Arbetsgång för injustering?

Skriv svar
drerkle
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 01 mar, 2018 15:57

Arbetsgång för injustering?

Inlägg av drerkle »

Jag harskaffat ett nykalibrerat Testo rökgasinstrument för att mäta upp mina värden. Anledningen är dels intresse och dels att jag tycker det går åt onödigt mycket pellets.
Dessvärre så tog batteriet slut innan jag han skriva ut alla värden men jag reagerade på att rökgastemperaturen (utgående på pannan före dragbegränsaren) gick upp emot 400 grader och att CO stack till över 4000ppm, mätarens inbyggda skydd stoppade mätningen där!
Lambda var 1,9 och verkningsgrad 84%, vilket inte känns allt för dåligt i sammanhanget.

Ska mäta igen när jag laddat batteriet...

Min fråga är alltså hur jag går tillväga för att justera in brännaren på bästa sätt, lämpliga värden har jag från brännarens manual och instrument finns som sagt. Det står dock inget i manualen om arbetsgång, alltså i vilken ordning justering ska ske för att få ett bra resultat. Det går ju att ändra dragbegränsare, pelletsmatning, fläkttider osv. men frågan är i vilken ordning detta ska göras för att det ska bli bra? Hur gör proffsen? Någon som kan tipsa om en injusteringsguide?

Brännaren är en Nibe PB10.
Nibe Pellux + Nibe PB10 installerat 2007. EVR shuntautomatik med utegivare och inomhustermostat.
Värmer tilläggsisolerat tvåplanshus byggt 1918 om 150m² med golvvärme och radiatorer samt en verkstad om 100m².
drerkle
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 01 mar, 2018 15:57

Re: Arbetsgång för injustering?

Inlägg av drerkle »

Mätaren laddade snabbare än väntat! :D

Här är färska mätvärden:
Rökgastemperatur: 398 grader C
CO2: 18,08%
CO: 18091 ppm (fick stänga av mätaren snabbt här..) :shock:
lambda: 1,12
O2: 2,3%
Verkningsgrad 84,2%

Enligt manualen ska dessa vara:
Rökgastemperatur: 170-240 grader C
CO2: 10-12%
CO: max 500 ppm
lambda: 1,7-2,4
O2: 8-11%
Verkningsgrad: över 80%

Så vad rusan ska jag hitta på, provade att sänka pelletsmatningen. CO sjönk till under 1000ppm men verkningsgraden sjönk också till runt 67%

Tacksam för tips och glada tillrop! :lol:
Nibe Pellux + Nibe PB10 installerat 2007. EVR shuntautomatik med utegivare och inomhustermostat.
Värmer tilläggsisolerat tvåplanshus byggt 1918 om 150m² med golvvärme och radiatorer samt en verkstad om 100m².
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Arbetsgång för injustering?

Inlägg av Stegatorparn »

400°C var en väldigt hög temperatur. Sitter det inte några turbulatorer i tuberna?

Vid en injustering ska man först bestämma sig för en lämplig effekt för pannan.
Pellux har en maxeffekt för pellets på 20 kW. Vid maxeffekt är pannans verkningsgrad som sämst. Bättre att lägga sig på en deleffekt t.ex. 12 - 15 kW.
Brännarens fabriksinställning är 5 blink vilket enligt manualen ska motsvara 12 kW.
Bäst är att mäta effekten så vet man med säkerhet.

Det gör man enklast genom att kallköra den. Lossa slangen från brännaren och låt den mynna i en hink.
Sedan startar man brännaren genom att vrida upp panntermostaten, samt dra ur flamvakten och belysa den med en lampa. När brännaren passerat uppstarten och gått in i normal drift, Trär man på en plastpåse över slangen och samlar upp frammatad pellets under exakt 6 minuter.

Plastpåsen vägs på en brev- eller hushållsvåg. Effekten får man fram genom den här formeln, pelletsens vikt i kg x 4,8 (kWh/kg) x 10 (60 min) = inmatad effekt. Vill man ha avgiven effekt multiplicerar man med 0,9 (verkningsgrad).

Skulle effekten avvika från 12 - 15 kW, justerar man P2 ett blink och gör om mätningen.

När effekten är inställd, återstår justeringen av fläktspjället. P1, P3 och P4 ska man inte röra om brännaren startar och stänger av sig korrekt.
Brännaren startas upp och får gå in i driftläge tills rökgastemperaturen är någorlunda stabil och skorstenen uppvärmd, c:a 5-10 minuter. Därefter är det dags att stoppa in instrumentet och justera spjället i små steg med c:a 4-5 min mellanrum mellan justering och mätning.
CO2 bör ligga mellan 11 - 13% och lambda 1,5 - 1,8. Vid CO2 över 13% är det risk att lågan sotar.

Sedan får man hålla koll på rökgastemperaturen så att den inte blir för låg när skorstenen är murad. Bör vara 70-80° 1 meter ner från toppen. Räkna med att rökgastemperaturen sjunker c:a 15°/m vid murad skorsten.
Skulle rökgastemperaturen vara för låg, får man korta turbulatorerna eller öka effekten lite.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
drerkle
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 01 mar, 2018 15:57

Re: Arbetsgång för injustering?

Inlägg av drerkle »

Tackar, jättebra guide! :D

Då ska jag ge det ett försök imorgon. Det sitter turbulatorer i alla fyra tuberna, tre är i standardlängd men en tycks vara kortad till 3/4. Skorstenen är murad så jag behöver ha koll på temperaturen där.

Vi klarade oss på 35 grader framledningstemp nu i februari när det var -20 så effektbehovet är inte enormt, dock upplever jag att pannan startar ofta. Står på 70 grader, tycks ha 10 grader fast hysteres.
Nibe Pellux + Nibe PB10 installerat 2007. EVR shuntautomatik med utegivare och inomhustermostat.
Värmer tilläggsisolerat tvåplanshus byggt 1918 om 150m² med golvvärme och radiatorer samt en verkstad om 100m².
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Arbetsgång för injustering?

Inlägg av Stegatorparn »

Jag tycker det är enklast att i början av injusteringen hålla koll på luftöverskottet (lambda) för att snabbt gaffla in ett bra värde. Lågt lambda = för lite luft, högt = för mycket luft.
När man ligger inom spannet (1,5 - 1,8), kan man börja titta på övriga parametrar och göra ev. finjusteringar. Har man fått till det ligger verkningsgraden oftast över 90% utan att det sotar.

Det är svårt att se om det sotar under drift. men man kan lysa med en ficklampa in genom dragbegränsaren och se om det är någon synlig rök. I så fall ökar man luften lite tills röken precis försvinner.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
drerkle
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 01 mar, 2018 15:57

Re: Arbetsgång för injustering?

Inlägg av drerkle »

Nu har jag gjort ett första försök.
P2 justerade jag först från sex blink till tre vilket gav 10,1kW, jag höjde då till fyra blink och hamnade på 14,9kW. Jag nöjde mig med det och körde igång pannan.

Efter att ha startat med ett lambda på 5 så justerade jag långsamt ned fläktspjället.
Bäst värden fick jag vid nästan helt stängt spjäll:

Rökgastemperatur: 246 grader C
CO2: 11,4%
CO: max 441 ppm
lambda: 1,78
O2: 9,2%
Verkningsgrad: 86%

Dessa värden är ok enligt brännarens manual och skorstenstemperaturen låg på 85 grader C en meter ned.

Jag testade att stänga fläktspjället lite till men när lambda gick ned under 1,7 så stack CO direkt iväg till över 2000ppm, CO2 upp över 15% och röken blev svart ur skorstenen. Verkningsgraden kröp dock upp över 90%.

Jag har testat med tändsticksmetoden och pannan verkar helt tät runt luckor osv.

Finns det något annat jag kan testa för att få upp verkningsgraden, ska jag prova en annan effekt, någon som vet var denna går som bäst? Jag vill givetvis maxa verkningsgraden :mrgreen:
Nibe Pellux + Nibe PB10 installerat 2007. EVR shuntautomatik med utegivare och inomhustermostat.
Värmer tilläggsisolerat tvåplanshus byggt 1918 om 150m² med golvvärme och radiatorer samt en verkstad om 100m².
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Arbetsgång för injustering?

Inlägg av Stegatorparn »

Var 14,9 kW inmatad effekt eller avgiven effekt?

Tror inte att en effektjustering har någon större betydelse för verkningsgraden.
Effekten verkar vara lagom med tanke på rökgastemperaturen. 10,1 kW är i minsta laget och ger en lägre fyrtemperatur och sämre förbränning.

Det är viktigt att alla hål i rostret är fria så hela pelletsfyren får tillräckligt med luft, vilket gör att förbränningen blir fullständigare och sänker CO-halten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
drerkle
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 01 mar, 2018 15:57

Re: Arbetsgång för injustering?

Inlägg av drerkle »

14,9kW är inmatad effekt, PB10 har ingen möjlighet att ställa effekten direkt utan man är hänvisad till att pilla på potentiometrar och väga. Roster och resten av pannan är precis ursotat (igår) så det är rent och fint.

Jag kan inte heller sänka rökgastemperaturen mer för då kommer jag för lågt i skorstenen.

Men borde inte effekten påverka verkningsgraden?
Enligt detta test http://www.energimyndigheten.se/tester/ ... ionId=1606 som energimyndigheten gjort så skiljer verkningsgraden när pannorna körs på 30% effekt jämfört med 100% effekt. Det gäller alla pannor i testet. Här är värdena 84% respekrive 89% för Pellux 200. En förbättring i verkningsgrad med 5 procentenheter (6%) med andra ord.

Visserligen så kör jag på 75% av maxeffekten med mina 14,9kW. Vidare så är pellux 200 en modernare panna men det tyder ändå på att det spelar roll. Å andra sidan så kanske jag inte kommer så mycket högre än 86%, det tycks vara ett skapligt värde ändå, eller?
Nibe Pellux + Nibe PB10 installerat 2007. EVR shuntautomatik med utegivare och inomhustermostat.
Värmer tilläggsisolerat tvåplanshus byggt 1918 om 150m² med golvvärme och radiatorer samt en verkstad om 100m².
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Arbetsgång för injustering?

Inlägg av Stegatorparn »

En verkningsgrad på 86% är inte så tokigt även om man hade önskat ett några procent till.

Funderar du på att höja effekten lite så gör ett försök för att få visshet. Glöm inte att märka var fläktspjället står för att enkelt kunna gå tillbaka.
Rökgastemperaturen kommer att bli lite högre, men det kan du kompensera genom att förlänga den avkortade turbulatorn till normallängd eller tillverka en ny av hålband.

6 kW deleffekt (30%) är för låg effekt för en god förbränning. Inte många brännare på marknaden idag som klarar det. Dom borde gjort testen vid 50% eller 60% som är mer användbart.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
drerkle
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 01 mar, 2018 15:57

Re: Arbetsgång för injustering?

Inlägg av drerkle »

Jag provade att sänka effekten till 3 blink (10,1kW uppvägt).

Rökgastemperatur: 211 grader C
CO2: 10,4%
CO: max 331 ppm
lambda: 1,94
O2: 10,2%
Verkningsgrad: 87%

Hade förväntat mig en sämre verkningsgrad än vid 15kW men så tycks inte vara fallet, den är något bättre! Stänger jag fläktspjället ytterligare så kan jag få ned lambda till 1,4 och en verkningsgrad på över 90% men då drar CO iväg till 4000ppm direkt.

Även lite osäker på om effekten räcker för varmvatten men det återstår att se, detsamma gäller skorstenstemperaturen.

Funderar också på om det kan vara meningsfullt att montera rör i skorstenen för att slippa bry mig om kondensrisken och kunna sänka rökgastemperaturen? :?:
Pannrummet är i källaren under garaget och värmen från skorstenen hamnar ingenstans där den gör nytta. Kråkorna har det nog varmt som det är. :lol:
Nibe Pellux + Nibe PB10 installerat 2007. EVR shuntautomatik med utegivare och inomhustermostat.
Värmer tilläggsisolerat tvåplanshus byggt 1918 om 150m² med golvvärme och radiatorer samt en verkstad om 100m².
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Arbetsgång för injustering?

Inlägg av Stegatorparn »

Kan du få ner lambda till 1,6 -1,7 vore det bra, men inte under 1,5 för då börjar det sota rejält.
O2 är lite väl högt, neråt 8 - 9 bör det vara.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar