Mina Rökgasvärden

thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Mina Rökgasvärden

Inlägg av thomasx »

Jahapp, då var som sagt den "nya" Windhager Biowin pannan installerad.

"Ny", eftersom jag köpte den begagnad. Den är från 2007, har gått ca 24000h och 40 ton.

Mätte upp den med en Testo 320 idag och fick följande rökgasvärden. Den enda inställningen som har gjorts är att jag mätt upp hur mycket pellets internskruven matar fram och angett det i pannans inställningar. Inga andra inställningar har gjorts, eller behövs, vad gäller förbränningen.

Pannan levererar följande

15,5 °C omg.temp.
126 °C Rökgastemp.
8,7% O2
2367 ppm CO
11,89 % CO2
1,71 Lambda
93,1 % Förbränningsverkningsgrad
4041 ppm Outspädd CO

Jag måste säga, att jag tycker det är rätt imponerande, att med bara en enda inställning om mängd inmatad pellets, så prickar pannan så rätt helt själv, trots att den är 10 år och har gått 24 000h.

Jag hade ju tänkt att jag skulle uppgradera den med en lambdastyrning, men fasiken vet om det är någon mening.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Mina Rökgasvärden

Inlägg av Olle45 »

Ok läste att du har
Insatsrör i rostfritt i skorstenen är ej känsligt för kondens
Senast redigerad av Olle45 den tor 08 mar, 2018 00:19, redigerad totalt 1 gånger.
Tillverkar rökgasutrustning
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Mina Rökgasvärden

Inlägg av thomasx »

Dragbegränsare är en del, en syrafast skorstensinsats en annan ;) Jag har bägge :)
Dragbegränsare (lustigt namn egentligen, men det beror ju på ur vilken aspekt man ser det ;) )
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Mina Rökgasvärden

Inlägg av Stegatorparn »

Fina värden och hög verkningsgrad, men jag hajade till när jag såg de höga CO-värdena.
Normalt brukar man hamna mellan 100-300 ppm CO.
Konstigt att CO är skyhögt när alla andra värden är fullt normala.
Börjar CO sticka iväg långt över 500 bör man snabbt ta ut mätsonden då höga CO-halter snabbt kan ta död på CO-cellen i instrumentet.

Min senaste mätning i december med Testo 325 var:
163°C rökgastemp.
7,1% O2
324 ppm CO
13,5% CO2
1,51 lambda
92,1% verkningsgrad
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Mina Rökgasvärden

Inlägg av AndersAA »

Fundera på en uppgradering till lambdastyrning. Då är du ifrån alla variationer pga pelletskvalite. Min erfarenhet är att lambdastyrningen reglerar åtminstone +/- 10% pga variationer.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Mina Rökgasvärden

Inlägg av thomasx »

Just det. Bra påpekande om CO-halten. Jag reagerade på det också. Funderar på om det kan vara så att mät-cellen har gjort sitt. De är ju "förbrukningsvaror". Med tanke på att övriga siffror är så pass bra vore det väl konstigt om enbart CO skulle dra iväg så.

Lambda-styrning. Jo, det är väl en tanke trots allt, tekniknörd som man är. Först på listan står dock att integrera en arduino eller raspberry pi som kontrollpanel :) Om jag lyckas knäcka bus-protokollet i Windhagern, det verkar vara komplicerat.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Mina Rökgasvärden

Inlägg av Stegatorparn »

Men om CO-cellen mäter fel borde du fått konstiga CO2-värden också tycker jag. CO2-värdet räknas fram från O2-cellens och CO-cellens indata. Hmmm...
När min O2-cell lade av blev det bara ett streck istället för siffror.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Mina Rökgasvärden

Inlägg av Eldvin »

Kör pannan en vecka och gör om testet! Tycker siffrorna på Co2n ser lite skum ut me! Medans o2 ser helt normal ut. Sitter inga skitiga filter i teston??
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Mina Rökgasvärden

Inlägg av thomasx »

Mätte lite mer ikväll. Kan konstatera att CO fluktuerar ganska kraftigt. Började med att dra iväg uppåt 1500ppm och låg runt 1200-1400 för att plötsligt sjunka ner till 280 och sedan stiga upp till 500-600.

En stund senare mätte jag igen och då låg den mellan 2000-3000 och fluktuerade.

O2 och CO2 ligger relativt stabilt runt 8,5% resp 12%

Kan det vara något med förbränningen som gör att man har stabila O2 och CO2 med så mycket fluktuerande CO?

En sak jag noterade var att när jag tog ut mätproben ur skorstensröret, så droppade det vatten ur mätproben. Det kondenserar alltså i mätproben, innan det kommer till någon av kondenskamrarna, de var torra. Det kändes lite sådär. Är det normalt/ok?
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Mina Rökgasvärden

Inlägg av thomasx »

Nytt filter.

Pannan har gått sedan i fredags, så börjar närma sig en vecka :)
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Mina Rökgasvärden

Inlägg av thomasx »

Jag funderar på om det kan vara så att pannan får lite för mycket pellets, och det är det som är anledningen till att jag har höga CO? Vad tror ni om det, kan det vara så?

Pannan jag har sköter ju sig själv nästan helt och hållet, med alla "inställningar". Det enda man kan justera är hur mycket pellets som skruven matar fram till brännkoppen. Så om jag justerar den inställningen, så att den anger att den matar fram lite mer pellets, än vad inställningen är nu. Då kommer pannan att mata fram lite mindre pellets till brännkoppen. Jag kan ju alltid testa och se vad som händer. Men tänkte höra med er först, vad ni har för tankar.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Mina Rökgasvärden

Inlägg av Stegatorparn »

CO kommer att sjunka liksom CO2 och förmodligen verkningsgraden.
O2 och luftöverskottet lambda kommer att öka.
Du kan ju alltid prova, är ju lätt att backa tillbaka.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Mina Rökgasvärden

Inlägg av thomasx »

Ja, det finns ju ett tillräckligt luftöverskott för att CO ska förbrännas, så frågan är varför jag ser dessa höga värden när O2 och CO2 är ok. Skulle man förbränna mer CO skulle CO2 öka och O2 minska, givet inparametrarna konstanta. Jag läste någonstans att det behövs höga temperaturer för att förbränna CO, så jag undrar om det kan ha något med det att göra.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Mina Rökgasvärden

Inlägg av Eldvin »

Kolla så de verkligen är tätt i luckorna. Tjuvluft lurar instrumentet. Om de ligger en massa halvbränd pellets på botten i pannan och glöder så kan de åxå ställa till det.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Mina Rökgasvärden

Inlägg av Stegatorparn »

Mina rökgasvärden är tagna vid 15 kW effekt så det borde inte bero på effekten i alla fall.
Det gäller ju att hela fyren genomblåses med luft och då har brännskålen utformning stor betydelse.
Går det att justera primärluft och sekundärluft?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar