Rök bakåt istället för upp? CTC 1100

Skriv svar
Skogstomten
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 06 jul, 2009 16:05
Ort: Sala

Rök bakåt istället för upp? CTC 1100

Inlägg av Skogstomten »

Hej!


Har i källaren en CTC 1100 som jag tänkt knöla in en pelletsbrännare i och därefter byta ut el/olja-aset som står där nu.
Den gamla brännaren har sin rökutgång ganska lågt och rakt bakåt. CTC:n har ju sin rakt uppåt. Skulle det kunna fungera att svetsa till sig ett rör som går nästan som ett S, dvs. från CTC:ns uppåt, rakt bakåt, ner, sen rakt bakåt igen och skarva in i den gamla anslutningen?

För mig så vore det enklare än att riva upp väggen och göra en ny anslutning till skorstenen, men det finns kanske någon naturlig orsak till att det inte skulle fungera?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Rök bakåt istället för upp? CTC 1100

Inlägg av Stegatorparn »

Kan bli problem att få igång draget med den lösningen.
Enda vettiga utförandet är att göra en ny anslutning till skorstenen i rätt höjd.
Varm luft stiger och skall kunna stiga obehindrat till skorstenen.
Sätt en sotlucka i den gamla anslutningen istället, så hamnar resterna från skorstenssotningen vid sotluckan i stället för i pannans rökkanal.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Rök bakåt istället för upp? CTC 1100

Inlägg av nyman »

Går säkert fortare att knacka bort putsen på väggen och frilägga ett par tegelstenar med hårdmetallborr och tigersåg så rökröret hamnar rätt. Rökrör nedåt kommer inte att bli godkänt.
Sätt dit en beg. pelletspanna nu när de är så billiga så slipper du rengöra så ofta.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skogstomten
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 06 jul, 2009 16:05
Ort: Sala

Re: Rök bakåt istället för upp? CTC 1100

Inlägg av Skogstomten »

Stegatorparn
Det är visserligen logiskt, borde jag ju ha tänkt på själv :oops:

Nyman
Det låter ju onekligen som att det är ungefär så det får bli. I sommar.
Billigast blir ju CTN:n som står nere i källaren redan, lär inte behöva göra rent den särskilt ofta ändå kan jag tro. Kåken är på 78+79 kvm och eftersom jag är själv så går det inte åt så mycket varmvatten så den lär inte behöva jobba ihjäl sig. Uppskattningsvis 3-3,5 pall per år.
Nuvarande: 1978;ans Jäspi på el, olja bortkopplat.
Framtid: CTC 1100 och någon pelletseldare.
Skriv svar