Mina Rökgasvärden

thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Mina Rökgasvärden

Inlägg av thomasx »

Har kollat tätningar överallt och det ser bra ut. Hade det läckt in luft borde väl O2 stuckit iväg.

Jag har också alltid mätt vid 15kW.

Har inte sett någon halvbränd pellets i botten, men skall ta en extra titt.

Brännkoppen är som jag uppfattar det väl tilltagen i höjd, så känns som väldigt liten risk att obränd pellets skulle hoppa ur.

Finns bara primärluft, och den går inte att justera, vad jag vet.

Pannan har en rökgasfläkt som är varvtalsstyrd med återmatning av varvtal.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Mina Rökgasvärden

Inlägg av Eldvin »

Jo o2n skenar om de läcker. Men sen beror de på hur mycke. Otätheter kollar du me ciggtändare. Kom på en sak. Jag mätte i en panna en gång med för högt drag. Och då tuberna i pannan satt på sidan så drogs lågan från skålen så de brann ojämnt i skålen. Så en fundering, vad har du för drag i eldstaden? Inte i stosen alltså.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Mina Rökgasvärden

Inlägg av thomasx »

Jag är inte riktigt med på vad du menar här, med vad jag har för drag i eldstaden, inte i stosen. Kan du utveckla lite kanske?
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Mina Rökgasvärden

Inlägg av Eldvin »

Jo när man mäter draget, undertrycket så borrar man ett hål i rökröret och mäter. Vill man så kan man åxå mäta där brännaren sitter. Om pannan tex har turbolatorer så kanske röken vill ut genom luckor eller genom röret där pelletsen ramlar ner. Beroende på brännare och panna så klart. På vissa pannor sitter en fläkt som suger ut röken . På termias beequem eller ocotech tex så kan man plocka ur flamvakten och mäta undertrycket där så man ser om man har undertryck eller övertryck. Din panna har jag aldrig hållit på me så jag vet ej hur den är gjord. Om du vill så kan du lägga upp lite foton så kanske de klarnar.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Mina Rökgasvärden

Inlägg av thomasx »

Min panna har en rökgasfläkt. Den sitter sist i kedjan, efter turbulatorerna.

Jag har en Testo 320. Tror inte jag kan mäta drag med den utan någon extra tillsats (eller?). Jag har proben för rökgasmätning, CO och O2.

Här är en genomskärning på min panna, kanske inte klockren, men ger en uppfattning.

Röken går upp i toppen, ner genom två turbulatorer, sedan upp genom två, genom rökgasfläkten, och ut ur pannan.

Bild
Senast redigerad av thomasx den tis 13 mar, 2018 00:13, redigerad totalt 1 gånger.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Mina Rökgasvärden

Inlägg av Eldvin »

Kolla när du startat instrumtet om de står tryck på nån rad. Då kan de stå ” ta ur instrumentet tryck på OK. Stoppa i instrumentet tryck på OK. På de jag kör me så kan man välja mbar eller hPa.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Mina Rökgasvärden

Inlägg av thomasx »

Jo då, min Testo 320 mäter drag/tryck också, fasiken vad bra :)
Då borde det bli enkelt att ställa in dragluckan rätt. (Hur går man tillväga då?)
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Mina Rökgasvärden

Inlägg av Stegatorparn »

I och med att pannan har en rökgasfläkt så ser den till att draget genom pannan är korrekt.
Dragbegränsaren skall se till att det inte blir övertryck i rökkanalen efter fläkten.
Cirka 5 -10 Pa undertryck borde vara tillräckligt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Mina Rökgasvärden

Inlägg av thomasx »

Fast, dragbegränsaren kan aldrig se till att det inte blir övertryck i rökkanalen. Då stänger den. Den ser ju till att undertrycket inte blir för stort, så att man har ett konstant jämnt drag i pannan. (väl?)

Rökgasgfläkten adderar väl mest bara drag till redan befintligt. Jag läste någonstans i manualen att pannan förutsätter ett visst undertryck i rökkanalen, 50 "någonting" (vilken enhet det nu var) om jag minns rätt.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Mina Rökgasvärden

Inlägg av Stegatorparn »

Precis, därför ser man till att dragbegränsaren öppnar när pannan är i drift.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Mina Rökgasvärden

Inlägg av thomasx »

Ja, det blir ju lite intressant det där.

Det specificerade undertrycket, det skall rimligen vara det undertryck som uppstår i skorstenen när pannan är i drift. Fast med en rökgasfläkt så kan man det, rent hypotetiskt, precis lika gärna uppstå ett övertryck i röret.

Det var det där jag funderande över lite hur inställningen går till. Men man får se till att pannan gått en stund, så rökkanalen stabiliserats, och sedan mäter man draget under drift och justerar dragluckan till rätt undertryck. Och det är då viktigt att man mäter undertrycket innan dragluckan, tänker jag mig.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Mina Rökgasvärden

Inlägg av Eldvin »

Om du vet vilket undertryck de ska va i pannan så kan du kolla så inte skorsten suger genom fläkten. De är därför de kan va bra att mäta i eldstaden . Mäter du mellan fläkt och dragbegränsare så kan du få ett övertryck. Om du då stänger av fläkten så kan du se vad skorsten drar.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Mina Rökgasvärden

Inlägg av thomasx »

Kollade i manualen till pannan. Det ska vara Min 0 Pa och Max 5 Pa "feed pressure".

Jag mätte draget när pannan var avstängd, temperatur i röret 36 °C, och fick 8,5 Pa.

Samtidigt ser jag att allmänna rekommendationer för Pelletseldning är 10-15 Pa, men det är väl gå när man inte har en rökgasfläkt som det avses.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Mina Rökgasvärden

Inlägg av Eldvin »

Undertrycket som krävs är olika på olika brännare. VB tex är känsliga för högt drag då dem är gjorde för trånga oljepannor. Sen skiljer de lite mellan att mäta i eldstaden och i stosen beroende hur trång pannan är.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Mina Rökgasvärden

Inlägg av thomasx »

Nu så, nu går den med stabila fina värden :) (Nu ser snarare CO ppm väl lågt ut)

18,0 °C omg.temp.
160,6 °C Rökgastemp.
7,7% O2
28 ppm CO
12,86 % CO2
1,58 Lambda
92,2 % Förbränningsverkningsgrad
44 ppm Outspädd CO

Det var, som så ofta, handhavandefel. I min iver att prova den "nya" (begagnade) pannan, så glömde jag att rensa lufthålen i brännkoppen. Det var gjort på ett par minuter med specialverktyget för ändamålet som medföljer pannan :)
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Skriv svar