BIOWIN WINDHAGER

Sg
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 07 feb, 2005 20:21
Ort: Skurup i Skåne

BIOWIN WINDHAGER

Inlägg av Sg »

Det efterlystes information av forumet, från oss som har de mer avancerade pannorna typ BIOWIN-panna från Windhager. Att jag själv inte är inne och gör instick oftare är att många frågor/diskussioner inte känns igen från de ev. problem som vi stöter på. Pannan sköter sig själv och vi gör inte mycket åt själva driften. Några av er har kanske sett mina korta kommentarer om pannan. Vi har haft pannan i drift i drygt två år (inköptes sommaren 2005). Förutom pannan inköptes vakuumsugen, nytt förråd byggdes, pannrummet renoverades och rörinsatsen i skorstenen byttes ut, se nedan. Totalkostnaden blev ca 140 000 kr, vi fick lite rotavdrag på ca 10 000 efter skatt. Huset finns i Skurup i Skåne och är rätt stort, med en totalarea på ca 500 m2, källare inkluderad. Källaren värmer vi upp till ca 19 grader, med entréplan och ovanvåning har vi ca 21 grader, 3 rum är inte fullt uppvärmda (gästrum). Vinden är dock helt ouppvärmd.

I början var det lite problematiskt med driften då rörinsatsen som fanns i skorsten var alldeles för trång, samtidigt var det också en som det var fel på en tempgivare (vilket vi inte visste med säkerhet om förrän efter bytet av rörinsatsen). Rörinsatsen byttes ut sommaren 2006 till en med större diameter (från 85 mm till 125 mm). Tempgivaren i pannan byttes ut förra vintern 2006/2007. Då det var två fel, så tog detta ett tag att reda ut. Första 1,5 året har vi använt ”Norsk pellets” (Vestmarka), vilket fungerat bra. Sedan sommaren 2007 testar vi VIDA-pellets, vilket också fungerar bra, dock med något högre förbrukning. Just nu har vi ca 30 % högre förbrukning med VIDA än med Vestmarka.

Varför vi valde att försätta med förbränningsteknik, var att värmesystemet var dimensionerat för högtemperatur och att huset mår bra av den ventilation/uttorkning som förbränningstekniken innebär. Dessutom ville vi ha en teknik där vi slapp sota och smutsa ner oss och pannrummet var eller varannan vecka. Hade vi valt värmepumpsteknik, så hade vi varit tvungna att byta en massa element och komplettera med element i källaren, eller t.o.m. avfuktningsaggregat. Andra fördelar hade dock förelegat. När vi tittade på nytt värmesystem, bad vi få offerter på luft-vatten-värmepumpar och dessa offerter var på drygt 200 000 kr. Bergvärme var inget alternativ, med jordvärme hade kunnat fungera, men vi hade ingen lust att gräva upp hela trädgården.

Skillnaden mellan den tidigare oljeförbrukning (6-7 m3) och nuvarande pelletsförbrukning (12-13 ton) är ca 70 000– 35 000 kr, d.v.s. ca 35 000 kronor i lägre driftkostnad per år. ”Avskrivning” blir därmed ca 4 år.

Under 2007 har vi sotat ur två gånger och tömt asklådan tre gånger, vid en förbrukning på nästan 13 ton.
sanna

Panna: BIO WIN Windhager 2005 21KW
Stort skånskt tegelhus från 1928
Årsförbrukning 12-13 ton
från 2,061 kg/m2 o mån
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Du skriver inte om du är nöjd med valet ni gjorde eller inte ? (även om jag tolkar det som om du verkar rätt så nöjd)
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Sg
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 07 feb, 2005 20:21
Ort: Skurup i Skåne

Inlägg av Sg »

Jo vi är nöjda med valet vi gjort. Vi kan ju inte jämföra med andra uppvärmningskällor än olja och ur detta perspektivet är pellets en lysande affär om än med något mer jobb. Vi lägger ner ca 10 timmar per år för skötsel av anläggningen, städning, kontakt med pelletslevantör, mm. Tidigare med oljeuppvärmning var nedlagd tid ca 4 timmar per år.
sanna

Panna: BIO WIN Windhager 2005 21KW
Stort skånskt tegelhus från 1928
Årsförbrukning 12-13 ton
från 2,061 kg/m2 o mån
manul
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 12:55

Inlägg av manul »

Måste bara säga att jag håller med Sanna, jag har samma panna fast från Viessmann och installerade den sommaren 2006, samtidigt så tätade vi skorsten och byggde ett förråd. Totala kostnaden var ca 120 000 kronor

Den är väldigt lättskött även om det var några små inkörningsproblem i början. Som sanna säger så blir det endast några timmar per år. Jag sparar ca 20 000 kronor per år på den så om ytterligare fyra år så är den betald.

Attt jag satsade på pellets berodde dels på att jag ville fortsätta att hålla igång skorstenen samt källaren. Dessutom så inbillar jag mig att pellets är mer miljövänligt än elen till bergvärme.

Ulf

Panna: Viessmann
Gammalt trähus på 250 kvm utanför Göteborg
Årsförbrukning ca 7 ton
2,6 kg/m2 o mån
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Vad är det för brännare i en viessman panna?
Vilka finesser finns det inställningar mm....?

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Brännaren är integrerad i pannan så det är ingen separat del som går att plocka ut, sitter en rostfri burk i mitten så att säga.

Fördelarna enligt reklamen är ju hög verkningsgrad, "självrengörande", automatisk asktömmning, fjärrkontroll och modulerande drift.

http://www.energihuset.no/internet/ener ... penElement

Sen är ju frågan om man tycker det är värt pengarna.

En annan fråga är ju vad som händer när prylarna börjar bli slitna efter några år om det fortfarande funkar bra, man förväntar sig ju att en panna ska funka i åtminstone 20 år och med all den mekaniken och så mycket rörliga delar som sitter inne i förbränningsutrymmen så uppstår ju genast sådana undringar.

För att undvika eventuella påhopp så är det väl bäst att jag nämner att jag inte har någon som helst erfarenhet av pannan och allt ovanstående är ren spekulation med viss verklighetsförankring.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Joo!Fast det är mycket digitalt att titta på :wink: ..för nog är det en fin maskin.....Fast med mycket rörliga delar :? men det är bra att dom finns dom intregerade pannorna..för alla vill ju inte trixa och pula...Det är väl därför dom finns kan tänkas :) På ålderns höst så vet man ju inte om man kan sota brännaren själv.... :(

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Absolut, men samtidigt så är det dyra "underhållsfria" timmar, om man som ovanstående säger lägger 10 timmar om året på den pannan, jag lägger ungefär 12* timmar om året på min 265/RB och hade en investeringskostand på 17000:-

* 30 minuter i månaden sotning, 6 timmar om året på att bära pelletssäckar=12.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Jo du har så rätt Micke!Jag sotar ur själv 2 ggr/mån ..(.1 ggr om jag vill )men jag trivs som fisken i vattnet i pannrummet....Men mycket får jag tacka kaminen på ovanvåningen för...låg pelletsåtgån , sotninginterv.....
Jag tycker själv att jag har det ultimata systemet (obs!för mig alltså)!,, gratis vedeldning (bortsett sotavgift) förnärvarande billig pellets i 3 år framåt ..Elberedare vid nödfall ....Och visst kostar integrerat .... :pirat:

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Sg
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 07 feb, 2005 20:21
Ort: Skurup i Skåne

Inlägg av Sg »

En sak som slog mig att man inte kan jämföra päron med äpple - så som jag ser det har vi 4-5 gånger större årsförbrukning och därmed blir ju era siffror ur detta avseeende 4-5 gånger för låga -- om man nu skall jämföra!

Jag skall absolut inte gå i polimik med er som sotar ur pannan på en kvart, men hinner ni göra allt och samtidigt ha rent runt pannan så att man gå där i strumplästen? Jag bara stillsamt undrar? Jag tror att det finns en långsammare klocka för entusiaster när man gör något roligt, så som att sota ur pannan...
sanna

Panna: BIO WIN Windhager 2005 21KW
Stort skånskt tegelhus från 1928
Årsförbrukning 12-13 ton
från 2,061 kg/m2 o mån
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

I mitt pannrum ska man absolut inte vistas i strumplästen... :lol:

Och jag ska inte gnälla en massa på pannan heller det är uppenbarligen en genomtänkt konstruktion där man kommit långt med "underhållsfriheten" så att säga, däremot anser jag att priset för denna underhållsfrihet är rätt högt, men som sagt var det finns alla smaker och en del som är villiga att betala för detta, andra är det inte.

Dessutom är det ju som så att en som har sin egen panna i källaren inte har några större problem med att titta till den, om det istället handlar om att värme ett hyreshus exempelvis så blir ju situationen lite annorlunda, man vill ju ha nöjda hyresgäster som inte fryser, och man harkanske inte möjlighet att springa där hela tiden.

Med tanke på att det är ett fast bränsle vi eldar med så är det rent generellt sett väldigt lite jobb i det hela stora oavsett vilken panna man har.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Sg skrev:En sak som slog mig att man inte kan jämföra päron med äpple - så som jag ser det har vi 4-5 gånger större årsförbrukning och därmed blir ju era siffror ur detta avseeende 4-5 gånger för låga -- om man nu skall jämföra!
Nja inte många som bara förbrukar 2,4-3 ton/år, Du har ca dubbel förbrukning mot normalt.. Har själv ca 5 ton/år o max 3 tim/år..

Tycker 10 tim/år låter mycket ändå för en automatiskpanna som är dubbelt så dyr, En kompis som förbrukar 13 ton/år i sin biomatic lägger ner max 3,5 tim/år men då städar han inte ofta i pannrummet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag lägger ca: 30 min per uraskning/sotning av panna, detta gör jag väl i snitt var 4'de vecka = 6:30/år.

Sedan är det konkandet av pellets, barnarbete är bra så när ungarna hjälper till tar 4 pall kanske 50 minuter, jag använder strax under 8 pall/år, alltså 1:40, avrundar till 2:00 för att vara snäll. Till denna tid måste vi lägga "tömmande av säck i veckoförråd", det kan väl ta ca: 15 sek/säck vilket totalt ger 1:41/år, säg 2:00 för att det ska vara jämt.


Totalt använder jag alltså 10:30/år på jobbet med pellets. Om jag hade eldat upp dubbel så mycket pellets per år hade askningen och sotningen nog knappast tagit dubbel så lång tid ändå, det är inte skyfflingen av aska som tar tid, det är att få rent på sidorna och få ut resterna som är tidsödande.

Visst hade jag askat ur oftare men inte dubbelt, kanske 30% kortare intervall. Jag eldar upp ca: 6½t/år.

Och i mitt pannrum vistas man faktisk i strumpläster eller barfotat, pannan är direkt vid dörren till tvättstuga/duschrum.

Min brännare håller sig ren, jag har testat med många olika pelletssorters och hade bara problem med torv(95%)/trä(5%)-pelletsen då den sintrade kopiöst (á la järnverksslagg).

Att ni har högre förbrukning med VIDA jämförd med Vestmarka är sannolikt för att brännaren är feljusterat med ett större luftöverskott. På min brännare bytar jag mellan de olika pelletssorter (jepp, har Vestmarka liggande, båda 6mm & 8mm) vid att ändra volymvikten via knappsatsen och då passar det bra.

För HMAB & Laxå har jag 680g/L och för Vestmarka ställer jag in 790g/L, brännaren räknar då ut matningstiden själv och det fungerar alldeles utmärkt!

Så jag är inte sådär himla imponerat, visst är det en fin panna men min brännare håller sig ren och fin helt automatisk, den är enkel att justera men själva pann-delen av systemet är mindre lysande. Jag kan dock inte byta utan att göra brandcell och det är snudd på omöjligt som det är.
Senast redigerad av Icecap den tor 24 jan, 2008 07:56, redigerad totalt 2 gång.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Sg skrev:En sak som slog mig att man inte kan jämföra päron med äpple - så som jag ser det har vi 4-5 gånger större årsförbrukning och därmed blir ju era siffror ur detta avseeende 4-5 gånger för låga -- om man nu skall jämföra!

Jag skall absolut inte gå i polimik med er som sotar ur pannan på en kvart, men hinner ni göra allt och samtidigt ha rent runt pannan så att man gå där i strumplästen? Jag bara stillsamt undrar? Jag tror att det finns en långsammare klocka för entusiaster när man gör något roligt, så som att sota ur pannan...
Sanna!Var stolt över pannan ,,det skulle jag varit,,
Vår familj förbrukar alldeles för lite för dyra pjäser vare sig pannor resp v/p pumpar Och för er kanske pannan känns billig för ni har stor förbrukning,och det är ju perfekt det!...Ju mer man förbrukar desto snabbatre pay off om man tänker i dom banorna förståss(Ibland vill man ha det bekvämt då är det bra att det finns allternativ :) för alla...

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Icecap skrev:Jag lägger ca: 30 min per uraskning/sotning av panna, detta gör jag väl i snitt var 4'de vecka = 6:30/år.

Sedan är det konkandet av pellets, barnarbete är bra så när ungarna hjälper till tar 4 pall kanske 50 minuter, jag använder strax under 8 pall/år, alltså 1:40, avrundar till 2:00 för att vara snäll. Till denna tid måste vi lägga "tömmande av säck i veckoförråd", det kan väl ta ca: 15 sek/säck vilket totalt ger 1:41/år, säg 2:00 för att det ska vara jämt.

Så jag är inte sådär himla imponerat, visst är det en fin panna men min brännare håller sig ren och fin helt automatisk, den är enkel att justera men själva pann-delen av systemet är mindre lysande. Jag kan dock inte byta utan att göra brandcell och det är snudd på omöjligt som det är.
Hade du haft bulk förråd o en problem fri matning så hade du inte haft så mycket över 10 tim/år heller med 12 tons förbrukning.. :wink:

Tömmer du aska o sotar efter tids intervaller (visst kg pellets)/då det är fullt med aska/rökgastempen stigit 50° ??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar