Styrning vid tillskottsvärme

Skriv svar
drerkle
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 01 mar, 2018 15:57

Styrning vid tillskottsvärme

Inlägg av drerkle »

Jag har nyligen köpt ett tvåplans från 1918 som värms med pellets. Huset är tilläggsisolerat med 15cm mineralull i väggar och cirka 50cm lösull på vinden, BOA 150m². Till huset hör en verkstad om cirka 100m² där vi håller grundvärme +4°C med en radiator. För snabb uppvärmning finns också en Aerotemper kopplad på värmeslingan.

Pannan är en Nibe Pellux och brännaren en PB10, båda från 2007 och fungerar bra. Idag styrs pannan på kura med utetemperaturgivare (http://www.evrservice.se/shop/23454/art ... system.pdf). Bottenvåningen har vattenburen golvvärme och övervåningen radiatorer.

Nu till frågan. Vi har tre eldstäder inne och eldar vi så blir det på tok för varmt på bottenvåningen, där uppe håller det sig ganska konstant då radiatortermostaterna begränsar.

Jag tänker mig att antingen sätta en rumstermostat på bottenvåningen som aktiverar nattsänkningen och stänger shunten vid tex. 21°C (billigt) alternativt att montera rumsgivare en rumstermostat med ställdon på alla fyra golvvärmeslingorna (dyrare). Det finns kanske möjlighet att komplettera reglersystemet med en innegivare `- men det verkar som den utgått ur sortimentet.

Vad tror ni om ovanstående, är det bra lösningar eller finns bättre förslag?
Nibe Pellux + Nibe PB10 installerat 2007. EVR shuntautomatik med utegivare och inomhustermostat.
Värmer tilläggsisolerat tvåplanshus byggt 1918 om 150m² med golvvärme och radiatorer samt en verkstad om 100m².
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Styrning vid tillskottsvärme

Inlägg av Olle45 »

Hej
Läser i pdf filen, om jag fattat den rätt kan vanlig mekanisk / allt elektronisk rumstermostat
med funktionen brytande kontakt funktion fungera.
Det ska vara alltså en termostat med till från funktion.
-------------
Om det är en bra eller dålig lösning till att styra övertemperaturen med
kan du prova med att styra omställningen manuellt på något sätt kanske går.
simulera rums termostatens funktion manuellt.
Tillverkar rökgasutrustning
drerkle
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 01 mar, 2018 15:57

Re: Styrning vid tillskottsvärme

Inlägg av drerkle »

Skaffade en trådlös termostat och det visade sig fungera utmärkt, den sluter vid inställd temperatur (tex 21 grader) och då begränsar shuntstyrningen. :D
Nibe Pellux + Nibe PB10 installerat 2007. EVR shuntautomatik med utegivare och inomhustermostat.
Värmer tilläggsisolerat tvåplanshus byggt 1918 om 150m² med golvvärme och radiatorer samt en verkstad om 100m².
Skriv svar