pellets acktankar

Skriv svar
tasawan
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 19 feb, 2014 21:21

pellets acktankar

Inlägg av tasawan »

Hej. hur eldar jag mest ekonomiskt. Har två 500 liters tankar varav en med vvb, ska jag stänga den andra tanken när jag kör med pellets eller ska båda vara igång.
Pannan är en ren vedpanna calmar 33.
Ska jag köra brännaren kontinuerligt eller några timmar på fm och kvällen.
mvh walle
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: pellets acktankar

Inlägg av Icecap »

Vanligtvis brukar man säga att man inte vinner något på att ha ack-tankar med pellets, den lilla vinst man får med få starter förlorar man med strålningsförlusten i tanken.

Men du har ett befintligt system och svaret beror på hur du har tänkt dig att köra.

Vill du enbart köra pellets anser jag att det är like bra att köra minimalt, alltså bara en tank. Termostaten får sedan styra när brännaren kör, ideellt ville vara att brännaren laddar upp tanken och att du kör på tanken till den är tom men det kräver en termostat med två sensorer.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
tasawan
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 19 feb, 2014 21:21

Re: pellets acktankar

Inlägg av tasawan »

brukar stänga av ena tanken när jag kör med pellets
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: pellets acktankar

Inlägg av André »

Jag kör pellets mot acktank på 500 l (har bara en) laddar den 45-82 grader och brännaren går drygt 2 tim varje start sen står den i 4 timmar nu då utetempen ligger på -7/8 grader. Kör brännaren på ca 16 lW inmatad effekt.

Det som är avgörande är tankarnas isolering och om du har nytta av ev spillvärme, själv har jag öppen pannrumsdörren så värmen kommer källaren tillgodo och det är bara just i slutet på ledningen som de är va 23 grader i pannrummet men snabbt är det nere på 18 som övriga källaren..

Här du möjlighet att kontrollera förbrukningen så är de lättast att köra nått dygn med en tank och sen kolla några dygn med båda tankarna förutsatt att utetempen är samma får du rätt bra siffror vad som är mest ekonomiskt för dej.
Nu vet jag inte vad du har för brännare i pannan men till den pannan bör du ha en brännare på ca 23-25 kW/70-75% av pannans maxeffekt med ved, med lägre brännareffekt kan du testa att plugga nån/några tuber. Hos mej går det mer pellets att ladda en tank med 12 kW brännareffekt än 20 men minst går det då jag kör på pannans märkeffekt för pellets som är 16 kW och 20 kW med ved. Går 0,5 kg mer pellets att ladda tanken på 12 kW mot 16 kW brännareffekt, har kollat genom att sitta och matat brännaren manuellt från hushållsvåg och naturligtvis med stängd slut och utan värmeuttag samt brännaren justerad med rätt förbränning då jag testat med olika effekter. Så bara testa dej fram och återkom gärna med resultatet :)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: pellets acktankar

Inlägg av André »

Jo brännartermostaten sitter väl på acktanken?
Bara överhettningsskyddet ska va på pannan
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2636
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: pellets acktankar

Inlägg av rod02 »

Om man är borta några dar, kan det vara bra med stor tank.
Om nått strular.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar