Så ska jag för er berätta...

Skriv svar
Pelleplutt
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 11:34
Ort: Oedeshoeg, nära Vättern

Så ska jag för er berätta...

Inlägg av Pelleplutt »

...att nu äntligen har jag fått arslet ur vagnen och skrotat den gamla pannan och installerat den nya.
Häromveckan visade sig den lilla rännil vatten från pannan som skvallrar om ett förestående haveri. Som jag har väntat på denna dag! I god tid införskaffades ny panna och två ack-tankar redan senvintern '05 och jag har gått och dragit på detta tills nu. Så satte vi igång, jag och kompisen, att lossa alla rör, tömma ur, klä av och skära ner gammelpannan i hanterbara bitar. Det var ett slit - rejäl 6mm plåt, ändå nästan genomrostat i pannbotten - men gick ganska snabbt ändå att få ut det gamla.
Sen kom det riktigt besvärliga - att bära ner en ny panna och två ackumulatortankar nerför en brant källartrappa inomhus, till ett trångt pannrum med lågt i tak. Det gick tillslut att få allt på plats, mura ny rökanslutning, väga in prylarna, sätta dit laddomat och dra nya rör - vi körde med riktiga grejor, 1 tums järnrör rakt över, nytt expansionskärl, fylla systemet, sätta dit pelletsbrännaren och elda igång. En vecka tog det! Och mitt i allt elände var det en köldknäpp när man som minst behövde det, fan vad vi frös.
Nu står den nya granna anläggningen där och faktiskt är allt tätt, det tog några timmar och ett par säckar pellet att värma upp tankarna. Nu hoppas jag innerligt att det går att få ekonomi i det här med långa gångtider och långa stillståndstider. Än så länge startas brännaren manuellt, men en stryrning av typ Laddomat 630 eller ekontroll måste installeras framöver. Har någon råd och erfarenhet av sådan styrning?
Nibe Alpha Keram med PellX 02 och två ack-tankar.
Renoverad Janfire flex-A står som reserv.
Skriv svar