Från olja till pellets - vilken brännare

Skriv svar
Bosse_54
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 27 nov, 2017 18:05

Från olja till pellets - vilken brännare

Inlägg av Bosse_54 »

Har idag en CTC 2200 Trio med en Viking Pro oljebrännare. Till detta finns ett reglersysyem från Danfoss kopplat. Radiatorerna i huset är av äldre modell och termostaterna har sett bättre dagar. En del går inte att vrida. Huset är strax över 100 dåligt isolerade kvm. Oljeförbrukning på ca 3 kubik årligen.

Tanken är alltså att byta till en pelletsbrännare när oljetanken är tom.
Någon som har några tankar kring vilken pelletsbrännare som fungerar med pannan?
Är det något mer jag bör tänka på? Ackumulatortankar? Nya termostater?

Är väldigt ny på detta område men behöver göra något så all hjälp uppskattas.
Användarens profilbild
Lmeboy
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 06 nov, 2016 22:44

Re: Från olja till pellets - vilken brännare

Inlägg av Lmeboy »

Jag har ingen koll på din panna egentligen, men köpte min nuvarande brännare av en kille som hade en CTC. Här kan du läsa lite om varför jag valde en BioBjörn brännare http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=15&t=18290

Jag är mycket nöjd så här långt!

Termostater och ventiler till element behöver man byta ut ibland. Själv gör jag så att när jag renoverar ett rum så monterar jag bort elementet och målar det och byter samtidigt ventil och termostat.

8)
Fr.o.m. 2017-11-03 BioBjörn :-) Tidigare använde jag Ecotec´s Agrotec brännare (Som man även kan elda med havre) Panna: VETO C30. Tigex 25 Draglucka.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Från olja till pellets - vilken brännare

Inlägg av Stegatorparn »

Din kombipanna år i princip sammanbyggd av en V20 vedpanna och en 1200 oljepanna med maxeffekt 20 kW resp. 35 kW. Bägge eldstäderna är effektiva med ett litet plus för oljedelen.
Oljedelen har ett litet utrymme för aska, vilket kräver uraskning efter c:a 10 säckar pellets eller varje vecka.
Sätter du brännaren i vedluckan, behöver uraskning bara ske med 1 - 2 månaders intervall.
Pannan kräver en framåtbrinnande brännare oavsett vilken eldstad du väljer.

Med en brännare inställd på c:a 15 kW blir det hyfsat långa gångtider med hög verkningsgrad.
15 kW kan vara i minsta laget i oljeeldstaden, då rökgastemperaturen kan bli för låg om du har en murad skorsten. Finns det ett rostfritt insatsrör i skorstenen eller om den är byggd av annat fukttåligt material, har rökgastemperaturen ingen betydelse.

I brännarvalet rekommenderar jag brännare med automatisk uraskning t.ex. Bionordic B16 GL/ Biobjörn 18 kW med tryckluftsuraskning eller Iwabo S2/ Nibe PB 20 med mekanisk uraskning. Nämnda brännare har en enkel och logisk styrning som är lätt att ställa in även av en nybörjare. Begagnade brännare kan man med lite tur få tag i på Blocket.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar