Rektangulär anslutning till insatsrör?

Skriv svar
drerkle
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 01 mar, 2018 15:57

Rektangulär anslutning till insatsrör?

Inlägg av drerkle »

Jag planerar att sätta in ett rostfritt insatsrör i min tegelskorsten för att kunna sänka rökgastemperaturen, typ detta https://www.soliduct.se/insatsror-125-t ... p-1565.htm. Jag behöver idag köra cirka 270°C vid -10°C, för att få rätt temperatur i skorstenen som går i ouppvärmt utrymme, vilket är pengar i sjön. Skorstenen är ungefär sex meter och ett 125mm insatsrör ska gå att få dit utan problem.

Jag har dock ett litet problem. Takhöjden i pannrummet är 185cm och pannans rökgasanslutning sitter ovanpå (Pellux). Det är cirka 20cm fritt upp till tak. Det finns alltså inte jättemycket utrymme att leka med. Anslutningen på pannan är liggande med inbyggd dragbegränsare och har ett rektangulärt tvärsnitt på 180 x 123 mm. Jag har inte lyckats hitta någon bottenkona/stos med övergång från runt till rektangulärt tvärsnitt, är det någon som känner till var det kan finnas eller är det att bege sig till en plåtslagare?
Nibe Pellux + Nibe PB10 installerat 2007. EVR shuntautomatik med utegivare och inomhustermostat.
Värmer tilläggsisolerat tvåplanshus byggt 1918 om 150m² med golvvärme och radiatorer samt en verkstad om 100m².
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Rektangulär anslutning till insatsrör?

Inlägg av nyman »

Du får hacka upp ett hål för bottenkonan från våningen ovanför.
Rökröret ska inte anslutas till bottenkonan utan stickas in i skorstenspipan.
Ett par decimeter ovanför rökrörets anslutning ska bottenkonan sitta.
Varför måste du köra fram 270 grader ur en fin effektiv panna. För sex meter tegelskorsten räcker det väl med 140-150 grader för att slippa kondens längst uppe.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
drerkle
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 01 mar, 2018 15:57

Re: Rektangulär anslutning till insatsrör?

Inlägg av drerkle »

Aha!
Då blev det 10 gånger enklare! :mrgreen:
Detta är alltså på våningen ovanför pannrummet!
Bild

Angående temperaturen så vet jag inte riktigt. När vi flyttade in så var pannan totalt felinställd med en utgående temp på 400°C. Det var minst 150°C i skorstenstoppen. Pelletsförbrukningen var skyhög och CO låg på 18000ppm... :roll:

Efter justering med rökgasmätare så mätte jag upp 85°C 1m ned i skorstenen vid rökgastemperatur i pannan på 270°C (vid -10°C utetemperatur). Jag håller med om att det låter underligt och skulle gärna sänka.

Igår så justerade jag ned effekten och rökgastemperaturen efter pannan låg på 210°C med en skorstenstemperatur på endast 60°C 1m ned (lite lågt), efter 10 min eldning. Och då var det nollgradigt ute!

Är det rimligt med en temperaturminskning på 30° per meter?

Skorstenen går i hela sin längd genom oisolerat utrymme då pannan står i en källare under ett kallgarage. Temperaturen i pannrummet är cirka 8°C.
Nibe Pellux + Nibe PB10 installerat 2007. EVR shuntautomatik med utegivare och inomhustermostat.
Värmer tilläggsisolerat tvåplanshus byggt 1918 om 150m² med golvvärme och radiatorer samt en verkstad om 100m².
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Rektangulär anslutning till insatsrör?

Inlägg av Stegatorparn »

Har du ett rostfritt insatsrör i skorstenen behöver du inte fundera på kondensrisken. Lite kondens kan inte ställa till med skador på teglet. Justera brännare och panna till så låg rökgastemperatur som möjligt. Full längd på turbulatorerna.

Är insatsröret rätt monterat skall utrymmet mellan teglet och röret vara fyllt med värmekulit isolering.

30° låter mycket, men det tar tid att värma upp en iskall skorsten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
drerkle
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 01 mar, 2018 15:57

Re: Rektangulär anslutning till insatsrör?

Inlägg av drerkle »

Men nu har jag ju inte insatsrör, än.

Jag ska testa att sänka rökgastemperaturen men vad är egentligen riskerna med kondens, jag har läst att det inte är bra men vad kan hända, vittrar teglet?
Nibe Pellux + Nibe PB10 installerat 2007. EVR shuntautomatik med utegivare och inomhustermostat.
Värmer tilläggsisolerat tvåplanshus byggt 1918 om 150m² med golvvärme och radiatorer samt en verkstad om 100m².
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Rektangulär anslutning till insatsrör?

Inlägg av Stegatorparn »

Det är fogarna som tar stryk, den basiska cementen löses upp av kondenserade syror i rökgaserna.
Finns också en viss risk för frostsprängningar vid stillestånd.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Rektangulär anslutning till insatsrör?

Inlägg av Eldvin »

Sitter de en liten tigerX på pannan?? Även om temperaturen är låg i toppen så kan man ibland klara sig utan kondens. Man får så vackert klättra upp och kolla. De kan bli mer kondens om Co2 n är hög.
drerkle
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 01 mar, 2018 15:57

Re: Rektangulär anslutning till insatsrör?

Inlägg av drerkle »

Det sitter en Nibe PB10 (10-20kW) på pannan, att få upp temperaturen är inget problem men jag vill inte elda för kråkorna.

Är det så att kondesen ska vara synlig i skorstenen?
Jag har klättrat upp och ned så många gånger nu så jag tappat räkningen men har inte sett några tecken till kondens.
Nibe Pellux + Nibe PB10 installerat 2007. EVR shuntautomatik med utegivare och inomhustermostat.
Värmer tilläggsisolerat tvåplanshus byggt 1918 om 150m² med golvvärme och radiatorer samt en verkstad om 100m².
Skriv svar