Ny panna och brännare.

Skriv svar
Soltäppan
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 16 feb, 2018 22:11

Ny panna och brännare.

Inlägg av Soltäppan »

Har idag en risig CTC 171 med en PX21-brännare.
Vi vill byta hela systemet till ett fräschare och mer tillförlitligt system. Vad vore billigast och bäst?
Helst med inbyggd ack.
Vad skulle ni experter välja?
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Ny panna och brännare.

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej, och välkommen..
Som vanligt så handlar det om vilka faktorer man värderar.
Nytt är alltid nytt, och ger garanti från tillverkare och installatör. Men samtidigt rasar det fort i värde, så ur krass ekonomisk synpunkt kan lätt begagnat vara att föredra. Men det förutsätter att du är villig att installera själv, eller känner en rörinstallatör som är villig att hjälpa till.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ny panna och brännare.

Inlägg av nyman »

Vad menar du med inbyggd ack? Vanliga svenska pelletspannor har omkring 160-180 liter vatten i sig och ska inte eldas mot acktank. Danskar och tyskar har andra ideer om det här men de har varmare väder och andra värmetraditioner.
Begagnat idag kan vara mycket billigare än nytt om man gör jobbet själv.
Köpte en Ecoflex förra året som nu är installerad. Kostade 8000 plus 2800 för uppgradering till modern kedjedrift. Gubben som hade den hade dock skruvat och mixtrat med en hel del så det var en del jobb att få till allting. Forumet är till stor hjälp för alla frågor finns det redan svar på i tidigare trådar.
Just nu ser det mörkt ut på Blocket men när aprilvärmen kommer blir det säkert pannor till salu till bra priser.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2636
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Ny panna och brännare.

Inlägg av rod02 »

För mig är det viktigt att kunna "peta in en pinne" då och då. Så vid pannbyte så blir det nog en vedpanna med elpatroner. Och en liten lös brännare.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Soltäppan
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 16 feb, 2018 22:11

Re: Ny panna och brännare.

Inlägg av Soltäppan »

Tack för alla svar!

Vill nog ha nytt, - i ett renoverat pannrum.
Trodde alla lagrade vatten i acktank?

Har kollat lite på Ulma ECO.
tillberg
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 12 feb, 2014 13:08

Re: Ny panna och brännare.

Inlägg av tillberg »

Hur vågar du köpa en ny produkt som ingen provat ännu. Har du kollat kalkhalten i vattnet. En varmvattenslinga blir belagd med kalk och fungerar sedan dåligt. De flesta pannorna idag har en värmeväxlare för varmvattnet. Har också tittat på Ulma men pannan har ett hål som bara en rörbrännare passar i. 6 kW elpatron är för lite. Priset på pannan är bra men jag tror en begagnad panna med en bra brännare blir bättre.
Eurofire M3 i en ctc1100
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Ny panna och brännare.

Inlägg av brushuvud »

Hej
Vill bara säga att Ulmas produkter nog är provade.
Min panna är 10 år gammal och de nyare är, vad jag förstår vidareutvecklingar av den.
Deras nya brännare är en vidareutveckling av den jag har som i sig är en vidareutveckling av den förra som jag också hade.

Hela systemet fungerar för mig mycket bra och om du vill läsa om både för och nackdelar så är det utförligt beskrivet under ULMA-fliken.

Finns såklart andra bra leverantörer. Jag tror att alla som är på marknaden har bra grejjer men med olika svagheter/styrkor.

Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Ny panna och brännare.

Inlägg av Icecap »

Soltäppan: Om man har en "bra" panna med lite volym är en ack-tank bara en sak som fyller och kostar. "Rena" pelletseldare som inte är tvungen att ha tank brukar rådas att stänga av den/dom.

Jag skulle akta mig för att köpa en panna där hålet inte medger "vilken brännare som helst", värmen samlas ju knappast in just runt brännarens utloppsrör men snarare i resten av pannan så en sådan "feature" är bara en fördel för säljaren.

Men annars är det mest en fråga om att panna och brännare passar ihop rent fysisk, med effekt osv. Vad jag har läst här genom en del år är det oftast med effekten som skiter sig. Antingen är pannan optimerat för en stor brännare och det petas i en liten eller vice-versa.

Där får man komma ihåg att pellets-effekt är olik olja-effekt pga. olika luftmängder för rätt förbränning.

Jag har läst att folk har bytt ut deras CTC 265 panna till en modern panna och fått en stor verkningsgradsvinst - men en kontrollfråga gav att brännaren körde 18-21kW. Min test av min CTC 265 har givit att effektgränsen (pellets) är 12kW i den panna, kör jag under det (brukar köra 7-9kW) är verkningsgraden alldeles utmärkt.

Du ska akta dig för att inte hamna i fel alternativ av 20/80-reglen:
Alternativ A: Investera 80% och få 20% förbättring.
Alternativ B: Investera 20% och få 80% förbättring.

Med investering menas pengar & tid.

Så mina frågor som DU ska tänka över i detta:
* Är det brännaren som inte passar pannan?
* Är pannan verkligen dålig?
* Är det dåliga justeringar som kan åtgärdas?

Nytt är oftast rimligt bra - men även ett gammal system kan vara välfungerande om det bara är styckad ihop rätt och skapligt underhållit.

Om vi låtsas att pannan i grunden är OK men att brännaren passar dåligt - t.ex. p.g.a. brist på effektval - kan en annan brännare i rätt effektområde vara en billig och synnerligt effektiv lösning.

Det lär vara en hel del billigare än att byta allt, jobbet är mycket mindre i tid och pengar och slutresultatet kan bli värdefullt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar