Bestämmelser om egensotning

Skriv svar
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Bestämmelser om egensotning

Inlägg av nyman »

Är det kommunerna som bestämmer över sotningsintervaller och möjligheten att få sköta sotningen själv.
Kan man få sota själv om man för loggbok i alla kommuner?
Har man rätt att kräva att få sota själv?
Har också sett att vissa kommuner kräver sotning av pelletssystem 3 ggr/år medan intilliggande kommuner ligger på 2 ggr/år.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Bestämmelser om egensotning

Inlägg av Stegatorparn »

Regler för sotning och brandskyddskontroll har fastställts av Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap i denna författningssamling https://www.msb.se/externdata/rs/0056c4 ... b40bc3.pdf.
Det har varit lite olika tyckande i kommunerna, men nu är det detta som gäller.
Beträffande egensotning så brukar kommunen kräva att man går en kurs som räddningstjänsten anordnar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Bestämmelser om egensotning

Inlägg av nissetib »

Kursen har jag gått. Efter det så skickas en ansökan in till räddningstjänsten som skickar ansökan på remissvar till sotaren. Godkänner sotaren din ansökan skickas den tillbaka till räddningstjänsten som skickar den vidare till Dig.
Det kan således ta några veckor.

En bra grej är ju en form av loggbok. Bra för dig själv men även när sotaren kommer och gör brandskyddskontroll.

Ett bra tips vi fick när jag gick kursen är att inte snåla in på dom viskor samt lod och lina. Kursledaren har varit på en del ställen där linan gått av och allt ligger i botten på skorstenen. Inte kul om man har som jag ca 8 m till botten....
Sotarna själva handlar på Sotarverktyg så dom har bra grejor.
Lycka till...
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Bestämmelser om egensotning

Inlägg av CPMS »

Snarare månader beroende på kommun.

Kan tillägga att för att bli godkänd som egensotare måste det finnas en godkänd brandskyddskontroll på dom objekt du ansöker om. Har det inte sotats i ex en kakelugn tidigare (pga ej använts) så är det automatiskt eldningsförbud efter 5år och om du då ansöker om att få sota den själv kommer det att göras en brandskyddskontroll på den innan du kan bli godkänd.

Loggbok är ett krav som kommer att kontrolleras vid brandskyddskontroll.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Re: Bestämmelser om egensotning

Inlägg av Ola Häggström »

(Ja, jag vet att tråden är några veckor gammal)
nissetib skrev:Ett bra tips vi fick när jag gick kursen är att inte snåla in på dom viskor samt lod och lina. Kursledaren har varit på en del ställen där linan gått av och allt ligger i botten på skorstenen. Inte kul om man har som jag ca 8 m till botten....
Sotarna själva handlar på Sotarverktyg så dom har bra grejor.
Lycka till...
-Sotarverktyg är skitbra. Det går utmärkt att resonera med dem per mail innan man bestämmer sig för vilka krejs (borstar) man skall ha. Kit från biltema/jula/mfl har tokhårda krejs.

-Jag har tappat lina och lod. Lösningen blev att fiska upp det med fiskelina och wobbler (med två krokar gick det ganska fort att få fäste). Spöet hade jag givetvis inte med upp på taket...
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Skriv svar