Rökgaspuff

Lunboy
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 09:29

Rökgaspuff

Inlägg av Lunboy »

Hej,

Hade besök av brandkåren i förrgår, detta efter en sanslös rökgaspuff.
Pojken var själv hemma och det small till som f**n 3-4 ggr, han blev vettskrämd men gick till pannrummet och tittade, när han öppnade dörren väller det ut rök och han ringer brandkåren, vilket var helt riktigt gjort.
Nu var det ju inte eldrök utan sot men det är ju inte lätt att veta för ett barn. Så nu har vi en källare full av sot.
pratade med brandmännen när jag kom hem och de sa att när de kom gick brännaren helt ok men att de stängde av den.

Nu till saken, jag fick inte starta den igen innan sotarn besiktigat och det gjorde han igår, jag frågade varför det han trodde det hänt, för att du har en draglucka sa han.
Det är bättre utan för då suger skorstenen luften genom brännare istället för dragluckan och på så sätt ventileras pannan från gaser som kan smälla när den tänder igen.

Det roliga är ju bara att dragluckan satte installatören av brännaren in med anledning av att det bör man ha.

Om detta sa sotarn, så gjorde man för några år sen, det gör man inte längre.
Nu kommer installatören idag och justerar samt kör igång brännarn, skall fråga vad han tycker.

Har kört med Nueva pellets den sista tiden som jag tycker är usel.

Är det nån som har några synpunkter på det här med dragluckan?
Viking Bio 120211 -
Pellx Px21 031209 - 120211
Värmebaronen Pellmax CU 101128
Stenhus 2 plan 268 m2, -47
Utanför Borås
Pelleplutt
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 11:34
Ort: Oedeshoeg, nära Vättern

Re: Rökgaspuff

Inlägg av Pelleplutt »

Lunboy skrev:Hade besök av brandkåren i förrgår, detta efter en sanslös rökgaspuff.

Har kört med Nueva pellets den sista tiden som jag tycker är usel.

Är det nån som har några synpunkter på det här med dragluckan?
Det där lät ju riktigt otäckt, tur det inte blev värre än sot i källaren, vilket är illa nog...
Jag råkade ut för ett antal rökgaspuffar när jag hade den gamla pannan - med den nya har inget hänt ännu, trots att den har längre rökgasväg.
Det var läskigt med dundrandet i källaren, speciellt den gången frugan ringde till jobbet och var hysterisk och jag fick tokköra de 7 milen hem och titta till pannan och vädra ur.
Vad puffarna kom sig av kan man bara spekulera i. Dragluckan tror jag inte kan påverka om den är rätt injusterad, den ska ju bara öppna om undertrycket i skorstenen är större än inställt värde och är den stängd ska ju ändå ett litet undertryck finnas som drar igenom brännare och panna.
En spekulation är plötsliga väderförändringar eller kraftig vind ute som kan göra att det blir tillproppat eller bakslag i skorsten. En annan är dåligt tändelement i brännaren som inte orkar tända ordentligt. Ännu en teori är att mycket spån och damm i pelletsen kan vara mer gengasframkallande, och det är ju typiskt för Neovas nuvarande usla sågspånsblandning.
Men som sagt - det är bara spekulationer och teorier, kolla vad din installatör säger om den här händelsen.
Nibe Alpha Keram med PellX 02 och två ack-tankar.
Renoverad Janfire flex-A står som reserv.
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

Har du en dragregulator som är injusterad med rekomenderat drag enligt brännarens installationsanvisning så får du det draget genom brännaren. Dragregulatorn tar inte bort allt drag från pannan. Har du en värmebaronen viking bio så har jag för mig att VB rekomenderar 0,5mmvp (5pa) - 1,5 mmvp (15pa) i drag. Dragregulatorn öppnar när draget blir högre än det inställda draget så att draget skall bli jämnt i pannan.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Kan bara hålla med, om du har en draglucka inställd på 15 Pa så har du ju i alla fall så mycket drag genom panna, om du har mindre än så är det ju inte dragluckans fel, så hur den skulle kunna påverka det förstår jag inte.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Hej,

Jag skrev under "Dåligt drag beroende på väder? vem har problem?" (sida 2 på detta forum):

"
Det som motverkar draget i pipan kan vara att gaserna kyls under transport i pipan. Hastighet til gaserna bästams av tvärsnittsarea på pipan, altså större diameter som i mitt fall, ju långsammare går gaserna. Kylning av gasen beror på hur väl pipan är isolerat, hastiget och area.
Om man tänker att gasen består av fuktig luft, kan man använda Mollierdiagram och där ser man att densitet för gasen sjunker vid ökat temperatur. När gasen kyls under vägen i pipan, ökar densitet och om draget i pipan är på gränsen, vill altså gasen bli för tung för att dras ur pipan i den hastighet som är nödvändig. Det blir altså en broms längre upp i pipan. Man vet ju att man ska starta försiktig eldning med ved för att inte gaserna plötslig ska falle ned i pipan.
"

Jag är osäker men det kan tänkas att start på brännare skall ske lite försiktig så avgaserna inte kolliderar med luft uppe i pipan.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Holger
Entusiast!
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 06 nov, 2006 23:00
Ort: Enköping

Re: Rökgaspuff

Inlägg av Holger »

Lunboy skrev:
Om detta sa sotarn, så gjorde man för några år sen, det gör man inte längre.
Nu kommer installatören idag och justerar samt kör igång brännarn, skall fråga vad han tycker.
Låter som sotaren har en underlig inställning. Förr var man väl inte så noga med draglucka. Såg aldrig någon draglucka i gamla installationer. Nu rekommenderas det draglucka från alla håll.
Kan det inte ha lite med brännarens konstruktion och tändförlopp att göra också. Det verkar som om vissa brännare har betydligt större problem med puffar och pannexplosioner än andra. Tänker mig att startdosen av pellets och tändrörets placering i brännaren kan spela in.
Köpte en pelletsbrännare förra veckan som jag skall montera själv. Frågade återförsäljaren om risken för pannpuffar. Han ansåg att en brännare som ger pannpuffar måste vara allvarligt feljusterad.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
Lunboy
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 09:29

Hej igen

Inlägg av Lunboy »

Nu har installatören vart här, enligt honom var dragluckan felaktigt inställd, vet inte om den kanske ändrat genom åren när jag sotat och så.

Han sa att i mitt fall med en pellx så är den troligaste orsaken att det är pelletsen som sintrat för mycket i brännarröret och därmed gjort att den fått svårt att tända.

Han nämnde oxå att det hade varit mer problem med sintring den sista tiden oavsett fabrikat på brännare utan att nämna någon speciell tillverkare av pellets , han sa dock att många av dem som haft problem använt såbi.
Viking Bio 120211 -
Pellx Px21 031209 - 120211
Värmebaronen Pellmax CU 101128
Stenhus 2 plan 268 m2, -47
Utanför Borås
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Re: Rökgaspuff

Inlägg av NRG »

Holger skrev: Frågade återförsäljaren om risken för pannpuffar. Han ansåg att en brännare som ger pannpuffar måste vara allvarligt feljusterad.
Min åsikt är att det inte behövs så mycket fel för att det ska puffa. Jag har sett med min KMP att jag får puffar om jag har för liten startdos. En för liten startdos gör att den inte tänder och fyller på mer och startar om. Vid omstarten blir det för mycket och då smäller det som :twisted:

Jag gick från 3 till 4 dl startdos dvs från nedre till övre delen av det rekommenderade området och eliminerade puffarna.

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

NRG skrev:
En för liten startdos gör att den inte tänder och fyller på mer och startar om. Vid omstarten blir det för mycket och då smäller det som f..
Detta stämmer med det jag skrev över - altså: Jag tror brännaren borde starta försiktig upptandning med anpassad dos efter stillstånd. Den borde handtera uppstart med hänsyn til styrning av startdos, matning och luftflöde.


Struper man dragluckan fixar man på nånting som är fel en annan plats.

Lunboy: Hur var dragluckan inställd för och hur är den inställd nu?
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Sintringen i brännaren kan du få av för mycket spån i pelletsen.
Men sedan om detta ska orsaka att brännaren inte tänder är jag tveksam till. Då ska du få hålen igensatta så att varken tändelementet eller eldvakten ser lågan.

Kontrollera att eldvakten är ren från damm mm.
Titta på hur tändelementet sitter, kan ha rört sig av värmen.
Justera konhylsan så att den ligger ca 1-2mm från bakstammen på brännarröret och centrerat i det stora tändhålet. Denna justering gör du med två skruvar i botten, under brännaren. Justera sedan själva tändelementet så att det finns utrymme för luften runt elementet i konan. Om det ligger dikt emot konröret så går ej den heta luftströmmen fram igenom konan, då också sämre tändeffekt.

Justera en startdos på ca 3- 3,5dl.
Vid rengöring av brännare så lägger du en liten näve pellets emot tändelemetet. Har fungerat bra för mig. Kör Norsk Pellets Vestmarka (Bulk).

Om brännaren har svårt att tända, så att pelletsen pyr, och även kanske en liten låga, byggs en mängd med rökgas upp i eldstaden. När brännaren sedan tänder så får du en poff eller en ordentlig pang i pannan då gaserna antänds.

Kontrollera även hastigheten på bränslet ner i brännaren från skruv, så att inte bränslet hamnar för långt fram i röret.
Hakke2
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 15 feb, 2006 18:10

Inlägg av Hakke2 »

Dragluckan har man ju för att förhindra att det blir FÖR bra drag genom pannan och därigenom dålig ekonomi. Men den borde inte kunna leda till en rökgaspuff såvida den inte är felinställd och orsakas puffen av för mycket pellets i förhållande till draget.
Mitt pannrum är fortfarande skapligt sotigt efter ett par puffar som orsakades av att rökgasfläkten hade stannat. Då gick röken bakvägen genom fallröret och pelletsen klibbade i hop sig och föll ner i ojämn takt. Efter att ha knackat på fallröret så rann det ner för mycket och en explosion skedde vid upptändningen. Ruggigt otäckt att stå där när det händer.
BioSol med Biona, 10 kvm SchuchoSol, Dovre spisinsats och etanolSAAB
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

Skrev detta svar igår i ditt andra inlägg om neova pellets.
Lunboy skrev:
Jag har dessutom fått en del rökgaspuffar den sista tiden, kan det ha något med pelletsen att göra?


Så började mina problem för en 15-20 dar sen. Efter en lång felsökning kom jag fram till att det var spånuppbyggnad i skruven. Detta gjorde att startdosen blev för liten med missad tändning som följd, men troligen pyrde det lite med rökfyllnad av pannan som följd. När brännaren gjorde ett andra försök att tända blev det en rökpuff som följd. Någon gång har det blivit en riktig jävla knall. (Plåtskruvarna som höll dragregulatorn slogs av.)
Vid sådana felsökningar kan det vara bra att ha mätt upp start och driftdoser när bränaren går bra så man har något att jämföra med.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Inlägg av KVP »

Får säga som jag skrev i en tidigare tråd att här ser du en som har haft rökgassmällar. :wink: De kraftigare ungefär i din klass.
Detta pågick i många år tills jag nu för ett år sedan byggde ett nytt panrum. Vi har kastat ungefär hälften av allt i klädväg och papper i källaren och håller på att sanera rum för rum.
Har suttit många kvällar och studerat vad som händer....

Hos mig har det varit helt oberoende av finfördelningen av pellets.

Så fort minsta låga skapas tidigt så blir det ingen smäll
För att orsaka gengassmällar i den större klassen krävs ett misslyckat startförsök utan låga och därefter omstart. Fläkten vilar. pellets glöder, skorstenen kall och ingen utvädring sker. Vid andra försöket var det bara att krypa ner i ett hörn och hålla för öronen. :?
Enda sättet att undvika var en uraskning av pannan, minst var tredje dag. Då blev det bara småpuffar, så att plasthinkar flög, inga utstickande lågor.

Vad jag kan minnas var största orsakerna
- väderomslag med kallras eller propp i skorstenen
- pannan hade en mycket krokig rökgasväg som gav fin verkningsgrad men mycket svårt för fläkten att blåsa igång skorstenen.
- dålig tändarfunktion. Den måste funka direkt (startdos och matning?)

Jag kan myckt väl tänka mig att den mycket fuktiga vintern påverkar pelletskvalliten generellt.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Tja, personligen valde jag bort "gula" brännare p.g.a alla rökgaspuffar som rapporterades.

Möjligen beror detta av att de säljs mycket ....

Har en undermatat någosin puffat rejält?
Har värmebaronen någosin puffat rejält?
Har de nya, omkonstruerade janfire NH någosin puffat rejält?
Lunboy
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 09:29

Inlägg av Lunboy »

Jag har haft min i 3 år och kör 12 ton per år och har haft några få puffar de sista 2 månaderna.
Viking Bio 120211 -
Pellx Px21 031209 - 120211
Värmebaronen Pellmax CU 101128
Stenhus 2 plan 268 m2, -47
Utanför Borås
Skriv svar