Windhager och annan info

thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Windhager och annan info

Inlägg av thomasx »

Kolla hur mycket det blåste, så ska du se vad det är som drar mest energi :)

Det går aldrig så mycket pellets hos oss, som när det blåser ute.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Windhager och annan info

Inlägg av André »

De blåste mindre än normalt här enligt vindsat men annars är 0 grader och 12-15 m/s lika som vindstilla och -12 :shock:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Windhager och annan info

Inlägg av thomasx »

Nja, då har du nog "bara" räknat med köldfaktorn. Har man ett gammalt hus så drar det nog bra mycket mer också, när det blåser. Men från 0 till -12 är ett rätt rejält kliv också. ;)
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Sg
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 07 feb, 2005 20:21
Ort: Skurup i Skåne

Re: Windhager och annan info

Inlägg av Sg »

Kul diskussion. Sammanställde väder 2017 för jobbets räkning och kom fram till följande.
Temp: två gr varmare än normalt, graddagar var 15 procent lägre än normalt. Dock endast två dagar med maxtemp över 25 gr under sommare, mer normalt ca 15 i Skåne.
Instrålningen var 20 procent lägre under året än normalt.
Nederbörden var 15-25 procent större än normalt. Det regnade 210 dagar 2017 mot mer normalt 150 dagar.
Knappt en vecka med minusgrader
Vinden bara aningens högre medelhastighet, men upplevde att det var blåsigare 2017.
sanna

Panna: BIO WIN Windhager 2005 21KW
Stort skånskt tegelhus från 1928
Årsförbrukning 12-13 ton
från 2,061 kg/m2 o mån
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Windhager och annan info

Inlägg av thomasx »

När du skriver att vindens medelhastighet bara vara aningen högre, vad menar du att den bara var aningen högre än? Och vad är det för medelhastighet du menar, årsmedelvärde?

Det kan ju då mycket väl vara så att det har varit många dagar med betydligt starkare vind än normalt, och att resten av året har det blåst bara lite svagare än normalt. Då är det inte konstigt om man upplever det som blåsigare.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Sg
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 07 feb, 2005 20:21
Ort: Skurup i Skåne

Re: Windhager och annan info

Inlägg av Sg »

Nästan 25 ton senare. Inget egentligen att berätta, utan bara informera att pannan går. 2018 var varmt på sommaren, men ändå ett år med ganska hög förbrukning. 2019 var däremot totalt sett ett snålt år med ca 11 tons förbrukning.
sanna

Panna: BIO WIN Windhager 2005 21KW
Stort skånskt tegelhus från 1928
Årsförbrukning 12-13 ton
från 2,061 kg/m2 o mån
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Windhager och annan info

Inlägg av thomasx »

Det är som här då, det tuffar och går :)

Istället för att lägga tid och energi på service och underhåll, lägger jag nu tid och energi på att koppla upp min panna mot internet. Så jag kan följa drift, förbrukning, temperaturer m.m. via mobilen :)
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Sg
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 07 feb, 2005 20:21
Ort: Skurup i Skåne

Re: Windhager och annan info

Inlägg av Sg »

Det är väl dags för en uppdatering. Pannan tuggar på, men lite saker ha hänt:

* två element har havererat o börjat läcka nu under hösten 2021. Vi vet inte exakt hur gamla elementen var 50-100 år är min breda gissning. Nya element är inköpta från Lenhovda, med samma utseende. Det första elementet var lite knepigt att få dit, med många besök hos rörfirman för att få ihop det. Då stod cirkpumpen still i ca 2 veckor och då insåg vi att den börjat kärva. Allt fungerade i en vecka sedan var det dags igen…. Nytt inköp av nästa element.

* cirkluationspumpen börjar bli lite trög och har kärvat vid uppstart i höst efter bytet av första elementet.

* en bult inne i pannans lossnade. Det är en del som håller ihop en metallarm som gör rent ytorna inne pannan. Vi hörde metallbraket en kväll, men förstod inte vad som lät. Förstod först när hela pannan var fylld av sot att något var fel. Fick lossa lite kåpor för att lösa problemet. Hände vinter 2020.

* fick en dålig lass med pellets under 2020. Ställde inte till det så mycket, men det sotade ner pannan lite snabbare.
sanna

Panna: BIO WIN Windhager 2005 21KW
Stort skånskt tegelhus från 1928
Årsförbrukning 12-13 ton
från 2,061 kg/m2 o mån
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2636
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Windhager och annan info

Inlägg av rod02 »

Cirkluationspumpen går året runt här. jag vågar inte stänga av.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Windhager och annan info

Inlägg av thomasx »

Jag kör bara cirk-pump på vintern.

Har man inte en styrning som kör den en stund med jämna mellanrum kan man ju alltid sätta den på en timer som går någon minut varje dag.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Sg
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 07 feb, 2005 20:21
Ort: Skurup i Skåne

Re: Windhager och annan info

Inlägg av Sg »

Ni förstod väl att den går året runt, men i samband första elementhaveriet, när vattensystem tömdes kunde ju inte cirkpump snurra. Med följd att vi förstod att den är på fallrepet. Den fungerar nu, men då den var svår att starta så indikerar detta att vi kan förväntas oss ett byte.

Hur är det med service i Sverige nu för tiden? Finns det någon? Senast hade vi kontakt med en dansk firma för ca 5 år sedan.
sanna

Panna: BIO WIN Windhager 2005 21KW
Stort skånskt tegelhus från 1928
Årsförbrukning 12-13 ton
från 2,061 kg/m2 o mån
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Windhager och annan info

Inlägg av thomasx »

Sist jag kollade för ett par år sedan tror jag det var den danska firman som gällde. Bör väl finnas info på WIndhagers hemsida.

Det var ju någon svensk firma listad som inte gick att få tag i, verkade vara någon mindre seriös allt-i-allo-firma var intrycket jag fick.

Windhager i sverige är nog mest för oss gör det självare ;)
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Sg
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 07 feb, 2005 20:21
Ort: Skurup i Skåne

Re: Windhager och annan info

Inlägg av Sg »

En liten uppdatering. I somras upptäckte vi att en del saker i pannan hade fallit för ålderstrecket: en plåt (1 cm tjock) ovanför förbränningsutrymmet hade gått av- vi försökte svetsa ihop den, men gick sönder på några veckor, påfyllnads pip var till hälften borta, det var sprickor i brännarkoppen, packning till asklåda inte 100 perfekt, motorn till regleringen av värmen till elementen är jättetrög, samt ventil för övertryck i pannan har lagats. Alla dessa prylar har inköpts av windhager i Danmark. Några saker har redan bytts, några bytts till sommaren då pannan står still. Kostnad för allt var ca 12000 kr.

Förbrukning under 2022 var 11,1 ton, borde varit ca 12,5 ton. Vi har snålat under hösten pga osäkra leveranser av bulk. SCA slutade leverera. Vi har haft kontakt Scandbio som lovat att leverera via bulk. Det finns ju säck ibland att köpa, men vi vill slippa bära en massa säckar.

Vi bytte även ett tredje element under våren/vinter 2021, under hösten 2022 har alla element varit hela. Trodde nog att vi skulle behöva byta något element till. Vi har ca 30 element i huset varav 23 är av äldre typ.
sanna

Panna: BIO WIN Windhager 2005 21KW
Stort skånskt tegelhus från 1928
Årsförbrukning 12-13 ton
från 2,061 kg/m2 o mån
Sg
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 07 feb, 2005 20:21
Ort: Skurup i Skåne

Re: Windhager och annan info

Inlägg av Sg »

Nu är allt bytt, då pannan ändå är avstängd, när det är tillräckligt varmt. Vi upptäckte att cirkulationspumpen var defekt och fick köpa en ny pump från Rinkaby rör. Nu hoppas vi att allt rullar på några år till.
sanna

Panna: BIO WIN Windhager 2005 21KW
Stort skånskt tegelhus från 1928
Årsförbrukning 12-13 ton
från 2,061 kg/m2 o mån
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Windhager och annan info

Inlägg av thomasx »

Gött!

På min är det dags att byta brännarkopp såg jag vid senaste uraskningen.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Skriv svar