Klavreström konstruktion

Skriv svar
Stirling
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 14 feb, 2018 13:26

Klavreström konstruktion

Inlägg av Stirling »

Hej - jag har en gammal Klavreström panna som jag nu eldar med pellets via en PellX. Det funkar bra - men jag upptäckte idag, när sotaren varit här något jag inte sett förut på baksidan av pannan. På det fyrkantiga "rör" som leder rökgaserna till skorstenen finns på ovansidan en oval lucka, ca 10*20 cm som jag antar är någon form av sotningslucka - och den satt lite på sniskan, så man kunde se rakt in i röret. När jag undersökte det hela närmare visade det sig att luckan hade ett hål i mitten, där det vad jag förstår skulle ha suttit någon form av bult som borde hållit luckan på plats. Man kan ju spekulera i varför denna bult är borta (vi har bott i huset och använt pannan i 4 år, utan att ha upptäckt detta) men jag antar att det är någon som glömt sätta i bulten och på så sätt fixera luckan. Nu låg den lite på sniskan som sagt - och jag är lite förvånad över att det inte har rykt in vid eldning. Och att ingen sotare sagt något på fyra år.

Lång förklaring för en enkel fråga: Är det någon här som har erfarenhet av denna lucka på Klavreström? Jag undrar därför att jag ju måste försöka hitta en bult som kan passa så luckan sitter som den ska. Det kan ju inte vara så lyckat att ha tjuvdrag och risk för andra saker...
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Klavreström konstruktion

Inlägg av Eldvin »

De kan underlätta om du fotar sakerna. Ibland rostar saker och går av . Och skruvar försvinner.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Klavreström konstruktion

Inlägg av Roli »

Sotaren kanske missade att sätta tillbaka skruven efter utfört uppdrag.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar