Inresol dockat till pannan?

Skriv svar
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Inresol dockat till pannan?

Inlägg av FRS05 »

Hej

Satt och läste en artikel på en sida under lunchen. Hittar dock inte artikeln/artiklarna igen, de var på någon el sida. Kommer i alla fall ihåg att företaget heter Inresol (http://www.inresol.se). De har en stirlingmotor som det går att docka till befintlig anläggning och både få el och energi ifrån. Så läste jag genom artikeln i alla fall. Har inte läst så mycket på hemsidan. Med andra ord skulle man med deras lösning i praktiken kunna klippa sladden till nätbolaget. Har någon mer läst om just detta företaget och deras lösning?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Inresol dockat till pannan?

Inlägg av Becker »

Frågan är ju hur mycket pellets som går åt för varje kWh el... Lönar det sig att producera egen el, eller blir det billigare att köpa från elbolagen? :?
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
LarsBrinck
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 08 sep, 2015 23:03
Ort: Stockholm

Re: Inresol dockat till pannan?

Inlägg av LarsBrinck »

Har följt Inresol i många (6/7?) år nu. Var uppe på en demonstration i Gävle för ett par år sedan. Skulle inte satsa en krona på deras produkt än på många år, tyvärr. Känns inte seriöst. Otydliga specar utöver att den är ”fantastisk” och ”framtiden”. Det enda vi fick se då var en stirlingenhet uppriggad på ett rangligt aluminiumstativ som man eldade på med en gasolbrännare. ”Wow”... Åk dit, be att få se en färdig enhet. Jag betvivlar starkt att den finns ännu.
Pajad sjövärmepump. GK 9/5 Vedkamin med pellets. Borö acktank 320l. Borö Solfångare (h2o). 1,5kW Solpaneler (el). 9kW elpatron. Allt monterat i ett mindre fartyg 21x5m med ca 55kvm boyta som helst kör omkring i Mälaren.
Dawnraider
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 08 mar, 2018 22:34

Re: Inresol dockat till pannan?

Inlägg av Dawnraider »

Hej! Hittade lite mer info om priser och förbrukning;

http://www.elinstallatoren.se/innehall/ ... 0.facebook
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Inresol dockat till pannan?

Inlägg av FRS05 »

Var exakt den artikeln jag läste och enligt den så låter det lite för bra för att vara sant :) .
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Dawnraider
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 08 mar, 2018 22:34

Re: Inresol dockat till pannan?

Inlägg av Dawnraider »

Ja, håller med. Med nuvarande priser på el och pellets skull jag ha igen investeringen på strax under 13 år. De lär väl knappast ha patent så frågan är vad prisnivån landar om en konkurrent dyker upp? Läste en kommentar på FB från någon som haft koll på prisutvecklingen på denna (fast då borde det väl rimligen varit en prototyp?) och för 2 år sedan hävdade denne att Inresolen kostade under 40 kkr...


Skickat från min iPad med Tapatalk

Hoppa gärna över den grönmarkerade texten ovan, går att "bocka ur" i din enhet, då den inte tillför forumet något. / Roli moderator
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Inresol dockat till pannan?

Inlägg av FRS05 »

De säger ju i artikeln att det kostar 130000-140000:-, då utan montering. Vad jag har läst på hemsidan så beräknas driftlängden till 100000h. Så kör man den året runt så beräknas den hålla ungefär lika länge som en bergvärmepump.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Miramithe
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 18 jun, 2017 16:50

Re: Inresol dockat till pannan?

Inlägg av Miramithe »

http://www.elinstallatoren.se/innehall/ ... hemmabruk/

Lite mer info om systemet.
Dom har dock räknat på att bli självförsörjande på el när dom säger 400kg pellets per månad.

Men jag tycker systemet har potential.
Skriv svar