snälla hjälp innan det blir brakbrand.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
alexandersson
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 14 jan, 2009 11:03
Ort: Lillaverke

snälla hjälp innan det blir brakbrand.

Inlägg av alexandersson »

Hej har ett återkommande problem med stopp/fyller upp i röret som inte vill ge sig har sruvat och provat olika inställningar på pellexen.

kör dessa inställningarna nu:

3 dl start dos
150 volt på fläkten ( bara högefekt)
15-20 min matning på skruven
10 min efterbränning
stannar vid 80 grader och startar vid 70 grader.
ca 180-200 grader i rökgastemp (alla turbolatorer i)

vet inte vad det är som är galet varför det fyller upp i röret bara på någon dag jag kan ju knappast ställa ner den ändå mer eller??

det som jag oxå har märkt är att rökgastempen hinner aldrig att gå ner så mycket, pannan startar när jag har ca 60-70 grader i rökgastemp..

tacksamm för alla svar. om det är för mycket att skriva eller för svårt att formulera sig. så slå en pling på 070-402 22 82 i stället. mvh henke

har oxå märkt att dragluckan inte stänger sig när pelletsbrännaren inte går, står alltid och fladdrar lite, vet inte om det kan ha någon dålig inverkan.
CTC 1100 EKONOMI (1999)
PELLX 20KW (2000) PX21 2v7.3 chip
Reviterad villa från 1949 på 174 m2 + källare under hela huset 2 pers + hund
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Hej,

Jag känner inte till din brännare men jag tycker att 3 dl i startdos låter sjukt mycket iallafall, om det skulle kunna ha med det att göra kanske???

Att dragluckan inte stänger kan väl bero på en del grejor, först och främst att den kanske är för liten, för att klara av att hålla draget konstant.

Väntar du lite får du snart en drös med svar från folk som kan mer än jag!
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
alexandersson
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 14 jan, 2009 11:03
Ort: Lillaverke

Inlägg av alexandersson »

tja tacksamma för svar har läst mig till att min brännare vill ha 3.5 dl i startdos men jag kör lite mindre eftersomm det blir en kaka i brännaröret ganska fort och då behövs inte samma mängd..

jag lurar på om det är något med dragbegrännsaren som spökar det känns som att den kyler ner pannan när det är sådant drag igenom :roll:
så att den behöver att jobba så mycket för att komma upp i temp och där av kaka i brännaren som i sin tur leder till att det fylls upp i röret.

mvh
CTC 1100 EKONOMI (1999)
PELLX 20KW (2000) PX21 2v7.3 chip
Reviterad villa från 1949 på 174 m2 + källare under hela huset 2 pers + hund
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

Dragbegränsaren sitter väl efter pannan på skorstenen, så den ska inte kunna kyla ner pannan, och brännaren har ju sin egen fläkt så för lite luft borde det inte bero på i alla fall inte pga dragbegränsaren. Men misstänker du den så prova att låsa den i stängt läge och prova.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Vi har lika brännare,fast jag har troligtvis en nyare processor med 20 grader hysteres.
Jag har ca 3 dl i startdos,190 grader rökgas på hög effekt,140 grader på låg effekt,195V på fläkt.
Kan du sätta dit byglingen igen och prova på lågeffekten?
Kanske får du lugnare gång på brännaren och den hinner bränna upp pelletsen,som tydligen är för stor matning i förhållande till vad du får ut ur pannan.Kan du prova att ta bort nån turbulator så du får ut rökgaserna?
Vad menar du med 10-15min på matningen?
Jag har ca ett halvt varv på hög och 1/4 på låg.Att den inte går ner mer i rökgastemp beror på att du har så nära mellan start och stopptemp,samt att du kanske har trångt i pannan,för att eftervärmen skall gå ut.
Du får inte mata mer i brännare än att pelletsen hinner att brännas upp,för annars bygger den bara på mer pellets.

Här är instruktionsboken.
http://195.198.92.151/ariterm/PX21%20Anv_070926.pdf
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Att dragbegränsaren rör sig hela tiden gör inget och är snarare bra, när det är bra kallt ute så är temperaturskillnaden ute/inne stor och du får då ett högra drag.

Att röret fylls upp låter ju knasigt..det fylls upp av oförbränd pellets va? Kanske kan det vara så att tändelementet håller på att ge sig, så att du får många misslyckade starter och varje gång den startar om så fyller den på med mer pellets som då bygger upp i röret till slut.

obs bara spekuleringar..
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
alexandersson
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 14 jan, 2009 11:03
Ort: Lillaverke

Inlägg av alexandersson »

taxen:

hej jag menar som på en klocka att den matar 15-20 min ett halvt varv 30 då!

nej jag förstår att jag inte kan mata ner mer pellets änvad som brinner upp, och det är just det som är problemet jag kan inte ställa ner pannan ändå mer för då går den inte alls.

tror du att turbolatorerna spökar?? jag har kapat mina till hälten sitter fullt nu som är 6 st.. har läst att man inte ska plocka bort någon bara för då går det ju lättaste vägen och du eldar för kråkorna.

mvh
CTC 1100 EKONOMI (1999)
PELLX 20KW (2000) PX21 2v7.3 chip
Reviterad villa från 1949 på 174 m2 + källare under hela huset 2 pers + hund
alexandersson
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 14 jan, 2009 11:03
Ort: Lillaverke

Inlägg av alexandersson »

Danne031 skrev:Att dragbegränsaren rör sig hela tiden gör inget och är snarare bra, när det är bra kallt ute så är temperaturskillnaden ute/inne stor och du får då ett högra drag.

Att röret fylls upp låter ju knasigt..det fylls upp av oförbränd pellets va? Kanske kan det vara så att tändelementet håller på att ge sig, så att du får många misslyckade starter och varje gång den startar om så fyller den på med mer pellets som då bygger upp i röret till slut.

obs bara spekuleringar..
japp självklart är det oförbränd pellets. det är inte tändelementet som spökar det kan vara så att den fyller upp i röret när man är i källaren och kollar till den. den bara matar på.
CTC 1100 EKONOMI (1999)
PELLX 20KW (2000) PX21 2v7.3 chip
Reviterad villa från 1949 på 174 m2 + källare under hela huset 2 pers + hund
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Jag skulle helt klart börja med att plocka bort hälften av turbolatorerna och sedan höja fläkten till ca 190 volt med den mängden pellets du matar i nu ..jag är rätt säker på att då är problemet borta.

Därefter så skulle jag peta ner en turbolator i taget tills problem uppstod ..och jag tror att den mängden pellets du matar i behöver typ 185-195 volt på fläkten.

Ibland kan det vara så att när man stävar efter optimal ekonomi så får man den typen av problem som du beskriver.

Jag har testat en hel del på detta med ekonomisk drift och det man tror ska var ekonomiskt är motsatsen ..ex det med låg effekt låga rökgastemperaturer och långa gångtider bidrog i alla fall för mig att pellets förbrukningen blev betydligt mycket högre.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
alexandersson
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 14 jan, 2009 11:03
Ort: Lillaverke

Inlägg av alexandersson »

okej ska jag sen sänka/höja matningen så att jag får en hyfsad rökgastemp eller??

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
CTC 1100 EKONOMI (1999)
PELLX 20KW (2000) PX21 2v7.3 chip
Reviterad villa från 1949 på 174 m2 + källare under hela huset 2 pers + hund
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

notti skrev:
Ibland kan det vara så att när man stävar efter optimal ekonomi så får man den typen av problem som du beskriver.

Jag har testat en hel del på detta med ekonomisk drift och det man tror ska var ekonomiskt är motsatsen ..ex det med låg effekt låga rökgastemperaturer och långa gångtider bidrog i alla fall för mig att pellets förbrukningen blev betydligt mycket högre.
Precis min erfarenhet (i min anläggning)
Full makaron på brännaren, med snabb uppvärmning av pannan och korta gångtider som resultat.

Jag har ju ganska stor panna så med inställningen låg effekt går brännaren och haltar hur länge som helst innan den börjar ladda acktanken.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
alexandersson
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 14 jan, 2009 11:03
Ort: Lillaverke

Inlägg av alexandersson »

okej har provat lite med att ställa upp fläkten till 187 volt och har alla turbulatorer i nu utom 2 st. ligger på en rökgastemp på 230 grader. undrar om jag ska slänga i dom andra 2 med så att jag får ner tempen lite till??

men jag har redan märkt att pannan inte är lika trött längre. mvh
CTC 1100 EKONOMI (1999)
PELLX 20KW (2000) PX21 2v7.3 chip
Reviterad villa från 1949 på 174 m2 + källare under hela huset 2 pers + hund
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Nu har jag en annan brännare men jag har faktisk testat detta med effektlägen. Förutsättningen är att inget VV tappas, shunten är stängd och cirk. pumpen avstängd (sommar alltså), på detta vis är det bara pannvolymen som ska värmas upp från 60°C till 88°C.

Jag testade på 3kW, 6kW, 9kW, 12kW & 15kW och vid att logga varje gram pellets som gick åt var svaret ganska tydligt: på min panna är effekter mellan 6kW och 12kW mest effektiva med en liten topp i minskat ineffektivitet runt 9kW.

3kW är inget bra alls, 6kW duger men är sådär, 9kW är "perfekt" och 12kW är bara en aning mindre effektivt än 9kW. Senare har jag testet andra effekter och kom fram till att min panna jobbar bäst inom 7kW-12kW men att jag kan krypa upp på 15kW innan effektiviteten skiter sig alldeles.

Så vad som löner sig bäst beror på panna, skorsten & brännare i kombination.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Det är en väldig skillnad på en 35 kW vedpanna och en CTC1100 som klarar ungefär 13 kW med pellets. Iden att plocka ur turbulatorer har väl kommit från installatörer som haft bråttom och vill tjäna pengar snabbt. Turbulatorerna är till för att pannan ska kunna ta upp värmen från röken och tar man ut dom får man en dålig verkningsgrad och stor pelletsförbrukning.
Tyvärr verkar det vara så komplicerat att ställa in brännare som KMP och Viking Bio att de flesta pelletseldare inte bryr sig om att optimera systemet.
Har man tendenser till bakbrand och dragbegränsaren är rätt inställd så är brännaren inställd på för hög effekt. Tyvärr har inte alexandersson avslöjat vilket värde på draget som dragbegränsaren är inställd på. Jag skulle ställa in den på 16 Pa till och börja med om skorstenen är skapligt drag i.
Har man en effektiv panna för pellets ska man väl inte ta ut turbulatorer så rökgastemperaturen blir 230 grader när den var skaplig från början.
Åtgärden måste väl vara att först mäta upp effekten som brännaren körs på och därefter sänka effekten på brännaren så att effekten passar pannan.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
alexandersson
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 14 jan, 2009 11:03
Ort: Lillaverke

Inlägg av alexandersson »

Torsten skrev:Det är en väldig skillnad på en 35 kW vedpanna och en CTC1100 som klarar ungefär 13 kW med pellets. Iden att plocka ur turbulatorer har väl kommit från installatörer som haft bråttom och vill tjäna pengar snabbt. Turbulatorerna är till för att pannan ska kunna ta upp värmen från röken och tar man ut dom får man en dålig verkningsgrad och stor pelletsförbrukning.
Tyvärr verkar det vara så komplicerat att ställa in brännare som KMP och Viking Bio att de flesta pelletseldare inte bryr sig om att optimera systemet.
Har man tendenser till bakbrand och dragbegränsaren är rätt inställd så är brännaren inställd på för hög effekt. Tyvärr har inte alexandersson avslöjat vilket värde på draget som dragbegränsaren är inställd på. Jag skulle ställa in den på 16 Pa till och börja med om skorstenen är skapligt drag i.
Har man en effektiv panna för pellets ska man väl inte ta ut turbulatorer så rökgastemperaturen blir 230 grader när den var skaplig från början.
Åtgärden måste väl vara att först mäta upp effekten som brännaren körs på och därefter sänka effekten på brännaren så att effekten passar pannan.
hej.. har inte kollat vad dragbegränsaren är inställd på och jag vet inte hur man mäter eller gör det?? sitter en tigex 25 som dragare..

jag har ju fått tips att jag skulle plocka ur vissa turbelatorer och höja fläkten efterssom att panna innan var riktigt trött och inte ville funka som den skulle. men jag funderar på att slänga in dom andra 2 turbelatorerna och kolla om det funkar och jag får ner rökgastempen lite till och då får en bättre verkningsgrad.

hur mäter eller funkar KW ??
CTC 1100 EKONOMI (1999)
PELLX 20KW (2000) PX21 2v7.3 chip
Reviterad villa från 1949 på 174 m2 + källare under hela huset 2 pers + hund
Skriv svar