligt vid för mycket luft?
Värmebaronen Star
Viking Bio
Dragbegränsare Wipex, Skorsten med insatsrör
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Läge att byta brännare?

Inlägg av nyman »

Börja med 3/4 av fläktens insug täckt av en plåt och sedan får du nog minska mera.
Har du först ställt in önskad matning för ex. 15 kW så är det bara att hitta läget där det börjar ryka svart och då är det för lite luft så man får öka springan något tills det aldrig blir någon rök.
Mellan varje ändring får man vänta 5-10 minuter så det stabiliserar sig.
Troligen går det att elda med 14 kW också.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
gbjork91
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 25 okt, 2016 14:32
Ort: Växjö

Re: Läge att byta brännare?

Inlägg av gbjork91 »

Absolut går det att elda under 15 kW. Senast jag mätte upp vad brännaren matade fram fick jag t.om. under 12 kW. Men säkerligen därför jag har problem.

Vilka följder får man när förbränningen får för mycket luft?

Slitage på brännarrör, askskrapa så klart. Men askar/sotar det mer än vid en normal förbränning?
Värmebaronen Star
Viking Bio
Dragbegränsare Wipex, Skorsten med insatsrör
Skriv svar