Rik på att sänka rökgastemperaturen?

Skriv svar
drerkle
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 01 mar, 2018 15:57

Rik på att sänka rökgastemperaturen?

Inlägg av drerkle »

En fundering, tänker jag rätt nedan eller har jag missat något?

Jag vill sänka min rökgastemperatur efter pannan från cirka 210°C till runt 150°C för att minska pelletsförbrukningen. För att göra det så behöver jag montera insatsrör i min tegelskorsten då jag vet att kondens uppstår om jag kör 150°C.

Eftersom enda anledningen till att sänka temperaturen är kostnadsbesparingar (minska pelletsanvändningen) så behöver det gå att räkna hem. Kostnaden för rostfritt insatsrör inklusive stosar, bruk etc. landar på cirka 5k. Dessa 5k behöver räknas hem i sänkta rökgasförluster.

Beräkning av förluster och payoff
qA=rökgasförlust
AT= Rökgastemperatur = 150°C alt. 210°C
VT=Förbränningsluftstemperatur=10°C
f= bränslespecifik faktor för pellets = 0,74
CO2 = 11%

Beräkning av rökgasförlust: qA=f x (AT-VT)/CO2

qA 150°C = 9,5%
qA 210°C =13,5%

Ovanstående beräkning ger en förbättring av verkningsgraden med endast fyra procentenheter. :roll: Årsförbrukningen av pellets är cirka 5 pall vilket ger en kostnad på cirka 9000kr. => payoff = 5000kr/9000kr*4% = 14 år!!

En rimlig payofftid tycker jag är tre år. Det medför att jag behöver sänka från rökgastemperatur på 426°C grader till 150°C. :lol:

Så vad säger ni experter, är detta resonemang korrekt? :bom:
Nibe Pellux + Nibe PB10 installerat 2007. EVR shuntautomatik med utegivare och inomhustermostat.
Värmer tilläggsisolerat tvåplanshus byggt 1918 om 150m² med golvvärme och radiatorer samt en verkstad om 100m².
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Rik på att sänka rökgastemperaturen?

Inlägg av Icecap »

Låter ganska rätt.

80/20-regeln gäller här med:
Om man optimerar fel del får man 80% investering och 20% vinst.
Väljer man rätt det att optimera är det 20% investering och 80% vinst.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Rik på att sänka rökgastemperaturen?

Inlägg av nyman »

Nej inte riktigt. Mycket av den värme som fastnar i tegelskorstenen återförs till huset som värme.
Det är temperaturskillnaden en halvmeter ned i skorstenen som ska vara utgångspunkt för beräkningen. Också på vinden är det mycket bra att få värme från skorstenen.
Självdragsventilationens motor är värmen i skorstenen.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
drerkle
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 01 mar, 2018 15:57

Re: Rik på att sänka rökgastemperaturen?

Inlägg av drerkle »

Lite tråkigt är det allt, jag så framför mig att det fanns pengar att spara. Det innebär att diskussionen kring att sänka rökgastemperaturen för att spara pengar endast är av akademiskt intresse, om man inte har väldigt hög rökgastemperatur eller ett stort energibehov.

Sett till den relativt låga kostnad man har vid pelletseldning i en normal villa så är det väldigt få investeringar som betalar sig. En uppsättning fina fårskinnstofflor till hela familjen betalar sig däremot snabbt :mrgreen:
Nibe Pellux + Nibe PB10 installerat 2007. EVR shuntautomatik med utegivare och inomhustermostat.
Värmer tilläggsisolerat tvåplanshus byggt 1918 om 150m² med golvvärme och radiatorer samt en verkstad om 100m².
drerkle
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 01 mar, 2018 15:57

Re: Rik på att sänka rökgastemperaturen?

Inlägg av drerkle »

nyman skrev:Nej inte riktigt. Mycket av den värme som fastnar i tegelskorstenen återförs till huset som värme.
Det är temperaturskillnaden en halvmeter ned i skorstenen som ska vara utgångspunkt för beräkningen. Också på vinden är det mycket bra att få värme från skorstenen.
Självdragsventilationens motor är värmen i skorstenen.
Säkerligen för de som har pannrum i bostadshusets källare - men jag har pannrummet under en oisolerad del av garaget (kulvert in till huset). Skorstenen går i hela sin längd genom ouppvärmt kallgarage så den värmen är förlorad.
Nibe Pellux + Nibe PB10 installerat 2007. EVR shuntautomatik med utegivare och inomhustermostat.
Värmer tilläggsisolerat tvåplanshus byggt 1918 om 150m² med golvvärme och radiatorer samt en verkstad om 100m².
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Rik på att sänka rökgastemperaturen?

Inlägg av nyman »

Javisst det tänkte jag inte på.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar