Pannan provstartad :)

Skriv svar
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Pannan provstartad :)

Inlägg av thomasx »

Hejsan

Startade upp min nyinstallerade begagnade pelletspanna ikväll för första gången. Hoppade igång fint.

Dock blev jag lite fundersam till om den verkligen går på full effekt. Går väldigt tyst, men framförallt tyckte jag det tog lite tid att värma upp pannvattnet, hade inte cirk.pumpen på vid provet, och dels blev rökgastempen aldrig över 90 grader, vad jag kunde se. Det är väl framförallt det senare som gör att jag blir lite fundersam.

Pannan är på 15 kW och den sa att den gick på 100% effekt. Pannan rymmer 59 liter vatten. Starttempen var på ca 10 grader och sluttempen på ca 80 grader. Så det ska gå åt ca 5kWh att värma vattnet. På 15kW effekt ska det gå på 20 minuter. Känns som det tog betydligt längre tid än så, mer än en halvtimme också, som det ska ta vid 10 kW. Jag gjorde andra saker under tiden, så lite svårt med tidsuppfattningen.

Får nog ta om göra om försöket, mäta tiden, och även kontrollera pelletsmatningen och se så den matar fram rätt mängd pellets.

Roligt att se att den hoppade igång i alla fall, nu är det förhoppningsvis bara intrimning kvar :)
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Pannan provstartad :)

Inlägg av FRS05 »

Fyll gärna i din signatur vad du har för anläggning, underlättar för oss alla här inne :D .
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Pannan provstartad :)

Inlägg av thomasx »

Fixat.

Startade upp pannan igårkväll och värmde upp hela ack-tanken. Pannan spikade sina 15 kW enligt mina beräkningar, räknat på 90% verkningsgrad :)
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Skriv svar